ANALIZĂ VL/ Industria navală, noua "locomotivă" a economiei gălăţene

ANALIZĂ VL/ Industria navală, noua "locomotivă" a economiei gălăţene
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Tonul afacerilor locale este dat de Damen, companie cu aproape 2.000 de angajaţi şi afaceri de peste 628 milioane de lei * Peste 1.200 de locuri de muncă au fost însă generate de firmele care gravitează în jurul şantierului naval


Industria navală a (re)început să se contureze în ultimii ani drept principalul vector de dezvoltare a economiei Galaţiului. "Locomotiva" este Şantierul Naval (SN) Damen Galaţi, care, deşi a resimţit din plin efectele crizei economice, a reuşit să revină pe val şi să devină cea mai performantă companie gălăţeană. Şantierul a intrat din nou pe un trend ascendent, reuşind să ajungă anul trecut, cu aproape 2.000 de angajaţi, la o cifră de afaceri de aproape 628 milioane de lei şi un profit brut de 77 milioane de lei.

Una dintre liniile strategice ale Damen Galaţi este aceea de a se dezvolta, simultan cu consolidarea pe segmentele de piaţă pe care a intrat. "Sunt câteva proiecte noi pe care le vom dezvolta de anul viitor, tot din seria navelor de aprovizionare platforme, dar vor fi nave ceva mai mari, pentru un client canadian. De asemenea, vom reîncepe construcţia navelor de patrulare. Prin urmare, producţia la Galaţi va continua din plin şi vom asigura stabilitatea forţei de muncă atât pentru noi, cât şi pentru toţi cei care lucrează pe platforma Şantierului Naval Galaţi", declara, recent, directorul de Afaceri Corporatiste al Damen, Florin Spătaru.

Şantierul Naval şi-a definit o strategie de dezvoltare până în 2020, iar din acest plan nu lipsesc nici planurile de investiţii. De exemplu, în perioada următoare va fi construită o hală de sablare-vopsitorie, investiţie evaluată la 600.000 de euro, care va contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de producţie.

Parteneri de afaceri

Dincolo de rezultatele individuale, una dintre marile calităţi ale şantierului naval a fost că a reuşit să concentreze în jurul lui şi alte companii. Când şantierul de la Galaţi a fost preluat de grupul Damen s-a venit cu o filozofie care în restul Europei este deja uzuală. S-a păstrat obiectul de activitate principal - construcţia de corpuri navă, armare şi testare, iar anumite activităţi - vopsitorie, echipamente electrice, instalaţii sanitare, amenajări interioare etc. - au fost externalizate, în urma colaborării cu parteneri strategici, companii care împreună cu Damen, nu numai în România, ci şi în alte ţări, colaborează încă din fază incipientă la un proiect.

Unele dintre aceste companii au deja un aport important la economia Galaţiului. De exemplu, Alewijnse Marine (Retec) Galaţi, specializată în domeniul proiectării şi ingineriei electrice navale, a urcat pe locul patru în secţiunea marilor întreprinderi a Topul Firmelor - Ediţia 2014 realizat de patronate în baza rezultatelor raportate pe anul trecut. Compania, cu aproape 400 de angajaţi, a înregistrat, la o cifră de afaceri de peste 151 milioane de lei, un profit brut de 9,94 milioane de lei, fiind depăşită doar de Damen, Arabesque şi Mairon şi plasându-se înaintea unor companii de forţă, precum CNFR Navrom şi Vega’93.

Printre partenerii importanţi ai Damen se mai numără Deen Breejen România, axată pe tratarea şi acoperirea metalelor, care, cu 220 de angajaţi, a ajuns la o cifră de afaceri de 151 milioane de lei şi un profit brut de 8,1 milioane de lei.

De asemenea, Eekels, din domeniul ingineriei electrice, are la Galaţi în jur de 150 de angajaţi şi, la o cifră de afaceri de 26,1 milioane lei, a obţinut anul trecut un profit de 2,15 milioane de lei.

Nu în ultimul rând, din clusterul naval consolidat în jurul Damen face parte compania Helmers, specializată în amenajări interioare la bordul navelor, ce a ajuns la 111 angajaţi, o cifră de afaceri de 17,5 milioane de euro şi un profit brut de 1,9 milioane de lei.

Un fapt remarcabil este că dacă, în general, cei mai mulţi dintre subcontractori depindeau de Damen, în timp aceştia şi-au diversificat activitatea şi, în prezent, au în total în jur de 1.200 de angajaţi şi colaborează şi cu alte şantiere din ţară sau cu alte categorii de clienţi.

Menarom rămâne pe poziţii

Menarom este una dintre puţinele companii din „garda veche” a industriei navale gălăţene care a rezista pe piaţă. Compania are aproape 250 de angajaţi, iar anul trecut, la afaceri de 27 milioane de lei, a obţinut un profit brut de 3,34 milioane de lei.

Inginerie fără frontiere

Consolidarea industriei navale la Galaţi s-a făcut simţită şi la nivelul companiilor de proiectare. Nave concepute la Galaţi se construiesc în şantierele din întreaga lume, un catalizator al acestei ramuri fiind existenţa, în cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” a Facultăţii de Nave, Automatizări şi Inginerie Electrică.

În domeniul proiectării, ICEPRONAV rămâne compania cea mai puternică, cu un colectiv format din 306 persoane şi cu un profit brut de 1,98 milioane de lei la o cifră de afaceri de 48,8 milioane de lei.

Dar la Galaţi s-au ridicat şi alte companii de proiectare în domeniul ingineriei navale, iar unele au obţinut chiar rezultate de excepţie. Un exemplu în acest sens este Ship Design Group, care, cu 57 de angajaţi, a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 8,9 milioane de lei şi un profit brut de 1,52 milioane de lei. De asemenea, Nasdis Consulting, cu 49 de angajaţi, a reuşit să ajungă la o cifră de afaceri de 8,35 milioane de lei şi un profit brut de aproape o jumătate de milion de lei.

Citeşte şi: Economia gălăţeană, între agonia şi extazul capitalismului

Citit 4837 ori Ultima modificare Joi, 18 Decembrie 2014 20:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.