Cugetări de pe scara troleului

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

La 25 de ani după Revoluţie, nu credeam, sincer, că mai ajung să merg cu troleul în stil sendviş, înghesuită până la refuz între alţi călători furioşi ca mine şi uşa troleibuzului, închisă cu eforturi majore. Săptămâna trecută, am crezut că aglomeraţia la ore total atipice pentru acest fenomen, cum ar fi, de exemplu, ora 20,00, este o întâmplare. Am bombănit în sinea mea, mi-am căutat un loc mai ferit, m-am agăţat cu toată nădejdea de bară şi am zis că va trece. Ei bine, experienţa acestei săptămâni, precum şi telefoanele primite la redacţie, mi-au confirmat că nu mi se năzare mie, chiar e o problemă cu transportul în comun. Şoferii Transurb chiar au avut dreptate vizavi de nemulţumirile care au dus la declanşarea grevei de pe 31 martie. Au fost scoase maşini de pe toate traseele şi, dacă se vede asta mai puţin la cele foarte libere de regulă, pe zonele extrem de populate e jale şi durere. În cartierul Dunărea, deja la a doua staţie de la capătul traseelor 102/105 nu te mai poţi urca, la primele ore ale dimineţii, oamenii fiind nevoiţi să aştepte chiar şi trei, patru mijloace de transport până să poată intra. Evident, toate acestea cu copii de mână, cu vârstnici în cârje, cu oameni cu tot felul de bagaje. Toţi grăbiţi, toţi nervoşi, toţi înjurând Transurbul, subvenţia, municipalitatea şi, în general, pe toată lumea. Şi pe bună dreptate. Oamenii nu înţeleg cum de plătesc, practic, de două ori un serviciu, o dată prin subvenţia acordată de Primărie, a doua oară prin bilete şi abonamente, iar serviciul cu pricina le este furnizat sub standard, asta ca să fim politicoşi în exprimare. Gălăţenii vor transport electric, s-au săturat de autobuzele vechi, îmbâcsite, care scot un fum de zici că-s furnale mobile. De fiecare dată când se decide scoaterea unei linii de tramvai, comentariile oamenilor devin furioase: toate oraşele civilizate din ţară insistă pe transportul electric, noi, practic, îl eliminăm?! În ultimii ani, ori de câte ori s-a discutat despre achiziţionarea de noi mijloace de transport, a fost vorba despre autobuze, noi sau second hand, dar autobuze. De ce nu se iau mai multe troleibuze, măcar pentru cele două linii unde infrastructura există? De ce nu se face o analiză cost-beneficiu să se vadă exact ce ar însemna extinderea reţelelor de tramvai şi troleibuz sau măcar suplimentarea acestor două mijloace electrice, mai puţin poluante, mai ieftine din punct de vedere al exploatării şi mai silenţioase? De-a lungul timpului, motivaţiile Transurb au fost diverse, dar, în mai toate cazurile, a fost invocată lipsa banilor. Acuzele aduse conducerii societăţii de către proprii angajaţi vin peste un noian de nemulţumiri adunate de călători în ani de zile în care transportul public a fost o bătaie de joc. Autobuze neîncălzite iarna şi cărora vara nu li se deschid geamurile, mizerie crasă - e drept, aici şi oamenii sunt vinovaţi, dar curăţenie tot trebuie făcută - , întârzieri de la graficul anunţat. Acum, la companie este în desfăşurare un control, în urma căruia primarul a promis, pentru ca oamenii să renunţe la grevă, măsuri ferme. Abia le aşteptăm. Între timp, şi astăzi probabil tot pe scară am să vin, deja m-am reapucat de ridicat gantere, să fac muşchi la mâini, pentru agăţatul temeinic de bară.

Citit 1519 ori Ultima modificare Joi, 10 Aprilie 2014 10:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.