Cum scăpăm de corvoada TEMELOR PENTRU ACASĂ

Cum scăpăm de corvoada TEMELOR PENTRU ACASĂ
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Inspectoarea general-adjunctă Diana Bulai susţine că se pot găsi soluţii pentru centre afterschool, acolo unde nu există spaţii în şcoli


Temele pot fi o corvoadă pentru orice elev de clasele mici, mai ales că trebuie făcute în timpul liber, acasă. Să înveţi mai mult şi să te joci mai puţin este o alegere grea pentru un copil de clasă primară, iar varianta „teme cu bunica“, sau cu bona, după caz, nu este mereu cea mai bună, în concepţia pă­rin­ţilor.

Pentru situaţiile în care mama termină serviciul după ora 16,00, şcoala a venit în ajutor cu un program care le permite elevilor să-şi facă temele la şcoală. Sistemul „afterschool“ s-a format în câteva şcoli din municipiu, şi presupune încă patru ore de activităţi în clasă. Cu toate că acest program este un real ajutor pentru mulţi părinţi, mulţi nu dispun de mijloacele financiare necesare sau nu au astfel de posibilităţi în şcoala unde şi-au înscris copilul.

Conform in formaţiilor de la ISJ, în Galaţi sunt 11 şcoli cu program afterschool şi trei cu program "Step by step". La Tecuci sunt doar două unităţi de învăţământ care au şcoală după şcoală.

"Copilul trebuie să înveţe să-şi facă singur temele"

Inspectoarea general-adjunctă Diana Bulai susţine că programul de şcoală după şcoală este benefic, atâta timp cât învăţătorul nu doar face teme cu elevul, ci îl învaţă şi cum să lucreze singur. În momentul în care trece la gimnaziu, s-ar putea să întâmpine mari dificultăţi, deoarece este învăţat să facă temele sub supravegherea unui adult. 

"Chiar şi la programul afterschool copilul trebuie să înveţe să-şi facă singur temele. Părinţii de cele mai multe ori, fie nu au timp, fie nu au abilităţile necesare să le dezvolte aceste deprinderi. De aceea, consider că programul este foarte bun şi ar trebui găsite soluţii ca el să se desfăşoare gratuit. În Republica Moldova, la Cahul, am văzut că elevii primesc masă gratuită la şcoală şi stau apoi să-şi facă temele. Deci la ei s-au putut găsi soluţii", spune Diana Bulai.

Aceasta susţine că a discutat cu reprezentanţii Primăriei, ca în spaţiile neocupate din şcoli să se înfiinţeze centre unde să se desfăşoare programe after-school, prin fonduri europene. "Se pot face multe lucruri, chiar dacă nu avem spaţii pentru aşa ceva în toate unităţile de învăţământ, dar trebuie sprijin din partea autorităţilor, implicare şi dorinţă de a găsi soluţii", mai spune inspectoarea general-adjunctă.

 Învăţător: „Nu am observat o diferenţă“

Învăţătorii care predau la clasă şi care fac temele cu micuţii după-amiaza spun că dife­renţele între copiii care fac teme acasă şi cei care le fac la şcoală nu sunt atât de vizibile. „Nu am observat o diferenţă, depinde foarte mult de copii, dar şi de părinţi. Din fericire, părinţii elevilor din clasa mea sunt foarte implicaţi. Dar, pentru cei care nu au timp, afterschool este de mare ajutor. Vin şi-i iau de la şcoală cu temele făcute şi astfel pot merge să practice un sport sau să petreacă timp de calitate cu părinţii. Cred că sunt şi cazuri de părinţi care, după ce vin de la şcoală, nu se mai interesează de copii. Nu e cazul la clasa mea. De aceea, recomand tuturor părinţilor să găsească timp pentru acţiuni comune, necesare apropierii şi comunicării", spune Dana Gheorghievici, învăţătoare la clasa a IV-a, la Şcoala Nr. 7. Aceasta susţine că afterschool-ul de aici funcţionează cu toate formele legale prin intermediul asociaţiei părinţilor şi profesorilor, iar costurile sunt de 13 lei pe zi, fără a include masa. 

"Nu este condiţionată înscrierea elevilor în clasă dacă nu vor părinţii afterschool. Dacă în clasa I am cam 75-80 la sută dintre copii la cursuri de după-amiază, într-a patra ponderea a ajuns la 50 la sută. Sunt mai mari şi se descurcă singuri să meargă acasă şi să-şi facă temele", mai spune respectiva dăscăliţă.

Alternativă pe gratis pentru părinţi: programul „Step by step“

Pe lângă programul afterschool, în municipiu mai există o alternativă a învăţământului tradiţional, tot la şcoli de stat. Un astfel de sistem, introdus experimental de mai mulţi ani, este „Step by step“, care presupune activităţi de dimineaţă până la ora 16,00. Acesta diferă de combinaţia „şcoală - afterschool“, deoarece aici copiii nu termină orele la 12 şi apoi fac teme, ci au un program dozat pe activităţi până după-amiaza la ora 16. Ca şi în cazul programului afterschool, şi aici elevii au scăpat de teme pentru acasă.

„Sunt foarte încântată de acest sistem. În clasa I fetiţa termina orele la 12,00 şi venea bunica ca să o ia acasă, noi fiind la serviciu. Acum e în clasa a II-a, e mai mare şi am ales programul «Step by step» pentru că mi se pare cel mai potrivit. Bunica o iubeşte, acceptă orice, este altceva să stea cu bunica, şi cred că ar fi fost mai obositor“, ne-a declarat mama unei fetiţe care învaţă la Şcoala nr. 17.

Anca Barbu, directoarea Şcolii  Nr. 17, unde programul Step by step este implementat de 15 ani, susţine că, fiind gratuit, cererile sunt foarte mari şi sunt nevoiţi să refuze mereu şi câte 40 de părinţi la înscriere. "Vestea bună este că anul acesta am primit trei clase de pregătitoare în loc de două şi sperăm să răspundem cererilor mai multor părinţi", spune Anca Barbu. 

În opinia psihopedagogilor, indiferent dacă copilul rămâne la şcoală după ore, ori dacă merge acasă, părinţii trebuie să se implice în educaţie copilului lor.

Citeşte şi Cinci ŞCOLI gălăţene, în TOPUL GIMNAZIILOR. După ce CRITERII s-a intrat în clasament

Citit 7887 ori Ultima modificare Marți, 27 Ianuarie 2015 21:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.