Cât a COSTAT DESZĂPEZIREA Galaţiului. ESTIMĂRI, la trei săptămâni de la NINSOARE

Cât a COSTAT DESZĂPEZIREA Galaţiului. ESTIMĂRI, la trei săptămâni de la NINSOARE
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Firmele subcontractate pentru deszăpezire vor fi penalizate pentru că au stat pe tuşă în ziua de 29 decembrie, dar şi pentru că nu au furnizat numărul promis de utilaje * Angajaţii serviciului de salubrizare nu s-au prezentat la muncă în perioada sărbătorilor * La un prim calcul estimativ, deszăpezirea ne-a costat mai bine de 1,5 milioane de lei


Mult timp după ninsoarea de pe 29 decembrie, pe străzile şi trotuarele Galaţiului s-a circulat cu mare greu.tate A doua zi după viscol, nici măcar arterele pe care se efectuează transportul în comun nu erau aduse la negru, ba, dimpotrivă, aproape că nu se vedea că s-a intervenit cu utilaje. Străzile Brăilei, Domnească, Bălcescu, Regiment 11 Siret, Stadionului sau Oţelarilor erau toate îngheţate. Aproape curăţate erau Inelul de Rocadă şi panta dinspre McDonald’s.

Pe 30 decembrie, primarul Galaţiului, Marius Stan, îşi exprima, printr-un comunicat, nemulţumirea vizavi de felul în care s-a făcut deszăpezirea în oraş, acuzând că utilajele au intervenit sporadic. Pe 4 ianuarie, se circula încă defectuos. Şoferii scrâşneau vorbe de dulce la adresa municipalităţii, iar pietonii se luptau cu mormanele de zăpadă de pe trotuar.

Mişcare vizibilă, abia de pe 5 ianuarie

Pe 5 ianuarie, arterele principale erau încă sub nămeţi. Doar pe anumite segmente se putea circula, pe unele străzi se vedea o schimbare, iar în cartiere era jale, nici măcar căile de acces către punctele de colectare nefiind degajate de zăpadă. Astfel, la o săptămână de la căderea masivă de zăpadă, municipalitatea încă era depăşită de situaţie.

La două săptămâni de la viscol, staţiile de autobuz erau încă înzăpezite. Oamenii trebuiau şi încă mai trebuie, în unele locuri, să sară peste mormanele de zăpadă adunate la marginea trotuarelor. Fie că urcă în autobuz, fie că trebuie să coboare, gălăţenii sunt nevoiţi să sară. Abia din 5 ianuarie, au fost angrenate buldoexcavatoare, în grupe de câtre trei, patru sau cinci, pentru deszăpezirea străzilor din cartiere. Utilajele începuseră din Micro 21 şi Micro 19, ajungând apoi şi prin Micro 40 sau Ţiglina, în Francezi. Tot atunci, angajaţii Ecosal au început un tur de forţă pentru curăţarea trotuarelor. Zeci de angajaţi erau pe trotuarele străzii Brăilei cu târnăcoape, lopeţi şi freze de trotuar.

Deszăpezire de frică, de pe 9 ianuarie

Pe 9 ianuarie, mai toată lumea a început să râdă când a văzut utilaje cu lamă pe străzile Galaţiului, chiar dacă doar a fulguit numai vreo două ore. Era de ordinul absurdului aproape, nu s-a intervenit atât de vizibil când a fost viscol şi era zăpadă pe străzi, dar s-a intervenit când ninsoarea a fost scurtă. „Am intervenit atunci, însă doar cu peria, nu cu lama. Am folosit tractoarele noastre, care au şi perie şi lamă, nu pot fi date jos separat. Am ales să periem, pentru că ne era teamă să nu cumva să îngheţe iar zăpada”, ne-a explicat directorul Ecosal, Ionuţ Pucheanu.

Cât, cine şi cum a intervenit

Potrivit directorului Ecosal, municipalitatea a încheiat contrate pentru închirierea de utilaje plus şofer cu firmele Tancrad, Veneta Copertura şi Gendav, pentru deszăpezirea din iarna 2014-2015. Tot acesta a mai spus că s-a semnat un contract cu cele trei firme pentru 100 de utilaje, dar s-a intervenit efectiv cu numai 76 de utilaje.

„Am cerut 100, dar atât ni s-a pus la dispoziţie. Cu siguranţă vor fi penalizaţi pentru acest lucru. De asemenea, li se va tăia cel mai probabil o jumătate de zi, pentru faptul că în 29 decembrie mai multe utilaje au rămas fără motorină”, ne-a spus directorul Ecosal. Practic, deşi se anunţase pe toate canalele de ştiri că vor fi căderi de zăpadă pe 29 decembrie, mai multe utilaje aparţinând firmei Tancrad au fost trase pe dreapta pentru că rămăseseră fără motorină, iar maşina care trebuia să le furnizeze carburantul era înzăpezită în judeţ.

Citeşte şi: DESZĂPEZIRE cu BULDOEXCAVATOARE în cartiere, la mai bine de o săptămână de la NINSOARE (FOTO)

Pe 4 şi pe 5 ianuarie, şeful Ecosal se plângea de raportarea greşită a subcontractorilor, dar şi a propriilor angajaţi. Astfel, străzi sau căi de acces către punctele de colectare erau raportate ca fiind deszăpezite, cu toate că era vizibil că pe acolo nu se intervenise cu utilaje. Pe lângă cele 76 de utilaje ale subcontractorilor, în municipiu s-a intervenit şi cu utilajele proprii ale Ecosal, adică 12 tractoare cu lamă şi perie, cinci sărăriţe, dintre care două dotate şi cu lamă, şi şapte portcontainere dotate cu lamă. "Noi am intervenit cu utilajele noastre, dar nu pentru deszăpezirea de pe străzi, noi ne-am ocupat numai de eliberarea de zăpadă a căilor de acces către punctele de colectare, ca să putem ridica gunoiul. Este clar că nu au avut chef de muncă nici ai noştri, dar nici ai subcontractorilor", ne-a mai explicat şeful serviciului de salubrizare.

Nu au venit oamenii la muncă

În ceea ce priveşte deszăpezirea trotuarelor, acesta a mai explicat că în perioada sărbătorilor a intervenit cu aproape jumătate dintre oameni, pentru că unii aveau libere în contul orelor suplimentare, iar alţii nu s-au prezentat efectiv la muncă. "Marea majoritate nu s-a prezentat la muncă. Abia de pe 5 ianuarie, am putut interveni cu 115-120 de oameni. Până atunci am intervenit cu 50-60 de oameni pentru deszăpezirea trotuarelor. Dar chiar şi cu 120 de oameni, nu am fi putut să o scoatem la capăt cu toate trotuarele într-o singură zi. Ecosalul are prin HCL în atenţie 374 de kilometri liniari de trotuar", a explicat şeful Ecosal.

Cât ne-a costat spoiala de deszăpezire

Cum, necum, municipalitatea trebuie să dea nişte bani de la bugetul local pentru deszăpezire. Care a fost costul deszăpezirii, am încercat să aflăm de la directorul Ecosal, Ionuţ Pucheanu. Potrivit acestuia, linia va putea fi trasă, efectiv, abia la primăvară, când subcontractorii, Ecosal şi beneficiarul, Primăria Galaţi, îşi vor finaliza pontajele. „Fiecare firmă trebuie să-şi facă propriile pontaje, când au început oamenii munca şi când au terminat-o, apoi trebuie să mai facă şi supraveghetorii din teren un pontaj, plus inspectorii din Comandamentul de deszăpezire, astfel încât, la final, trebuie să existe trei pontaje. Durează. Nu putem spune exact acum cât costă, un bilanţ total va fi gata abia în martie”, ne-a explicat şeful Ecosal.

Cu toate acestea, estimativ, numai pentru partea de utilaje, din decembrie şi până în 12 ianuarie, când s-a oprit căratul zăpezii, Primăria trebuie să scoată de la buget aproximativ 900.000 de lei fără TVA. Pe lângă această sumă, avem şi costul sării folosite, care ajunge undeva la 750.000 de lei fără TVA. În decembrie au fost folosite, potrivit raportării şefului Ecosal, 1.545 de tone de sare, iar în ianuarie 810 tone.

Citeşte şi: UTILAJE cum nu au fost nici după ce s-a oprit NINSOAREA: Tur de forţă pentru DESZĂPEZIREA TROTUARELOR (FOTO)

Citit 3462 ori Ultima modificare Luni, 19 Ianuarie 2015 00:16

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.