Certificatul de moştenitor este actul care se eliberează de notarul public la finalizarea dezbaterii procedurii succesorale. Acesta cuprinde constatări referitoare la patrimoniul succesoral, numărul şi calitatea moştenitorilor, cotele ce le revin acestora din patrimoniu, precum şi alte menţiuni prevăzute de lege. Certificatul de moştenitor atestă dobândirea de către succesibili a drepturilor de proprietate şi a tuturor altor drepturi ce fac parte din patrimoniul succesoral.
Deschiderea succesiunii
Pentru eliberarea unui certificat care să ateste calitatea de moştenitor, persoana trebuie să prezinte următoarele documente: cerere pentru deschiderea succesiunii actele de identitate, actele de stare civilă, certificatul de deces al defunctului, certificatul de căsătorie al soţului supravieţuitor (sau certificatul de deces/certificatul de moştenitor/sentinţa judecătorească de divorţ, după caz), certificatul de naştere şi căsătorie al descendenţilor sau al altor rude care au vocaţie succesorală; testamentul - dacă există.
Citeşte şi: SFATUL NOTARULUI/ Testamentul autentic
Competent să elibereze certificatul de moştenitor este notarul public de la locul deschiderii succesiunii, respectiv ultimul domiciliu al defunctului, la cererea oricărui succesibil. Dovada ultimului domiciliu al defunctului se face cu certificatul de deces.
Situaţia cetăţenilor străini
Pentru cetăţenii români decedaţi în străinătate, dar cu ultimul domiciliu în România, precum şi pentru cetăţenii români care au decedat în străinătate, dar cu ultimul domiciliu/reşedinţa în străinătate, autoritatea română va emite certificatul de deces după transcrierea actului de deces emis de autoritatea străină conform art. 44 alin. 3-7 din Legea cu privire la actele de stare civilă nr.119/1996. În cazul în care certificatul de deces este eliberat de către misiunea diplomatică sau oficiul consular, acesta nu mai trebuie transcris.
(va urma)