Plan avem, logică ne mai trebuie

Plan avem, logică ne mai trebuie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Deşi vineri seară a nins de ai fi spus că potopul  poate veni şi cu zăpadă, sâmbătă, principalele artere de circulaţie din oraş erau curăţate de zăpadă. Se vedea asfaltul, ceea ce era o performanţă pentru oraşul care, după prima ninsoare, a fost de-a dreptul paralizat.

Din păcate însă, efortul de a curăţa până la asfalt drumurile principale – în condiţiile în care cei implicaţi în deszăpezire ne-au spus că, în urma periilor, zăpada se aşternea, vineri noaptea, de ziceai că nimic nu a trecut mai devreme pe acolo! – a făcut ca celelalte drumuri să se piardă pur şi simplu în nămeţi.

Iar cetăţenii care s-au trezit, sâmbătă dimineaţă, că maşinile din faţa blocului … nu mai există, ci doar o mare albă de omăt, nu ar fi fost deloc încălziţi să afle că viceprimarul Nicuşor Ciumcenco a petrecut toată noapte de vineri spre sâmbătă pe străzi, la deszăpezire, iar acasă a ajuns abia la 7 dimineaţa!

La fel cum pe aceşti oameni nu îi calmează nimeni explicându-le că deszăpezirea cartierelor este, conform planului de intervenţie, mai la coadă…

Ce facem cu munţii de zăpadă?

Şi totuşi, acest plan de intervenţie care este invocat ori de câte ori punem o întrebare legată de zăpada de pe străzi, ar trebui ajustat, pentru că în multe cazuri, situaţiile din teren dovedesc faptul că se acţionează greşit.

De pildă, ziua se deszăpezesc străzile principale, îngreunând circulaţia, iar seara, cartierele. Logic, aşa cum ne scria pe internet şi un cititor, ca să ieşi cu maşina din parcare şi să ajungi pe o stradă principală, să mergi la muncă, ar trebui să poţi răzbi prin zăpada din cartiere.

Dacă ziua, utilajele care blochează drumurile principale (şi aşa aglomerate de maşini) ar merge să deszăpezească aleile şi cartierele, iar abia seara (când traficul se potoleşte)  ar ieşi pe arterele principale, atunci lucrurile ar fi mai logice.

La fel, planul acesta de intervenţie pe care îl invocă autorităţile nu spune nimic despre munţii de zăpadă din intersecţii (precum cel de pe Coşbuc, de la Patinoar, sau cel din Micro 40, ori cel de pe Coşbuc colţ cu Brăilei).

Planul actual zice că zăpada rezultată de trecerea tractoarelor cu lamă va fi încărcată şi transportată, însă după deszăpezirea străzilor. De ce nu în timpul acţiunii de deszăpezire? De ce nu se încarcă şi zăpada odată ce a fost strânsă?

Aşa s-ar elibera intersecţiile,  s-ar evita şi „îngroparea” în zăpadă a maşinilor, dar şi formarea de parapeţi de zăpadă de-a lungul străzilor, inclusiv în zonele cu trecere de pietoni sau în staţiile de autobuz (precum cele de la Spitalul Judeţean, de pildă, un loc unde ar fi trebuit acţionat imediat!).

De la directorul Ecosal – principalul serviciu care este responsabil de deszăpezirea din oraş – am aflat că abia de astă-noapte (de duminică spre luni) a început acţiunea de încărcare a munţilor de zăpadă şi de transportare a acestora în afara oraşului (fie la Bac, în Dunăre, fie la Plaja Dunărea).         

Piaţa Centrală – jale pe toate liniile!

Alt defect de organizare: de ce administratorii parcărilor cu plată, oricare ar fi ele, nu se îngrijesc şi de deszăpezirea acestora? Exemplul cel mai concludent: Piaţa Centrală! Adică punctul în care toate drumurile se opresc mai ales în aceste zile.

Oamenii au treabă la piaţă, a fost Ignatul, iar gospodinele au dat orice pentru carnea proaspătă din măcelării. Însă, ca să ajungi în Piaţa Centrală, ieri, era o luptă pe viaţă şi pe moarte. Sâmbătă a fost şi mai rău chiar. Traian – înzăpezit, Carnabel – mai ceva, că nici nu era de mers cu maşina pe acolo.

În zona Pieţii, oamenii împărţeau aceeaşi porţiune îngheţată cu maşinile, situaţii generatoare de adrenalină pentru toţi participanţii la trafic. În plus, barierele de la Piaţă se ridicau la plata biletului de intrare, însă în parcări zăpada era la fel de mare ca  pe stradă.

Concluzia: proprietarul parcării are doar dreptul de a încasa bani, nu şi obligaţia de a  întreţine locurile de parcare!

Gunoaie îngheţate şi utilaje moderne uitate!

O altă nemulţumire: gunoiul neridicat în unele cartiere de aproape o săptămână! Oamenii sunt supăraţi; toată mizeria riscă să depăşească locul destinat gunoiului  şi să iasă în stradă.

Directorul societăţii de salubritate, Ion Ionescu, recunoaşte situaţia, dar spune că „în această perioadă, toţi şoferii de pe maşinile de gunoi au lucrat pe maşinile de deszăpezire; am avut 17 utilaje, iar şoferii au lucrat în ture de câte 12 ore, în total 35 de oameni. Restul, cei care fac salubritatea stradală, cam în jur de 120 de oameni, toţi dau zăpada la lopată, la trecerile de pietoni, în staţiile de autobuze”.

Întrebat de ce nu s-au pus în funcţiune cele 10-12 utilaje speciale pe care le are Ecosalul, de deszăpezire a trotuarelor, directorul a răspuns, după un moment de linişte: „nu am primit dispoziţie în acest sens”.

Poate acum, că şi-a amintit de ele, poate le vor vedea gălăţenii la treabă, prin oraş? Nu, am aflat, pentru că acele utilaje – prezentate presei anul trecut cu mare tam-tam – acţionează cu succes doar atunci când trotuarele sunt acoperite cu zăpadă afânată.

Ceea ce nu mai este cazul… Deci, planul de intervenţie ar trebui să aibă, undeva, şi precizarea „există în dotare maşini de curăţare a trotuarelor”!

Ar mai fi şi altele de spus, însă îi lăsăm pe gălăţeni să vină şi ei cu propuneri. Noi promitem să le prezentăm autorităţilor, măcar pe viitor să ţină cont de ele…

Citit 1947 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.