Pentru că reducerea spaţiilor verzi în favoarea celor betonate se dovedeşte a fi rezultatul regenerării urbane, cel puţin în centrul oraşului, „cât va mai rămâne din actualul spaţiu verde?!” este una dintre întrebările pe care şi le pun gălăţenii de câte ori află despre planurile de modernizare a Falezei Dunării. Întrebarea lor îşi poate găsi un răspuns în documentaţia pe care Primăria o supune dezbaterii publice: „Actualizare Plan Urbanistic Zonal pentru Faleza Dunării Galați”. Ea poate fi consultată pe site-ul Primăriei sau la sediul din strada Domnească nr. 54. Propunerile sau opiniile cu valoare de recomandare sunt aşteptate până pe 19 august 2023, în format electronic sau prin poştă.
„Faleza Inferioară, extinsă către Dunăre în cinci locuri”, era titlul articolului publicat la finele lunii ianuarie 2023, în „Viaţa liberă”. Un articol în care prezentam una dintre cele mai interesante prevederi din documentaţia care actualizează Planul Urbanistic Zonal pentru Faleza Dunării, elaborată de SC Total Business Land SRL. Iată că documentaţia se află din nou în dezbatere publică, urmând a fi aprobată de Consiliul Local.
Faleza - stabilă, dar neadecvată
„În prezent, situația falezei Dunării este una stabilă, totuși, parțial neconformă. Cadrul construit este neadecvat - construcții mari și urâte, terase cu aspect neîngrijit, chioșcuri (multe dintre ele neautorizate), cabluri de energie electrică supraterane. Din cauza lipsei amenajărilor peisagistice între Faleza Inferioară și cea Superioară și a vegetației neîngrijite de pe malul apei cadrul natural este, de asemenea, perceput ca fiind neadecvat”, se arată în documentaţie.
Iată şi problemele identificate: accesibilitate îngreunată din cauza degradării aleilor existente și a scărilor care fac legătura între Faleza Superioară și cea Inferioară, lipsa balustradelor care face periculoasă frecventarea acestor scări de către vârstnici şi copii, lipsa parcărilor, lipsa locurilor de promenadă, insuficiența dotărilor pentru colectarea deșeurilor, dar şi nesiguranţa, zona nefiind supravegheată corespunzător.
„Din cauza infiltrării apelor pluviale în terenul de fundare s-au putut constata tasări, fisuri și crăpături, drept consecință sunt necesare măsuri privind eliminarea tuturor posibilităților de infiltrare a apei în teren şi de umezire a acestuia”, subliniază elaboratorii planului urbanistic.
„Eventualele construcții care se realizează la nord de bulevardul Marea Unire trebuie fundate indirect pe piloți din beton armat, astfel încât să nu influențeze starea de echilibru existentă a versantului”, recomandă arhitecţii, care propun şi un Regulament Local de Urbanism aferent Planului Urbanistic Zonal.
Facilităţi propuse
Planul urbanistic propune dezvoltarea de facilități recreaționale: dotări dedicate activităților de loisir, parcuri tematice, activități culturale (amfiteatru) și locuri de joacă pentru copii.
Aţi aflat deja despre extinderea Falezei Inferioare către Dunăre, în cinci locații, cu o suprafață minimă de 100 mp, în vederea creării unor spații de alimentație publică – platformele vor fi dotate cu racorduri individuale la instalațiile de apă, canalizare și curent electric.
Pietonalul Falezei Inferioare va fi menținut la un profil de minimum 4 metri, cu un traseu și paviment variat care va permite amenajarea unor trasee tematice. Un traseu cultural va permite parcurgerea și punerea în valoare ale sculpturilor existente. Acestea vor fi integrate armonios în piațete tematice, vor fi puse în evidență prin platforme special amenajate, dar și prin iluminat public, creându-se astfel un muzeu în aer liber - „Metaloteca Dunării”.
Un traseu „sportiv” va fi amenajat pentru parcurgerea în alergare a Falezei şi a Văii Ţiglinei, permiţând și organizarea unor competiții sportive/maratoane. Acestora li se adaugă traseul pistei de biciclete, de role și de alergare, care vor fi special amenajate, separat de restul aleilor pietonale din cadrul amenajărilor spațiilor de agrement.
Cum va fi fluidizat traficul
„Prima bandă de circulație în lungul bulevardului Marea Unire este ocupată de vehicule parcate. În zona parcului de la Elice, seara după ora 17,00 și în weekend, circulația pietonală este intensă, formându-se cozi în așteptare în zona trecerii de pietoni”, au constatat elaboratorii documentaţiei.
Tocmai de aceea, propun „modernizarea majoră” a bulevardului Marea Unire și a intersecțiilor cu bulevardul Cloșca, cu strada Regimentul 11 Siret, cu strada Navelor și strada Portului. Concret, propun amenajarea cu sens giratoriu a intersecției dintre bulevardul Marea Unire și strada Regiment 11 Siret şi a intersecţiei dintre bulevardul Marea Unire și strada Navelor - strada Portului.
Totodată, recomandă dirijarea circulației în intersecția dintre bulevardul Marea Unire și strada Traian prin interzicerea virajului la stânga atât la ieșirea de pe strada Traian, cât și la ieșirea de pe bulevardul Marea Unire. Pe lista recomandărilor se mai află: semaforizarea trecerii de pietoni din zona parcului de la Elice, astfel încât pietonii să traverseze grupat și nu haotic; realizarea unor spații de parcare în taluzul Falezei Superioare; înființarea unei linii de transport în comun care să circule în lungul falezei.
Urbaniştii pledează pentru „realizarea unei legături între DN22E - acces la bac și sensul giratoriu de acces la Plaja «Dunărea» și închiderea legăturii existente cu B-dul Marea Unire. Prin studiile de circulație s-a constatat oportunitatea realizării unui pasaj suprateran ce va lega bulevardul Marea Unire de bulevardul Dunărea. Această intervenție duce la scăderea unor spații verzi în zona respectivă, însă va avea un impact pozitiv asupra mobilității locuitorilor și a condițiilor de trafic și totodată facilitarea accesului la Punctul de trecere bac”, se explică în documentaţie.
Propuneri peisagistice
„În faza de analiză s-au remarcat o serie de configurații vegetale valoroase din punct de vedere ambiental, care nu sunt puse în evidență de prezenta amenajare peisagistică, dar și spații neamenajate, unde vegetația dezvoltată spontan reprezintă un obstacol în perceperea perspectivelor valoroase spre zona de faleză și Dunăre”, susţin urbaniştii.
Iată ce susţin: consolidarea ecologică şi vegetală a taluzului; păstrarea caracterului natural al pădurii de sălcii; tăierea regulată a vegetației, plantarea de specii non-invazive, supraveghere și monitorizare pentru a împiedica dezvoltarea spontană a masivului vegetal din lungul malului. Pe zona de pantă între Parcul de la Turnul TV și Plaja „Dunărea” recomandă completarea vegetaţiei cu arbori şi arbuşti autohtoni. De asemenea, se impune amenajarea unor puncte sau zone tip belvedere care să permită contemplarea falezei, a albiei propriu-zise şi a malului opus.
„Tăierea arborilor se va face conform unui studiu de specialitate și cu autorizația autorității locale abilitate”, ar trebui să fie prevederea care să liniştească temerile gălăţenilor. La fel şi cea conform căreia: „construcțiile ușoare cu caracter provizoriu, amenajări, spații comerciale, puncte alimentație publică se vor realiza în baza unor studii de integrare peisagistică și studii geotehnice/expertize, cu condiția ca suprafața acestora însumată să nu depășească 10 la sută din suprafața spațiului verde existent”.
Dar să nu fim prea optimişti! Este evident că toate amenajările propuse pentru Faleză vor avea un impact asupra spaţiilor verzi.
Scădere totală de 2,8 ha
„Suprafața spațiului verde aferent zonei Falezei Dunării Galați și zonei Valea Țiglinei - Stadion «Dunărea» s-a redus ca urmare a zonei de construcții și circulații pietonale de utilitate publică și ca urmare a extinderii circulațiilor carosabile. (…) Astfel, se constată doar o scădere totală de spații verzi de 2,82 ha față de situația existentă”, sunt explicaţiile bilanţului teritorial.
Conform tabelului, suprafaţa existentă a spațiilor verzi publice aferente Falezei Dunării la Galați măsoară 13,76 ha, reprezentând 12,04 la sută. Suprafaţa reglementată prin Planul Urbanistic este de 10,87 ha, reprezentând 9,51 la sută.
Zona funcțională de construcții și circulații pietonale de utilitate publică cuprinde amenajările propuse în zona Falezei Dunării și Valea Țiglinei și anume: suprafețe asfaltate/dalate, alei pietonale, piste de alergare, biciclete, role, piațete tematice, piațete pentru minispectacole, pseudo-amfiteatru în aer liber pentru festivități, locuri de joacă, platforme de belvedere, instalații pentru umbră, foișoare, pavilioane de odihnă, zone pentru alimentație publică, zone de fitness și activități sportive, grupuri sanitare, platforme de colectare deșeuri etc.