În această săptămână, autoritățile poloneze au prezentat Comisiei Europene o estimare de cost, în valoare de un miliard de euro, pentru investițiile necesare a fi făcute în infrastructură, astfel încât Varșovia să poată majora tranzitul de cereale și alte produse agroalimentare ucrainene via granița dintre Polonia și Ucraina.
Citește și Modernizare a sistemului de semnalizare pe Canalul Sulina
În acest context, am abordat problema în cadrul conferinței de presă de vineri, 11 august, de la Prefectura Galați, întrebarea fiind dacă această sumă rezolvă nevoile vecinilor noștri și dacă România are în vedere să solicite sprijin financiar suplimentar la Comisia Europeană într-un demers similar.
”Am investit în Portul Galați și modernizarea liniei de cale ferată în zona de transbordare de la ecartament larg este doar un exemplu, dar și în Portul Constanța. În următorii ani, doar pe zona feroviară, investițiile în Portul Constanța și în zona adiacentă vor ajunge la aproximativ un miliard de euro”, ne-a răspuns ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a adăugat că s-au alocat fonduri și pe componenta navală, în cadrul noului Program Operațional de Transport, aferent exercițiului financiar 2021-2027. ”Toate proiectele majore de infrastructură din România au finanțare europeană. Din acest punct de vedere, Uniunea Europeană este alături de noi, finanțează și aceste Canale de Solidaritate (pentru Ucraina - n.r.), iar țara noastră este în dialog constant cu reprezentanții Comisiei Europene”, a adăugat Sorin Grindeanu, exemplificând cu proiectul de creștere a capacității de transport pe canalul Sulina, o investiție de aproape 18 milioane de euro, tot din fonduri europene.
La rândul său, poloneza Magda Kopcynska, reprezentantă – director general în cadrul Comisiei Europene (CE), a precizat că, la această dată, sunt diverse programe de finanțare care susțin infrastructura portuară din țara noastră. ”Alte programe specifice se referă la Portul Constanța, dar și la alte porturi, iar România se preocupă și de creșterea capacităților de transport. Oricum, importantă este infrastructura de conectivitate a porturilor, mai ales pe calea ferată”, a menționat Kopczynska, însă nu a dorit să discute o valoare concretă. ”Ați întrebat de o sumă și nu pot răspunde eu pentru România. Dacă veți întreba un ministru al Transporturilor, acesta, întotdeauna, va cere mai mult”, a precizat reprezentanta CE, afirmație aprobată de Sorin Grindeanu.