Din nou, admiterea la liceu îşi cere drepturile

Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Pentru prima dată, de când se organizează Evaluarea Naţională, Ministerul Educaţiei a avut lăudabila iniţiativă de a centraliza în cataloage on-line rezultatele elevilor. Aşa se pot observa mult mai uşor câteva detalii care scapă, de regulă, atunci când se transmit datele oficiale. Însă, dacă iei listele la puricat, poţi descoperi lesne adevăruri dureroase, despre care nimeni nu vrea să vorbească deschis. 
Conform listelor de pe site-ul Ministerului Educaţiei, în Galaţi, sunt 4.512 elevi care s-au înscris la Evaluarea Naţională. Dintre aceştia, 120 nu s-au prezentat deloc sau n-au venit la una din discipline. Acestora din urmă li se mai adaugă măcar 400 de elevi care se regăseau pe listele înscrişilor în la începutul clasei a VIII-a, dar care fie au pierdut anul, fie nu şi-au încheiat situaţia la învăţătură, sau pur şi simplu nu s-au mai înscris la examen, pentru că oricum nu au posibilităţi să continue studiile. Prin urmare, numărul celor care ar fi trebuit să susţină evaluarea se ridică la peste 4.900 de elevi. Dintre care, putem spune cu aproximaţie că au lipsit măcar 520. Acestora li se adaugă cei 721 de elevi gălăţeni care n-au reuşit să obţină media 5,00 la examen, dar şi vreo alţi 400, care, deşi au media necesară pentru a fi consideraţi promovaţi, au sub nota 5,00 la una dintre discipline.  Prin urmare, 1.641 de candidaţi fie au absentat, fie nu au luat note de trecere. Acest număr, raportat la cei 4.900 de elevi înscrişi la începutul anului şcolar în clasa a VIII-a, arată că procentul real de promovare nu este 81 la sută, ci mult mai mic, de 67 la sută.
Are această diferenţă vreo relevanţă? Sigur că are, având în vedere că ne referim la învăţământul general, este puţin. La acest nivel ar trebui ca mult mai mulţi elevi să fi acumulat competenţele de bază necesare trecerii acestui examen. Mai mult decât atât, o treime dintre elevii gălăţeni n-au reuşit să obţină note de trecere la disciplinele de bază din gimnaziu, în condiţiile în care anul acesta subiectele au fost foarte uşoare. Sunt voci care spun că, la matematică, elevi de clasa a V-a ar fi putut obţine cu uşurinţă note de 5,00. Pe liste sunt peste 1.000 de elevi gălăţeni, dintre cei care s-au prezentat la examen, care nu au reuşit această performanţă.
E adevărat că nu contează nici măcar ca absolvenţii de gimnaziu să aibă media 5,00, pentru că tot vor putea participa la repartiţia la liceu. Ba mai mult decât atât, liceele vor trage de ei să se înscrie, pentru că altfel nu-şi vor completa locurile, iar profesorii nu vor mai avea, din toamnă, o pâine de mâncat. Dar aceşti elevi care au intrat la liceu fără să cunoască măcar lucrurile elementare (sunt unii care au nota 1,00) n-au cum să obţină notă de trecere la examenul de maturitate, aşa cum se constată an de an la rezultatele de la bacalaureat. 
Reintroducerea admiterii la liceu ar rezolva cumva aceste probleme. Şi nu o spun  eu, ci specialiştii din Educaţie, dar şi profesorii de la clase. Cu toate acestea, Ministerul Educaţiei se codeşte, acceptând doar o variantă hibrid, în care concurs se dă doar acolo unde-i concurenţă, la liceele fără candidaţi intrându-se în continuare cu medii de 1,00 la evaluare. Un elev care ştie că va intra oricum la liceu, nu se va mai obosi să pună mâna pe carte. Punct.

Citit 1430 ori Ultima modificare Duminică, 28 Iunie 2015 19:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.