CRONICĂ DE CENACLU/ Lupta de gherilă a eului

se face pe furiş/ în brânci/ numai de-a buşilea/ şi mai ales fără cuvinte/ numai cu pielea lor/ fără de oasele care le susţin/ adică fără duh de nicăieri/ sufli aburul propriei respiraţii/ în pustiul şi îngheţul de capăt de lume/ şi aburul acesta ţine drepte cuvintele/ atât ţi-a mai rămas dintr-o viaţă de om/ acest abur mic/ ca un duh ascuns în lampă/ mângâi lampa şi din ea iese duhul ei/ este şi aceasta un fel de poveste/ să scrii în afara unui mare duh/ şi atât de departe/ încât nici propria cruce nu ţi-o mai poţi niciodată vedea.” (Stela Iorga, intrarea în cristal II)

Şedinţa de vinerea trecută, când ne-a citit Stela Iorga un ciclu de poeme intitulate "Intrarea în cristal", a fost una animată şi cu destule controverse. Anca Şerban-Gaiu a fost de părere că textele prezentate nu ies din registrul obişnuit al autoarei, ar fi vrut ca ele să se bazeze mai mult pe transfigurare decât pe un discurs sacadat balansat între “pierdere şi pierdere”. Victor Cilincă le-a catalogat ca pe nişte poeme de război în care Stela Iorga “se duce cu pietre şi dă al naibii de tare”, sunt nişte întoarceri de transformări ale unor noţiuni cu unele strigăte prea stridente. Ana-Maria Cheşcu a văzut “un joc în care eşti şi nu eşti”. Ion Avram şi-a amintit de un volum bun al autoarei, “à deauville”, editura eLiteratura, 2013, a găsit aceeaşi atmosferă dură şi dezolantă în textele noi, numai că “ar lipsi ceva care să cuprindă cititorul, apare şi o forţare”. A.G.Secară le-a comparat plastic cu “Strigătul” lui Edvard Munch, dar cu gura închisă. Cristina Dobreanu a subliniat pasaje prozastice şi a concluzionat prin a spune că “lucurile sunt spuse prea apăsat.”

A fost prezentat şi-un flash, înainte de lectură. Ioan Gh. Tofan, discret şi conştiincios, l-a prezentat pe Dostoievski, prin referiri biografice şi printr-o mică oprire la nuvela “Amintiri din subterană”.

Astăzi ne citeşte poezie Ana-Maria Cheşcu. Flashul literar va fi prezentat de Cristina Dobreanu. Vă anunţăm administrativ că trecem la programul de toamnă şi începem şedinţa mai devreme, deci vă aşteptăm de la orele 18,00, la sediul cotidianului “Viaţa liberă”.

Citit 1006 ori Ultima modificare Marți, 30 August 2016 12:20