Cum să faci BANI din VÂNZĂRI PE INTERNET

Cum să faci BANI din VÂNZĂRI PE INTERNET
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* În 2013, cinci la sută dintre români au cumpărat online şi circa un sfert măcar au vizitat, periodic, magazine de pe internet * Sfat util pentru cei care vor să intre într-o astfel de afacere: testaţi vadul înainte să daţi banii pe platforme profesionale de e-commerce


Chiar dacă românii sunt codaşi în Uniunea Europeană la utilizarea internetului, peste un milion de oameni din toate colţurile ţării au făcut cumpărături online, anul trecut. Cu alte cuvinte, cam cinci la sută dintre români au cumpărat de pe internet. Piaţa e bună, iar loc pentru antreprenori mai este suficient. În câţiva ani, s-ar putea ca lucrurile să nu mai stea la fel de bine. Dacă vă merge mintea atunci când vine vorba despre vânzări şi dacă mai învăţaţi şi marketing - fie şi din mers - aveţi mult mai multe şanse să faceţi bani din comerţul online decât dacă v-aţi deschide un magazin în zone cu „vad” bun din oraş, cum ar fi Ţiglina şi Micro 19. Totul este să gândiţi lucrurile pas cu pas, să aveţi infinită răbdare când se ivesc obstacole şi să nu vă cheltuiţi banii necugetat.  Evident, va fi nevoie să munciţi din noapte în noapte ca să puneţi afacerea pe picioare. Administrarea tehnică a unui magazin online e dificilă, iar controlul activităţii comerciale este şi el laborios. La toate astea se adaugă problemele legale de care vă puteţi lovi, dar şi cele de marketing. Uşor nu-i, dar este singura cale spre comerţul viitorului.

 Milioane de cumpărători, la un click distanţă

Potrivit studiilor efectuate de firme de renume ca Geminus, Daedalus Milward Brown şi Zenith România Forecast, doar opt milioane de români au, în prezent, acces la mediul online, ceea ce ne plasează pe loc codaş în Europa. Totuşi, mai bine de jumătate dintre românii cu acces la internet – mai exact 4,5 milioane de oameni – accesează frecvent magazinele online. Mai mult, în 2013 peste 1,1 milioane de români nu doar s-au uitat, ci au făcut cumpărături în mediul virtual, cu livrare în show-room-ul magazinului din oraş (22 ,7 la sută) sau acasă (77,3 la sută).

Ce preferă să cumpere românii de pe net?

De regulă, cine cumpără din magazinele online îşi ia la început haine sau electronice şi ajunge, într-un final, să-şi facă şi piaţa de pe site-uri, mai ales când e presat de timp.  Iată care au fost preferinţele celor 1,1 milioane de cumpărători din mediul online, în 2013: 37,8 la sută şi-au luat îmbrăcăminte şi încălţăminte, 37,4 la sută au cumpărat electronice, 34 la sută au ales cosmetice, 30,9 la sută au optat pentru electrocasnice, 28,4 la sută şi-au luat computere, 22,3 la sută, cărţi şi ziare, 14,4 la sută au luat jucării, iar 12,8 la au ales software şi jocuri.

Marketingul este cheia!

Şi-acum să vorbim despre vânzători. Dacă n-aţi mai vândut nimic pe internet până astăzi, nu începeţi cheltuind sute sau chiar mii de euro pe softuri pentru platforme de e-commerce, adică pe siteurile propriu zis prin intermediul căruia veţi vinde. „Vadul” pe care l-aţi ales trebuie mai întâi testat. Scoateţi-vă la vânzare marfa pe site-uri ca olx.ro, okazii.ro sau tocmai.ro. Încercaţi să lucraţi şi cu platforme locale de anunţuri (găsiţi în fiecare judeţ măcar două-trei), ca să vedeţi cum merg vânzările, pe fiecare regiune/judeţ în parte.

În paralel, creaţi-vă o pagină de facebook pentru viitorul magazin online, pe care să faceţi zilnic reclamă produselor pe care le aveţi la vânzare. Postaţi, totodată, şi mesaje diverse, motivaţionale, care să capteze interesul cât mai multor vizitatori, posibil viitori clienţi. Toate astea se cheamă "content marketing", care e gratuit şi funcţionează de minune. Pe lângă pagina de facebook, puteţi să vă creaţi şi un blog, tot pentru mediatizarea mărfii.

Abia dacă semnalele sunt pozitive şi vedeţi că oamenii sunt interesaţi de ceea ce vindeţi, vă faceţi calculele de rentabilitate pentru cumpărarea unui soft şi instalarea lui pe platforme mari de e-commerce. 

Ce costuri implică deschiderea unui magazin online

Softul. Magazinul online este, înainte de toate, un program complex. Aveţi, aici, mai multe soluţii. Există varianta managed, care presupune că vă cumpăraţi programul, găzduirea pe domeniu de internet (hosting) şi toată mentenanţa tehnică. Prin sumarul nostru studiu de piaţă, am descoperit că preţurile unui soft de profil pleacă de la circa 300 de euro şi ajung, pentru  variantele complete şi complexe, cu toate posibilele funcţii incluse şi administrare tehnică, la circa 2.500 de euro. Evident, preţurile pentru magazine mari sar şi de suta de mii de euro, dar de regulă acelea nu sunt comandate de comercianţi nou intraţi în piaţă. Puteţi apela şi la webdesigneri şi programatori din oraş şi s-ar putea să ieşiţi un pic mai ieftin. De asemenea, puteţi încerca, pornind de la un cod "open source" (gratuit), să vă creaţi propriul magazin. Dacă nu vă pricepeţi la tehnică, însă, şansele să reuşiţi sunt quasi-nule.

Marfa, stocarea şi transportul.  Doar dacă vindeţi mărfuri rare – branduri care n-au ajuns, încă, în România, cărţi rare, obiecte de artă etc. – puteţi să le comandaţi abia după ce vi le-a cerut un client. Cumpărătorul va aştepta şi câteva săptămâni, dacă îşi doreşte marfa. În toate celelalte situaţii, însă, trebuie să aveţi stocuri. Un magazin mediu ar trebui să aibă măcar vreo 2.000 de articole, la vânzare. Asta presupune, în primul rând, buget de aprovizionare şi, în al doilea rând, spaţiu şi condiţii de stocare. Dacă vindeţi pantofi şi parfumuri, vă puteţi folosi propria sufragerie pe post de magazie, dar dacă v-aţi profila, spre exemplu, pe bijuterii, ceasuri sau ale obiecte de lux, s-ar putea să aveţi nevoie de un spaţiu securizat. 

Pentru transportul mărfii cumpărate, negociaţi cu firma de curierat. Multe comenzi ar trebui să vă aducă şi reduceri.

Marketingul. Faptul că aţi scos marfă la vânzare, pe un site care arată bine şi e funcţional, nu vă garantează succesul. Planificaţi-vă promoţii, campanii de publicitate în presă, pe site-uri media, pe facebook, blog-uri, forumuri şi pe emailul celor care au cumpărat deja de la dumneavoastră. Abia după ce reuşiţi să aveţi un trafic de câteva mii de unici pe zi puteţi spera la vânzări constante. Emag.ro, spre exemplu, avea încă din 2012, peste 500.000 de utilizatori unici pe zi, în medie.

Gălăţenii fac demult comerţ pe internet

Oamenii de afaceri gălăţeni cu viziune nu sunt străini de comerţul în mediul online. Spre exemplu, Altshop.ro este un magazin virtual de accesorii GSM şi IT care s-a deschis în 2005. Anul trecut, cifra de afaceri a firmei a fost de 1.551.166 lei. Şi firmele mai mari, cu tradiţie, intră pe online. Spre exemplu, de la Dunărea Catering se poate comanda mâncare şi de pe site-ul de internet dedicat special ofertelor de catering.  Dealtfel, sunt zeci de firme în oraş care au pornit de la comerţul clasic şi care şi-au dezvoltat afacerile şi în mediul online, în anii din urmă.

Emag.ro - campionii afacerilor din online

Colosală ar trebui să fie investiţia românilro care ar vrea să-i bată, pe piaţa online, pe cei de la emag.ro. Compania a fost creată, în 2001, de Radu Apostolescu, Dan Teodosescu şi Bogdan Vlad. Opt ani mai târziu, pachetul majoritar a fost cumpărat de Asesoft Distribution, care a ajuns să deţină 51 la sută din acţiunile emag.

În urmă cu mai bine de doi ani, 71 la sută dintre acţiuni au fost cumpărate de fondul de investiţii sud african Naspers, care avea, la acel moment, afaceri cu o valoare de circa cinci miliarde de euro, la nivel mondial.

În prezent, eMAG are zece show-room-uri, în ţară, la: Bucureşti, Braşov, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca, Galaţi, Oradea, Ploieşti şi Timişoara. Cifra de afaceri a ajuns la 187 de milioane de euro, în 2013, iar numărul angajaţilor era de circa 800.

Citit 13044 ori Ultima modificare Joi, 25 Septembrie 2014 17:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.