O lună de testări/ AUTOBUZUL ELECTRIC intră pe traseele Transurb (FOTO)
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

O lună de testări/ AUTOBUZUL ELECTRIC intră pe traseele Transurb (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Începând de astăzi, timp o săptămână, autobuzul electric sosit ieri în Galaţi va circula pe traseul 104 * La finele lunii de testare, autorităţile vor decide dacă merită investiţia, având în vedere că un autobuz electric costă cel puţin dublu faţă de un autobuz clasic


Primul autobuz electric va circula experimental, timp de o lună, pe străzile oraşului, în cadrul unui proiect pilot derulat de Primăria Galaţi în parteneriat cu Transurb şi CEFIN. Viu colorat şi nou-nouţ faţă de restul mijloacelor Transurb, autobuzul electric a fost testat până acum în Timişoara, Braşov, Suceava şi Brăila. Primii călători au fost primarul Marius Stan, viceprimarul Florin Popa, directoarea Transurb, Genica Totolici, jurnaliştii şi un cuplu - o gălăţeancă şi soţul său englez, veniţi în vizită la malul Dunării.

Date tehnice

Potrivit reprezentanţilor CEFIN, autobuzul, model K9, produs de compania chineză BYD, funcţionează cu baterii reîncărcabile care îi asigură o autonomie de 250 km cu o singură încărcare, în condiţii de trafic urban. Şoferii Transurb parcurg zilnic peste 250 km, dar reprezentanţii CEFIN susţin că, la Braşov, parcursul maxim realizat la o singură încărcare completă a bateriei a fost de 268 km. Autobuzul are frână cu regenerare, motor pe butucul roţii, baterie fier-fosfat sută la sută reciclabilă, garantată zece ani, caroserie de aluminiu, şi nu poluează.

Pe de altă parte, impresiile primilor săi călători au fost că nu e mai silenţios şi mai confortabil decât un troleibuz obişnuit. Poate că şoselele româneşti l-au pus la încercare şi l-au făcut să scârţâie din încheieturi. În plus, persoanele înalte, ca vicele Popa, riscă să iasă cu capul prin capotă în partea din spate a autobuzului, unde podeaua este înălţată. Deşi încântat de călătorie, cuplul format dintr-o gălăţeancă şi un englez s-a arătat destul de rezervat faţă de o asemenea investiţie: „Se cunoaşte acest concept în Marea Britanie, dar se consideră că autobuzele electrice sunt de două ori mai scumpe şi mai grele decât troleele şi tramvaiele a căror infrastructură e dezvoltată în marile oraşe europene”.

Cumpărăm sau nu?

Reprezentanţii CEFIN s-au ferit să spună cât costă autobuzul electric, dar au admis că „este sensibil mai scump, către dublu faţă de un autobuz clasic”, precizând că „pe o durată de utilizare de zece ani, costurile totale de achiziţie, mentenanţă, combustibil asigură o economie de peste 300.000 de euro faţă de un autobuz clasic”.

Primarul Marius Stan a amintit că există deja o hotărâre de Consiliu local privind achiziţia a 14 troleibuze printr-un împrumut pe care Primăria vrea să-l contracteze la BERD. „După ce vom testa autobuzul putem să modificăm proiectul de hotărâre şi să achiziţionăm autobuze electrice în loc de trolee”, a spus Stan. Problema este, potrivit directoarei Transurb, Genica Totolici, că înlocuirea firului de contact - vechi din 1985, care se rupe mereu pe traseu - costă 500.000 de euro numai pe reţeaua Micro 19 - Parc CFR, şi nu este prinsă în împrumut.

Cert este că, până la trolee sau autobuze electrice, este în desfăşurare o licitaţie pentru 43 de autobuze la mâna a doua, care ar trebui să vină în luna august.

CITEŞTE ŞI:  Se cumpără 14 troleibuze noi. Investiţia depăşeşte 23 de milioane de lei

Citit 4489 ori Ultima modificare Marți, 03 Iunie 2014 19:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.