Ecosal NU ARE DESTUI OAMENI pentru curăţenia Galaţiului

Ecosal NU ARE DESTUI OAMENI pentru curăţenia Galaţiului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Serviciul trebuie să funcţioneze, în cele şase secţii ale sale, cu doar 203 de muncitori, la curăţenie străzi şi auto fiind deficitul cel mai mare * Fiindcă legea îi interzice Ecosalului să aibă mai mulţi angajaţi, municipalitatea a apelat la încă o firmă pentru a-i furniza personal, dar numărul persoanelor care curăţă efectiv oraşul e tot insuficient * Măturătorile mecanizate, soluţia de viitor pentru curăţenia oraşului


De-a lungul timpului, am tot avut sesizări cu privire la faptul că Galaţiul are zone deficitare la capitolul curăţenie. Critice în acest sens ar fi cartierele Micro 20, Micro 21, Studenţi, Barieră, Fileşti. Pe de altă parte, în zona Complex Siret, vizitată recent de reporterii VL, oamenii s-au declarat mulţumiţi de cum se face curat în cartier. Părerile sunt împărţite şi, ca să aflăm exact care este situaţia, am analizat structura de personal a serviciului public şi activităţile pe care acesta trebuie să le desfăşoare în municipiu.

Ecosalul oferă municipalităţii, efectiv, şase servicii, respectiv menaj, salubrizare străzi, auto, construcţii, ecarisaj şi secţia de reciclare şi depozitare controlată, iar fiecare dintre acestea are câteva subsecţii. Serviciul din subordinea Primăriei este alcătuit astfel din 2009, când firma de construcţii a Primăriei a dat faliment, iar Ecosal, pe atunci societate pe acţiuni, a fost nevoită să absoarbă şi acest serviciu. Legea privind reducerea cheltuielilor din sistemul bugetar a adus Serviciul Public Ecosal în situaţia în care trebuie să acopere munca de birou şi cea de teren cu 295 de angajaţi. Numărul respectiv al angajaţilor a fost stabilit în urma unei hotărâri de Consiliu Local, din aprilie 2014. Din cei 295 de angajaţi, doar 203 sunt muncitori, restul având posturi de tehnic administrativ (50) şi auxiliari (42).

Oameni puţini, sarcini multe

După cum spuneam, Ecosalul oferă Galaţiului mai multe servicii, nu numai pe cel de salubrizare. Conform organigramei, primul serviciu, care dă şi denumirea structurii din subordinea Primăriei, este salubrizare străzi, unde sunt repartizaţi 60 de măturători stradali. Apoi vine secţia menaj, în care intră întreţinerea spaţiilor verzi şi deszăpezirea, unde sunt încadraţi 48 de muncitori. Din aceşti 48, doar 36 sunt prinşi pe salubrizare, restul fiind lăcătuşi, tinichigii etc. Secţia auto numără 56 de angajaţi, dintre care 29 sunt şoferi, care asigură transportul gunoiului la depozitul de deşeuri şi la staţia de sortare, iar, pe timp de iarnă, conduc utilajele de deszăpezire. Restul posturilor din cadrul secţiei auto o reprezintă vopsitori, lăcătuşi, mecanici, pentru că în atribuţiile acestei secţii cade şi menţinerea în condiţii de funcţionare a utilajelor Ecosal, dar şi cea de a repara fântânile arteziene, de a se ocupa de partea de semaforizare din oraş.

La groapa de gunoi şi staţia de sortare, potrivit organigramei, lucrează 15 muncitori şi 10 oameni pe partea de tehnic administrativ şi pe auxiliar (laborant şi operatori de cântar). Pe secţia construcţii, care se ocupă de plombări şi reparaţii urbane (scări, alveole, jardiniere), sunt doar nouă asfaltatori, plus doi şefi de echipă, iar patru sunt zidari. În cel din urmă serviciu pe care îl oferă Ecosal - serviciul pentru gestionarea câinilor fără stăpân - lucrează doar 13 oameni. Câinii din Galaţi sunt prinşi de patru oameni, cei peste 100 de câini de la padoc sunt îngrijiţi de alţi patru angajaţi, doi se ocupă de deratizare şi, potrivit organigramei, serviciul are doi agenţi veterinari.

"Salariile nu sunt tocmai îmbietoare"

Directorul Ecosal, Ionuţ Pucheanu, recunoaşte că Ecosal face multe, dar o eventuală externalizare a unor servicii nu ar fi neapărat de bun augur. „Sunt unele guri care spun că facem prea multe. Sunt activităţi care poate ar putea fi externalizate, deşi frecvenţa cu care suntem solicitaţi pe anumite activităţi nu ştiu dacă s-ar justifica printr-o externalizare, mă refer la auto, partea de semaforizare, întreţinere fântâni arteziene, poate şi partea de marcaje rutiere. Dacă ne-am duce la un service pentru reparaţia auto, ar dura mult mai mult. Aşa, având mecanicii noştri, putem repara un utilaj mult mai rapid. Plus că unele utilaje sunt vechi şi nu prea se mai găsesc piese de schimb. Totodată, pentru partea de construcţii, chiar dacă secţia e mai nou înfiinţată, am reuşit să ne formăm echipele şi eu zic că ne facem decent treaba”, ne-a explicat directorul Ecosal, Ionuţ Pucheanu.

Acesta consideră că secţiile care suferă cel mai mult sunt salubrizare străzi şi auto, din lipsă de personal. „Am avea nevoie de şoferi profesionişti, salariile nu sunt tocmai îmbietoare la noi, sunt mulţi care îşi găsesc de lucru în străinătate, pleacă pe bani mult mai mulţi. Nu spunem că nu avem suficienţi, dar sunt oameni de care tragem uneori la limita bunului simţ. Totodată, două puncte nevralgice sunt salubrizarea stradală şi interioarele de cartier, unde, oricâţi oameni ar fi, niciodată nu sunt destui", ne-a mai spus directorul Ecosal.

Cu firmă angajată şi tot nu acoperă oraşul

Din cauză că Ecosal nu poate avea mai mult de 295 de angajaţi, în 2013, Primăria a încheiat un contract pentru forţă de muncă cu firma Catlidi SRL. Firma poate pune la dispoziţia Ecosal un număr maxim de 373 de oameni, aici intrând şoferi, mecanici, muncitori necalificaţi, oameni pentru salubrizarea stradală, salubrizare în cartiere. Astfel salubrizarea stradală este făcută în acest moment cu 140 de oameni, iar la interioarele de cartiere intră pentru curăţenie aproximativ 30 de oameni. Cu toate acestea, oamenii tot nu sunt de ajuns. „Sunt zone pe care nu reuşim să le abordăm cu o frecvenţă îndestulătoare, în special zonele limitrofe. Nici nu pot angaja 1.000 de oameni, pentru că nu sunt bani. Galaţiul a fost gândit concentric, plecăm de la zona de centru, care trebuie să aibă o frecvenţă zilnică, în schimb pentru cartiere avem unu, doi oameni permanent care asigură o minimă curăţenie, iar la curăţenia stradală pe cartiere se intră la interval de mai multe zile, poate chiar o săptămână. Există hotărâri de CL în acest sens. Se spune clar care sunt străzile pe care se intră cu măturat mecanic, pe care cu manual, care este frecvenţa cu care se intră”, ne-a declarat şeful Ecosal.

Soluţia, mecanizarea curăţeniei

După ce, anul trecut, Primăria a achiziţionat patru automăturători, directorul Ecosal speră ca, în viitorul nu foarte îndepărtat, municipalitatea să mai cumpere câteva automăturători, nu neapărat după acelaşi model. „Încercăm să suplinim şi să trecem pe mecanizat. Lumea se agită şi văd că se minunează de costuri, oricine se va duce să cumpere un utilaj nou, cu siguranţă va plăti un preţ aferent. Mai sunt vămi, alte taxe de import, dar nu discutăm aspectele acestea”, ne-a explicat Ionuţ Pucheanu.

Citit 2518 ori Ultima modificare Miercuri, 22 Aprilie 2015 18:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.