ALEŞII au liber să consume cât CARBURANT vor. O modificare legislativă controversată tolerează RISIPA

ALEŞII au liber să consume cât CARBURANT vor. O modificare legislativă controversată tolerează RISIPA
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

* În unele judeţe, deja s-a dat liber la "consum de voie", dar la Galaţi se va aproba un nivel de consum care va fi "justificat şi verificat"


Înainte de a-şi lua adio de la mandat, Guvernul Ponta a avut grijă să le confere aleşilor judeţeni şi municipali putere deplină în ceea ce priveşte consumul de carburant pentru autoturismele din dotarea unităţilor administrativ-teritoriale. La începutul lunii noiembrie, a intrat în vigoare Legea nr. 258/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice. Noul act normativ prevede, printre altele, că „unităţile administrativ-teritoriale stabilesc normativele proprii de cheltuieli, de natura celor care fac obiectul prezentei ordonanţe, prin hotărâre a Consiliului Local, respectiv, hotărâre a Consiliului Judeţean”. Altfel spus, consiliile locale şi judeţene vor putea de acum să decidă, cu de la sine putere, şi fără a fi îngrădite de nimeni, câtă benzină şi motorină vor consuma pentru deplasări, mai mult sau mai puţin în interes de serviciu, după caz.

În Vrancea, consum lunar nelimitat

Până de curând, legea impunea clar ca, în cazul autoturismelor (şase prevăzute pentru consiliile judeţene şi cinci în cazul primăriilor municipiilor reşedinţă de judeţ), consumul lunar de carburant să nu depăşească 150 de litri, dar aleşii şi-au exprimat în nenumărate rânduri nemulţumirea cu privire la acest aspect. Mai mult, pentru că au depăşit pragul impus de lege, s-au văzut obligaţi de Camera de Conturi, cum este cazul preşedintelui CJ Galaţi, Nicolae Bacalbaşa, de care v-am informat deja, să scoată bani din buzunar în contul „exceselor”.

Există însă şi temerea că "portiţele" noilor normative vor fi folosite fără niciun fel de restricţii, lucru, de altfel, foarte probabil. În ţară, deja au început să apară primele cazuri. De exemplu, la scurt timp după modificările legislative, Consiliul Judeţean Vrancea, condus de social-democratul Marian Oprişan, nu a stat prea mult pe gânduri şi a decis... consum nelimitat pentru autoturismele din dotare, hotărâre care a stârnit multe controverse în judeţul vecin.

La bunul-simţ al aleşilor

Cum aleşii din fruntea Consiliului Judeţului, dar şi a celorlalte unităţi administrativ-teritoriale nu mai au niciun fel de îngrădiri privind consumul de combustibil, nu putem decât spera că aleşilor din forurile legislative locale (CJ şi CL) le va păsa de banul public şi vor da dovadă de simţ de răspundere şi decenţă.

În legătură cu acest subiect, vicepreşedintele Consiliul Judeţului Galaţi, Marian Vicleanu, ne-a declarat că se intenţionează modificarea cotei lunare de carburant în cazul celor şase autoturisme din dotarea instituţiei, de la 150 de litri, cât era prevăzut până de curând, la 300 de litri. Un proiect de hotărâre în acest sens urmează să fie supus dezbaterii în şedinţa de joi a aleşilor judeţeni. În ceea ce priveşte consumul stabilit de forul legislativ judeţean pentru autoutilitare - de 350 de litri pe lună, se pare că nu vor fi modificări. „O astfel de modificare cred că poate acoperi nevoile CJ, întrucât autoturismele din dotare sunt vechi, uzate şi consumă foarte mult. Nu aveai cum să te descurci cu 150 de litri, în condiţiile în care trebuia să faci drumuri la Bucureşti, dar şi în judeţ. Trebuie să fie un consum de bun-simţ şi justificat. Curtea de Conturi oricum va verifica şi mi se pare corect să verifice cineva”, ne-a declarat vicepreşedintele CJ.

Anul trecut, la Consiliul Judeţului Galaţi a izbucnit un întreg scandal după ce auditorii Camerei de Conturi au descoperit o depăşire a normativului legal privind consumul lunar de carburant pentru autoturismele din dotare, cu cantitatea de 5.862 de litri de benzină şi 9.513 litri de motorină, prejudiciul estimat fiind de 98.000 de lei, la care se adăugau penalităţi de întârziere. Aşa cum vă informam în martie 2014, cel indicat să „deconteze” plimbările şefilor din CJ şi nu numai a fost Constantin Cristea (directorul executiv al Direcţiei Patrimoniu), întrucât acesta are în subordine parcul de maşini al CJ şi, ca urmare, a făcut, pe parcursul anului 2012, referate de necesitate privind consumul de carburant. Ulterior, instanţa a anulat dispoziţia preşedintelui CJ, Nicolae Bacalbaşa, prin care directorului îi era imputată suma de peste 100.000 de lei, exonerându-l de plata acestor facturi, şi a obligat CJ să-i plătească cheltuieli de judecată de 3.000 de lei.

Citit 4993 ori Ultima modificare Miercuri, 25 Noiembrie 2015 20:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.