Tramvaie care n-au mai venit pe traseele 7 și 39, radiatoare care frigeau într-un autobuz vechi de pe linia 105, când afară erau 29 de grade Celsius, și frâne bruște puse de șoferul unui autobuz vechi de pe traseu 11... Plus intervenția unei ambulanțe, pentru pansarea unei călătoare rănite într-un autobuz vechi. Sunt realitățile pe care călătorii gălățeni le-au experimentat zilele trecute și pe care le-am surprins în trafic ori ne-au fost sesizate de către cetățeni.
Periodic, călătorii, dar și conducătorii auto și vatmanii Transurb au parte de experiențe neplăcute în transportul public local. Sfârșitul săptămânii trecute și acest început de săptămână au fost marcate de peripeții și încercări în transportul public. Tocmai pentru că primii care „încasează” direct nemulțumirile, reproșurile și nervii cetățenilor sunt vatmanii și șoferii, am ținut să aflăm ce anume s-a întâmplat. Și am solicitat, pentru fiecare dintre situațiile pe care le-am surprins în trafic ori care ne-au fost semnalate, puncte de vedere din partea companiei publice de transport Transurb SA.
Vă prezentăm, în continuare, cazurile punctuale și explicațiile oficiale.
Autoturism blocat pe linia de tramvai
Gălățenii care în seara de sâmbătă, 13 aprilie 2024, în jurul orei 21,00, aveau nevoie să călătorească pe traseele 7 și 39 au așteptat mult și bine în stațiile de pe strada Oțelarilor. Tramvaiele nu au circulat, iar acest fapt ne-a intrigat. Motiv pentru care am solicitat explicații Transurb.
Compania de transport ne-a comunicat că perturbarea circulației tramvaielor de pe traseele 7 și 39, în seara de 13 aprilie, a fost cauzată de către un autoturism care s-a defectat pe calea de rulare a tramvaielor, în zona Micro 19. Defecțiunea a fost la cutia de viteze a automobilului, acesta a rămas blocat cu toate cele patru roți, astfel încât nu a putut fi împins de pe linia de tramvai. „Dispecerul de serviciu a urmat procedura internă, și a introdus pe panourile electronice, amplasate în stațiile de îmbarcare/debarcare călători, de pe traseele 7 și 39, anunțul privind perturbarea circulației. Totodată, dispecerul a contactat Poliția Locală Galați, pentru a ne sprijini în descongestionarea traficului cu autospeciala din dotare (platforma de tractare). Precizăm că blocajul a durat 1 oră și 15 minute, până când automobilul a fost ridicat de pe calea de rulare a tramvaielor. Imediat după deblocare, s-a reluat circulația tramvaielor conform graficelor traseelor 7 și 39”, ne-a comunicat Transurb.
Agent termic furnizat la 29 de grade
„Care este motivul pentru care în unele mijloace vechi de transport nu este oprită căldura?”, am întrebat Transurb având în vedere încălzirea nefirească a vremii din zilele trecute. O asemenea situaţie a fost semnalată public pentru data de 15 aprilie 2024, ora 15,43, când temperatura aerului era de 29 de grade C: „Autobuzul Transurb GL 10 LJZ, traseul 105, a plecat din Stația Grădina Publică având căldura pornită, radiatoarele frigeau. L-am întrebat pe domnul șofer de ce este căldura pornită și mi-a răspuns că nu o poate opri, deoarece «este defectă instalația, dacă opresc căldura dă apa afară și se strică motorul». Nu este singurul autobuz vechi care circulă prin oraș, la ore de vârf, având instalația de căldură blocată pe deschis”, se arată în mesajul postat pe grupul „Galați: Sesizările cetățenilor!”.
Compania de transport susține că astfel de situații sunt izolate și că, autobuzul înmatriculat cu numărul GL 10 LJZ, repartizat la traseul 105, în data de 15 aprilie 2024, a avut o defecțiune tehnică, care a condus la imposibilitatea opririi căldurii în salonul autobuzului. „Conducătorul auto a asigurat cursa până la capăt de linie și totodată, a informat dispeceratul societății, iar la celălalt capăt de linie autobuzul a fost înlocuit cu un alt mijloc de transport public”, ne-a asigurat Transurb.
Frâne bruște și intervenția unei ambulanțe
O a treia situație nedorită s-a petrecut într-un autobuz de pe Traseul 11, luni, 15 aprilie, în jurul orei 15,45, pe strada Brăilei, zona Țiglina I – Trei Star. Călătorii i-au reproșat şoferului că se dezechilibrează din cauza frânelor bruște pe care le pune. Iar conducătorul auto le-a explicat că, fiind un autobuz vechi, dacă nu acționează puternic frâna, mijlocul de transport nu se opreşte. Autobuzul respectiv a trecut pe lângă un altul, la fel de vechi, oprit pentru că una dintre pasagere a avut nevoie de intervenţia ambulanţei. Doamna respectivă era rănită şi avea capul bandajat, iar suspiciunile călătorilor şi ale şoferului care a trecut pe lângă autobuzul oprit a fost aceea că pasagera s-ar fi lovit dezechilibrându-se la o frână.
În acest caz, am solicitat Transurb să ne spună ce anume s-a întâmplat, fiind necesară ambulanţa. De asemenea, ce măsuri pot fi luate pentru a evita asemenea situaţii.
„Autobuzul cu numărul de înmatriculare GL 09 EKO, repartizat la traseul 11, în data de 15 aprilie 2024, a prezentat o defecțiune tehnică la cutia de viteze, neavând probleme la sistemul de frânare. Cutia de viteze fiind una automată (nu are schimbător de viteze manual), trecerea dintr-o viteză inferioară în una superioară și invers, se face automat, iar în acest caz, schimbul se efectuează sub turațiile aferente și de aici rezultând o mică smucitură. Conducătorul auto a informat șeful ierarhic despre situația autobuzului, iar acesta a fost înlocuit în cel mai scurt timp cu autobuzul cu numărul de înmatriculare GL 09 YNN.
Referitor la persoana care primea asistență medicală în autobuzul GL 09 YMU, vă aducem la cunoștință că șoferul a evitat o coliziune cu un alt participant la trafic, care a intrat brusc în fața autobuzului. În urma cercetării cazului de către organele de poliție, conducătorul auto repartizat pe autobuzul GL 09 YMU nu a fost găsit vinovat”, ne-a comunicat Transurb.