Lux made in Galaţi: Poşete din piele italiană, produse la malul Dunării (GALERIE FOTO)
Foto: Foto: Vasile Caburgan

Lux made in Galaţi: Poşete din piele italiană, produse la malul Dunării (GALERIE FOTO)
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Un mic atelier de marochinărie din Galaţi fabrică poşete din piele a căror calitate o concurează pe cea a unor mărci celebre * Afacerea, demarată în urmă cu un an, este condusă de o tânără care este hotărâtă să dezvolte brandul sută la sută românesc


„Suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine”, obişnuia să spună o bunică înţeleaptă. Probabil că mulţi dintre muncitorii României, ţară în care salariul mediu net este de 1.500 de lei pe lună, ar contesta această afirmaţie şi ar cataloga-o ca fiind îndepărtată de realitate. Însă tocmai realitatea – aceeaşi în care familii cu venituri sub medie nu dau 300 de lei pe o pereche de ghete din piele cu care ar traversa multe ierni, ci dau 100 de lei pe o pereche de ghete din înlocuitor în fiecare iarnă – ne demonstrează că bunica noastră nu putea fi mai aproape de adevăr.

Ca şi ea, a ales calitatea în defavoarea cantităţii şi gălăţeanca Adina Cioroiu. Pasionată din adolescenţă de designul de genţi, poşete şi plicuri, Adina, acum în vârstă de 32 de ani, îşi trăieşte visul de a crea accesoriile preferate ale femeilor, în game lux şi unicat. Fabricate la Galaţi, într-un mic atelier de marochinărie, şi comercializate deocamdată doar în Galaţi şi în Braşov, în magazine proprii, poşetele MGQ by Magnetiq sunt produsul reinventării în afaceri şi dovada că, în ciuda aparenţelor, România încă mai poate crea şi consuma mărfuri de calitate.

„Sunt nebună să deschid un atelier când alţii închid fabrici”

La fel ca produsul pe care îl fabrică, un business în industria de marochinărie este destul de costisitor. Doar materia primă (pielea) şi echipamentele de lucru (maşinile de cusut) presupun investiţii considerabile. Dacă punem la socoteală şi cheltuielile cu spaţiile de lucru şi de comercializare, cu forţa de muncă şi cu know-how-ul, ajungem la concluzia onestă că deschiderea unei asemenea afaceri nu este la îndemâna oricărui designer aspirant. Căci talentul nu este suficient. Este nevoie şi de ceva capital.

Înainte de a începe să confecţioneze poşete din piele, Adina Cioroiu avea deja o afacere. Ea conducea un business în domeniul serviciilor când a izbucnit criza economică, în toamna lui 2008. Pe măsură ce recesiunea s-a adâncit, afacerea i-a mers din ce în ce mai prost şi, în 2010, Adina a fost nevoită să se reorienteze.

A ales marochinăria, pariind mai mult cu sufletul decât cu mintea. „Designul de poşete este un vis din adolescenţă. Pe atunci, petreceam mult timp făcând schiţe. După mulţi ani, am revenit la acel vis. Dar revenirea s-a petrecut într-un moment dificil – economia intrase în recesiune şi fabrici mari de marochinărie din ţară îşi închideau porţile”, spune Adina Cioroiu. „O doamnă cu experienţă în acest domeniu mi-a spus chiar că sunt nebună să deschid un atelier de marochinărie când alţii închid. Sfatul ei a fost să deschid doar dacă voi face ceva cu totul deosebit – design nou, calitate superioară – şi am ales să îi urmez sfatul”, mărturiseşte tânăra.

„Nu se mai găsesc meseriaşi în marochinărie”

Să nu vă închipuiţi, însă, că Adina Cioroiu a bătut din palme şi a devenit peste noapte designer şi producător de poşete, cu atelier şi marcă proprii. Nu, nu, nu! Întâi de toate, ea s-a afundat în studiu. „Timp de un an, din 2010 până în 2011, am urmat cursuri de design şi am petrecut luni de zile în fabrici de marochinărie din România şi din Italia – patria accesoriilor din piele – ca să învăţ meserie. Abia după aceea am pornit afacerea”, spune Adina.

Cea mai mare problemă întâmpinată? Lipsa de personal calificat. „Făceam recrutări şi nu găseam meseriaşi în marochinărie. Singurii candidaţi care ştiau câte ceva lucraseră la fosta fabrică de încălţăminte din Galaţi. Am sfârşit prin a angaja şapte persoane. Niciuna dintre ele nu era specializată în fabricarea de poşete, aşa că am adus maiştri din ţară care să le instruiască”, relatează Adina Cioroiu.

Pregătirea oamenilor a durat mult, dar tânăra nu a pierdut timpul. A căutat furnizori de materie primă în Italia, de unde importă şi acum piele de diferite culori şi texturi din care creează poşetele MGQ. Totodată, a cumpărat echipamentele de producţie necesare funcţionării unui atelier de marochinărie. În total, a cheltuit până în 50.000 de euro.

Încet-încet, în toamna lui 2011, atelierul Magnetiq şi-a început activitatea. Adina desena modelele, angajaţii le fabricau şi, la încheierea procesului de producţie, creatoarea efectua un control al calităţii mai drastic decât cel realizat de cel mai zelos CTC-ist. Aşa face şi acum. „De când am deschis atelierul, nu mai am viaţă socială, iar prietenii mi-i văd doar dacă mă vizitează la lucru. Stau aici de dimineaţă până noaptea târziu şi, deşi am un angajat însărcinat cu controlul calităţii, verific în amănunt fiecare poşetă, îndată ce e gata”, dezvăluie Adina taina de căpătâi a afacerilor. „Produsele noastre, poşetele MGQ, sunt cartea de vizită a atelierului nostru, Magnetiq. Ele trebuie să fie ireproşabile, pentru a atrage şi păstra atenţia clienţilor, în condiţiile în care concurenţa este acerbă”.

Două magazine proprii, la un an de la deschiderea atelierului

În ianuarie 2012, la patru luni de la pornirea businessului, gălăţeanca Adina Cioroiu a deschis primul magazin Magnetiq. La Braşov. „Locuisem un an la Braşov şi cunoşteam piaţa de acolo, potenţialul economic şi turistic al oraşului. În primul rând, braşovenii au o putere de cumpărare mai ridicată decât a gălăţenilor. În plus, numeroşi turişti vizitează anual oraşul de sub Tâmpa”, explică Adina.

Decizia ei este uşor de înţeles, în condiţiile în care preţul unei poşete MGQ porneşte de la 190 de lei şi poate ajunge la câteva sute de lei.

Feedback-ul clienţilor a fost pozitiv încă din momentul deschiderii magazinului. „Multor clienţi, români şi străini, nu le vine să creadă nici acum că poşetele sunt de fabricaţie românească. Străinii în special sunt miraţi de calitatea ridicată şi de preţurile scăzute, în comparaţie cu tarifele afişate de produse similare în Occident. Unii cumpără trei, patru poşete o dată. La ei în ţară, cu banii daţi pe ele îşi pot lua una singură de o calitate similară”, relatează designerul.

La magazinul din Braşov au nimerit şi gălăţeni, care, atunci când au văzut că produsele sunt fabricate la malul Dunării, au cerut deschiderea unui magazin şi acasă. Amenajat pe strada Traian, între Baia Comunală şi Piaţa Centrală, acesta şi-a deschis porţile în august.

În cele două unităţi proprii, Adina Cioroiu comercializează poşetele din piele creaţie proprie, realizate de atelierul din Galaţi în game restrânse şi unicat, dar şi o linie de încălţăminte din piele, destinată tot femeilor. Designul pantofilor, botinelor şi cizmelor îl face ea, dar producţia o asigură o fabrică de profil din Bucureşti. Adina obişnuieşte să reinvestească toate câştigurile în tehnologie de lucru, aşa că nu este exclus ca, într-o zi, să producă singură şi gama de încălţăminte.

2013 – anul extinderii pe pieţele internaţionale

Astăzi, Adina Cioroiu conduce atelierul şi cele două magazine Magnetiq, care numără 15 angajaţi. Nu e uşor, mai ales în vreme de recesiune. O dovedesc alte fabrici de marochinărie din ţară, care au cedat presiunii exercitate de un mediu economic tot mai dificil şi au început să producă pentru mărci internaţionale, renunţând la propriul brand. Şi Adina a primit o asemenea ofertă, dar a refuzat-o. „O casă foarte cunoscută la nivel mondial mi-a propus să lucrez în sistem lohn pentru ea. Ar fi fost o afacere foarte bună, dar asta ar fi dus la dispariţia mărcii MGQ, ori eu am vrut să creez un brand românesc”, spune Adina Cioroiu.

Consolidarea brandului este principalul ei obiectiv pentru anul viitor. „În 2013, îmi propun să deschid un magazin Magnetiq într-un mall din Bucureşti şi să extind afacerea pe piaţa externă. Prospectez pieţele din Emiratele Arabe Unite, înclinate spre lux, şi din Europa, în special cele din Franţa şi Germania”, dezvăluie Adina.

Tot în 2013 va dezvolta componenta de comerţ on-line a afacerii, anexând site-ului www.mgq.ro o platformă destinată plasării comenzilor.

Deocamdată, însă, Adina Cioroiu este absorbită de lucrul la cea mai nouă colecţie de poşete. Modelele, la fel de strălucitoare ca sărbătorile de iarnă care au inspirat crearea lor, intră deja pe rafturile magazinelor Magnetiq.


Fişa afacerii

Investitor: Adina Cioroiu

Domeniu de activitate: fabricarea articolelor de marochinărie

Atelier: Magnetiq

Brand: MGQ

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Spaţii de producţie şi de comercializare: atelier, două magazine proprii

Număr de angajaţi: 15

Autorizaţii speciale: nu este cazul.


Vezi aici câteva dintre produsele MGQ by Magnetiq!

Citit 29332 ori Ultima modificare Duminică, 16 Decembrie 2012 17:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.