Cum a ajuns Galaţiul BĂTAIA DE JOC a Guvernului/ Ce cred PARLAMENTARII NOŞTRI despre Master Planul pe Transporturi

Cum a ajuns Galaţiul BĂTAIA DE JOC a Guvernului/ Ce cred PARLAMENTARII NOŞTRI despre Master Planul pe Transporturi
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* De mai bine de 10 ani, politicienii gălăţeni nu au mai făcut front comun pentru susţinerea unor proiecte de interes major pentru infrastructura judeţului


Master Planul General de Transport elaborat de Guvern se dovedeşte în multe privinţe a fi un eşec pentru Galaţi, menţinând în continuare izolat judeţul nostru de restul ţării. Pentru a înţelege cum s-a ajuns în această situaţie, i-am întrebat pe parlamentarii gălăţeni cum au susţinut proiecte menite să contribuie la dezvoltarea zonei noastre. I-am mai întrebat şi ce au de gând să facă de aici înainte pentru a pune judeţul nostru pe harta unor proiecte prioritare de infrastructură.

Trei dintre cei 14 parlamentari gălăţeni nu ne-au furnizat un punct de vedere, în ciuda eforturilor noastre de a-i contacta. Senatorul PSD Gheorghe Saghian şi deputatul PSD Viorel Ştefan nu au răspuns nici la telefon, nici SMS-urilor transmise de noi. În cazul senatorului PC Eugen Durbacă, parlamentarul a închis pur şi simplu telefonul când a aflat cine suntem şi ce dorim să-l întrebăm. Dar şi un astfel de gest este, poate, un răspuns...

Pe de altă parte, şase dintre deputaţii şi senatorii Galaţiului şi-au luat angajamentul ca, în luna februarie, când îşi reiau activitatea parlamentară, să facă apel la parlamentarii din întreaga regiune a Moldovei, dar şi către cei din Brăila şi Tulcea pentru a face front comun cu scopul de a determina Guvernul să îşi întoarcă „faţa” şi către zona noastră.

Mircea Toader (deputat PNL)

„Master Planul are un început şi un sfârşit prost. Pe zona navală este complet nerealizabil. Pe zona de drumuri, în funcţie de interesele de moment ale fiecăruia, trebuie să stabilim clar care ar fi priorităţile. Voi susţine clar, în faţa ministrului şi a Guvernului, că repartizarea celor 1,5 miliarde de euro pentru canalul Bucureşti-Dunăre, una dintre aberaţiile regimului Ceauşescu, nu are din punct de vedere economic niciun fel de justificare, ci ar trebui orientate spre realizarea de drumuri în Moldova. Este nevoie de o reţea de drumuri şi autostrăzi, în perspectivele dezvoltării zonei Galaţi – Brăila, a celor europene şi a legăturii cu zona de Est. Voi cere ca banii să meargă pentru Galaţi – Brăila – Focşani, autostradă sau drum expres, şi să reintroducă în Master Plan drumul expres Galaţi – Brăila – Slobozia”, a afirmat Mircea Toader (vicepreşedintele Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor), care a recunoscut că „nu am avut suficient lobby”.

Întrebat dacă a existat, de-a lungul timpului, vreo întâlnire a tuturor parlamentarilor gălăţeni pentru a promova proiecte majore de infrastructură pentru Galaţi, Mircea Toader a afirmat: „A existat aşa ceva în 1990 şi 2003, când am făcut propunerea pentru drumul pe patru benzi Galaţi – Brăila - Buzău, care a fost semnată şi de mine, şi de domnul Dobre, de Boagiu, Buruiană (gălăţean pe atunci), Lucica Lepădatu, Florentin Sandu, Ştefan, Tudose Mihai, Săulea, toţi cei care au fost parlamentari”.

Victor Paul Dobre (deputat PNL)

„Mă nemulţumeşte faptul că Master Planul trimite Galaţiul nu în deceniul următor, ci în deceniul următor... deceniului următor. Pe de altă parte, un proiect care mi se părea extrem de important, cu finanţare europeană, Centrul intermodal de la Galaţi este şi el amânat după 2020. Acel proiect avea în vedere relansarea, cu finanţare europeană, a portului, a legăturilor pe cale ferată, dar şi rutiere. În mod evident, Guvernul ne-a uitat. Din păcate, este o tradiţie care continuă. Cred că atât timp cât am fost parlamentar, nu a fost sesiune, nu a fost lună, în care să nu fi făcut interpelări şi întrebări tuturor miniştrilor Transporturilor legat de drumul expres Galaţi – Brăila – Drajna, drumul expres Galaţi – Buzău, porturi, calea ferată şi toate celelalte. Îmi aduc aminte, demersurile acestea le-am început de pe vremea în care am fost prefectul judeţului. Trebuie să recunosc că nici Guvernul actual, dar nici guverne din care PNL a făcut parte, nu au făcut lucruri importante pentru Galaţi. Este un reproş pe care îl fac altora, mi-l fac şi mie şi pe care ni-l facem toţi, cei care facem politică aici. În general, nu numai Galaţiul este ocolit, ci şi toată Moldova. Ca parlamentar, am făcut odată şi un proiect de lege cu toţi colegii şi nu am reuşit să depăşim stadiul acela. Am făcut amendamente, în fiecare an, la toate bugetele pe tema transporturilor. Aceste demersuri le voi face în continuare, atât eu, cât şi împreună cu colegii din PNL, dar şi cu toţi ceilalţi colegi. M-am gândit chiar şi voi încerca să am o discuţie, să facem un demers comun toţi parlamentarii din Moldova ai PNL. De ce nu, să ni se alăture şi cei din PSD ca, totuşi, Bucureştiul să se uite şi la noi. Deşi zona Galaţi-Brăila este a doua aglomerare urbană a ţării, nu a avut prioritate în viziunea celor de la Bucureşti. Sunt convins că toţi ne dorim proiecte importante pentru Galaţi”, ne-a spus deputatul Victor Paul Dobre.

Bogdan Ciucă (deputat PC)

„Am două mari nemulţumiri legate de acest proiect. Îmi amintesc că, în primul mandat, am depus un proiect, împreună cu domnii deputaţi Dobre, Toader şi nu numai, cu toţi parlamentarii gălăţeni, pentru un drum rapid Galaţi – Brăila – Buzău, iniţial, după care a venit cel Galaţi – Brăila – Drajna. Proiectul drumului rapid a fost aprobat, s-a promis finanţare. La acesta au contribuit toţi parlamentarii gălăţeni. Suntem la mai bine de 10 ani distanţă şi nu am văzut niciun drum rapid. A doua nemulţumire este generată de faptul că nu reuşim să aducem un drum expres sau o autostradă la Galaţi. Anul trecut, Galaţiul fusese prins cu nişte proiecte importante de infrastructură. Nu a fost simplu, s-a făcut presiune şi s-a introdus şi zona noastră în proiect. Acum, văd că din acel Master Plan s-au extras priorităţi, iar noi nu suntem printre ele. Avem Dunărea, care este navigabilă maritim, dar nu o exploatăm pentru că nu avem nici infrastructură pe care să vină marfa. Nu reuşim să facem treaba asta nici pentru turismul fluvial. Turistul care circulă cu nava este cel mai mare cheltuitor. Este nevoie de decizie politică. Un parlamentar poate face şi scandal, presiune, lobby, dar are nevoie de decizie politică, atât în cadrul propriului partid, cât şi la nivelul majorităţii. Să ai un oraş de talia Galaţiului, cu şantier naval, combinat, cu Dunărea navigabilă maritim şi să nu încerci să conectezi toate acestea la un drum rapid este strigător la cer”, a afirmat conservatorul.

Paul Ichim (senator PNL)

„Este bătaie de joc. Sunt hotărât să vorbesc cu parlamentarii din Moldova, dar şi cu cei din Tulcea, întrucât zona noastră este lăsată, a nu ştiu câta oară, de izbelişte. Cei de la Guvern au profitat de dihoniile duse la absurd între Galaţi şi Brăila şi ne-au lăsat pe-afară. Este a nu ştiu câta cariocă trasă pe harta României. Ponta a promis că va face pod, drum, dar cine să îl mai creadă? Voi face demersuri pentru a-i aduce pe parlamentarii din Moldova, Brăila şi Tulcea la aceeaşi masă. Aici este vorba de interesul general, nu se mai ţine cont de partid sau alte lucruri de acest gen. Mă gândesc la o strategie din acest punct de vedere, iar la începutul lunii februarie, când ne reluăm activitatea parlamentară, să facem front comun”, ne-a declarat senatorul PNL.

Lucreţia Roşca (deputat PSD)

„Nu sunt de acord cu Master Planul. Nu ne pot lăsa aşa, fără nimic. Am vorbit cu colegii noştri din Brăila şi vom face un demers comun pentru ca acest proiect să nu rămână în forma actuală. Vom merge la premier, vom avea intervenţii peste tot”, a promis şi social-democrata.

Florin Pâslaru (deputat PSD)

„Părerea mea, strict personală, este că Master Planul nu este definitivat. În urmă cu şase luni existau alte două variante pentru Galaţi, din punct de vedere al infrastructurii rutiere. Din motive care îmi scapă, s-a renunţat la cele două variante. Dar varianta aceasta nu este bătută în cuie. Eu susţin drumul expres Galaţi – Brăila – Slobozia. Este nevoie de un front comun al tuturor parlamentarilor din cele două judeţe, de o voce comună. Există deschidere către dialog, uşa se poate deschide, dar trebuie ca noi să fim uniţi. Aş vrea să ne adunăm toţi pentru a vedea care sunt priorităţile, le stabilim, după care le înaintăm mai departe”, a afirmat Florin Pâslaru.

Laurenţiu Chirvăsuţă (deputat UNPR)

„Nu este deloc în regulă ce se întâmplă. Noi am făcut lobby pe vremea ministrului Şova, iar acum ne-am trezit cu această variantă, care nu aduce nimic bun pentru Galaţi. Nu au întrebat pe nimeni când a fost făcut acest proiect. Era mult mai simplă şi mai facilă varianta Galaţi – Focşani. 2015 este pierdut. Nu cred că se va putea face mai mult, din punct de vedere al infrastructurii. Dar, în schimb, trebuie să avem o strategie exactă, în funcţie de necesităţi şi priorităţi”, ne-a declarat deputatul tecucean.

George Scarlat (deputat PNL)

„Am semnat, până acum, pentru Galaţi – Brăila – Focşani, am semnat şi pentru Galaţi – Brăila – Buzău. Acum, se vine cu o altă variantă, dar, din păcate, noi lipsim cu desăvârşire din acest program. Eu sunt la primul mandat în Parlamentul României, dar cred că nu a existat o gândire unitară pentru o dezvoltare unitară a zonei noastre. Chiar nu ştiu ce aş putea face eu, personal, ci doar un grup extins de parlamentari. Ar trebui o uniune a parlamentarilor din întreaga zonă a Moldovei. Avem un exemplu: polii de sărăcie sunt la Vaslui şi Botoşani, aşa că este foarte mare nevoie de dezvoltare”, a precizat deputatul PNL.

Daniel Butunoi (senator PSD)

„Acest Master Plan a fost făcut împreună cu un consilier american. Noi ar trebui să ne axăm mai mult pe Portul Docuri. Master Planul reprezintă o propunere, dar până la realitate mai este un pas. Cred că ar mai putea suferi modificări. Eu sunt din Tecuci şi pot să vă spun că am reuşit să obţinem reluarea lucrărilor pentru Centura municipiului Tecuci. Urmează să se semneze contractul cu un constructor, care, la finele lunii decembrie, trebuie să finalizeze lucrările. Eu mă uit prima dată la Tecuci. De la Tecuci am drum expres Bucureşti – Paşcani – Iaşi sau Bucureşti – Albiţa, care trece prin Tecuci. Am învăţat, totuşi, un lucru: ce este valabil astăzi se poate schimba mâine. Pe mine mă interesează traseele, care au fost argumentele care au stat la bază şi abia apoi să venim cu contraargumente”, a afirmat Daniel Butunoi.

Nicolae Marin (senator PSD)

„Ar trebui să avem o poziţie comună, indiferent de culoarea politică, atunci când se va dezbate acest proiect. Zona noastră este defavorizată. Voi lua poziţie, dar trebuie să facem front comun Galaţiul şi Brăila pentru a schimba ceva”, este de părere senatorul PSD.

Proaspăt întors din vacanţă, deputatul UNPR Eugen Chebac ne-a declarat că nu a avut timp să se informeze cu privire la Master Planul pentru transport, însă a precizat că o va face în cel mai scurt timp.

Citit 7098 ori Ultima modificare Luni, 26 Ianuarie 2015 00:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.