Urarea tradițională de început de an pare ușor depășită. E clasic să ne dorim „Un An Nou fericit!”, ori „... mai bun”, dar poate că ar trebui să ne revizuim lista de urări. În contextul actualelor majorări de prețuri anunțate încă din primele zile ale lui ianuarie, pare că cea mai potrivită urare ar fi fost „Un An Nou mai ieftin!”. Să vedem de ce.
Banca Națională a majorat, marți, 10 ianuarie, dobânda-cheie la 7%, în prima ședință de politică monetară din acest an. Anterior, rata a fost de 6,75%. Pentru românii care au credite în lei cu dobândă variabilă, asta înseamnă că le va crește rata. E drept, nu imediat, după cum afirmă Hotnews, care precizează că actualizarea dobânzilor bancare are loc, în general, trimestrial, depinzând de la bancă la bancă și de detaliile fiecărui contract de credit. Așadar, pe cei de mai sus îi va lovi... trenul, doar că puțin mai târziu.
Nici să-ți îneci amarul nu va (mai) fi foarte la îndemână, pentru că și spirtoasele se vor scumpi. A crescut acciza la alcool și băuturi alcoolice cu 6% de la 1 ianuarie, se vor scumpi și băuturile de la raft cu cel puțin 2 lei pe litru, avertizează Spirits România, asociația principalilor producători și distribuitori de băuturi spirtoase din România.
„Răbdare și tutun”? Răbdare, mai degrabă, pentru că și tutunul se scumpește sau se va scumpi, tot din cauza pârdalnicei de accize. Japan Tobacco International (JTI, care vinde, printre altele, Camel, Winston și Sobranie) a scumpit cu 50 de bani, tot începând din 10 ianuarie, prețul pachetelor pe care le comercializează. Același lucru îl făcuseră, la sfârșitul anului trecut, cei de la British American Tobacco (BAT) pentru Kent sau Dunhill. Se pregătește, conform profit.ro, și Philip Morris, care are ca principale mărci Marlboro și L&M. „Pour les connaisseurs”, și Retail Plus Services a scumpit în decembrie, tot cu 50 de bani, pachetele de Carpați și Snagov.
Și mai avem!... De la 1 ianuarie a dispărut compensarea cu 50 de bani pe litrul de combustibil. Rezultatul? Îl vedem afișat la pompă.
Asigurările auto RCA s-ar putea majora cu până la 40%, scrie Economedia, în anul imediat următor al celui în care a fost declarat falimentul City Insurance, cel mai mare asigurător auto de pe piață, cel care ținea prețurile jos.
Pe lângă alcool, se scumpesc și băuturile carbogazoase, cu zahăr sau alți îndulcitori, la care TVA-ul crește de la 9 la 19%. Și serviciile oferite de HoReCa vor fi mai scumpe (cazare, restaurant și catering), tot din cauză de TVA, care a crescut de la 5 la 9%.
Să mai spunem și de abonamentele de telefonie, care au crescut la Orange și Vodafone cu 1 euro lunar, încă din toamnă.
Mai sunt multe altele, dar vă lăsăm „plăcerea” să le descoperiți singuri.
Să aveți un An Nou... cum spuneam!