Compania de transport local a atras atenţia că reclama care circulă pe social media şi prin care gălăţenii ar putea avea acces la un abonament pe şase luni cu doar 12 lei nu este altceva decât un fals grosolan
Din informaţiile care circulă online, nu suntem singurii vizaţi, aflându-ne în compania selectă a unor oraşe precum Iaşi sau Cluj.
Înşelătoria, care beneficia şi de postări sponsorizate, semn că oamenii din spate erau dispuşi să "investească" în afacerea lor, era, aparent, destul de bine construită: fotografii cu mijloace de transport ale Transurb, la prima vedere reale, postate de pe un cont care avea la fotografia de profil o siglă asemănătoare cu a companiei. În prim-planul imaginilor, o mână ţinea un card de transport, având inscripţionat preţul anunţat de reclama mincinoasă. Evident, modificările sunt uşor de făcut cu un program specializat de editare foto, chestiune uşor de depistat, dacă eşti obişnuit cu aşa ceva.
Prea frumoasă ca să fie adevărată, oferta părea de necrezut pentru cineva care călătoreşte frecvent cu Transurb şi cunoaşte preţurile. Un abonament valabil pe toate liniile, pentru o lună de zile, costă 114 lei. În atari condiţii, nicio firmă care încearcă măcar să fie eficientă nu ar acorda asemenea reduceri de preţuri. Cu atât mai puţin una care aparţine municipalităţii şi unde tarifele, înainte de modificare, trebuie supuse aprobării Consiliului Local. Dar, repet, toate acestea ni se par fireşti nouă, celor obişnuiţi şi cu prelucrarea fotografiilor, şi cu condiţiile de funcţionare a companiei de transport, şi cu legile, şi cu tentativele de phishing. Dacă, însă, nu eşti expert în niciunul dintre domeniile astea, păcăleala poate să ţină.
Ceea ce nu am înţeles, chiar în situaţia în care, să zicem, cineva ar fi făcut o plată cu cardul pe linkurile oferite, este ce se întâmplă după aceea. Din câte ştiu, orice bancă respectabilă a instalat deja sisteme de plată 3D secure (sistem antifraudă dezvoltat de Visa și MasterCard, care prevede solicitarea unei parole la fiecare plată online). Deci, în principiu, nimeni nu poate să facă plăţi de pe un anumit card fără să trimită şi codul/parola, care este de regulă trimis prin SMS utilizatorului. În aceste condiţii, ce ar face hoţii de date cu informaţiile aferente cardurilor?
Încă nu mi-e clar, după cum nu înţeleg nici reacţia minimală a Transurb (care nu a alertat presa, ci doar a pus un anunţ pe site-ul propriu şi pe pagina sa de Facebook şi a considerat că este suficient), nici pe cea a Primăriei, care a reacţionat tardiv. Îndrăznesc să cred că atât compania, cât şi municipalitatea, se vor adresa poliţiei referitor la această tentativă de fraudă informatică, mai ales că ea atinge grav imaginea ambelor, iar în spatele postărilor sponsorizate care o propagau online se află, cu siguranţă, persoane reale, care ar trebui să plătească.