Nu pot să trec peste aceste zile în care se desfășoară primele probe ale examenului de bacalaureat fără să retrăiesc emoțiile anului în care am susținut și eu acest examen. Bineînțeles că de atunci au trecut ceva ani și lucrurile s-au mai schimbat între timp. Nu pot să zic că în bine pentru actualii absolvenți. În acei ani probele orale ale bacalaureatului erau definitorii pentru media finală și chiar eliminatorii. Cei care nu reușeau la proba orală să obțină nota cinci, erau eliminați și nu se mai puteau prezenta la probele scrise. În același timp notele de 9 și 10 care se puteau obține la aceste probe, ceva mai uşor decât la cele scrise, ridicau media finală, care conta, în unele cazuri, pentru admiterea la facultate. Mai mult, întreg examenul se susținea în iunie-iulie, atunci când anul școlar era încheiat, când elevii mici își vedeau de vacanță și când profesorii examinatori nu mai erau fugăriți între ore și examene, concentrându-se doar pe evaluarea candidaților de la bacalaureat.
2025 este primul an în care aceste probele orale, numite acum competențe, se susțin în timpul anului școlar. Din punctul de vedere al celor care în ultimii 20 de ani s-au perindat pe la conducerea învățământului, acestea nu mai trebuie să reflecte în detaliu cunoștințele acumulate de elevi în cei patru ani de liceu. Evaluatorii au o grilă după care pot stabili doar gradul de pregătire al absolventului: mediu, avansat și experimentat, astfel încât elevul care vine fără să fi citit mai nimic înaintea acestor probe nu mai poate fi picat, el primește doar un certificat de competență pe care are trecut calificativul: mediu. Dar ceea ce este cel mai deranjant la acest nou mod de organizare a examenului de bacalaureat este faptul că aceste probe perturbă actul educațional pentru ceilalți elevi, în timpul modulului trei, când predarea și evaluarea sunt în toi. Într-un sistem în care elevii au vacanțe din șase în șase săptămâni, în care zilele libere de la stat curg una după alta, în care materia este foarte multă și obiectele de studiu, la fel, foarte numeroase, organizarea examenului de bacalaureat în timpul anului școlar a adus după sine și reducerea orelor la celelalte clase. Așadar, directorii unităților de învățământ unde se organizează examenul de bacalaureat au ajustat programul, astfel încât și candidații, și profesorii evaluatori care au ore și la alte clase, precum și restul elevilor să încapă în școli. La clasa a V-a, în unele locuri, programul a fost redus la ore de 40 de minute. Sunt foarte curioasă să văd ce va face un profesor la clasă în 40 de minte: va face prezența, va face evaluarea sau va preda? Cu siguranță nu va avea timp să le facă pe toate, fiindcă până şi în 50 de minute e dificil. Dar, dacă așa au fost ordinele, adaptându-ne noului program, nu ne rămâne decât să le urăm succes și putere de concentrare candidaților la bacalaureat și profesorilor examinatori multă răbdare.