Subiectul de discuţie de astăzi, protestul şoferilor de la Uber şi Bolt, este pe buzele tuturor celor care fie nu au maşină, fie, din varii motive, preferă să nu conducă.
Am cunoscut pe cineva care nu conducea absolut deloc în oraş, ci numai la drum lung, considerând joaca de-a melcul între două semafoare adevărat meşteşug de tâmpenie, iar dacă stai în trafic la orele de vârf, chiar şi în Galaţi, nu poţi să nu-i dai dreptate. Alţii preferă să nu fie atenţi la drum, rezolvând între timp lucruri pentru afacerile lor, răspunzând la e-mail-uri, dând telefoane, citind documente.
Nu toată lumea îşi permite să plătească un şofer permanent, aşa că aplicaţiile de ridesharing au rezolvat multe dintre probleme. În primul rând, se poate urmări în timp real cursa, lucru foarte util dacă trimiţi un copil sau adolescent dintr-un loc în altul, neînsoţit. În al doilea rând, ştii dinainte cât anume te costă un drum, preţul final nefiind influenţat de traseu sau de cât de mult se stă în trafic. În plus, cel puţin la început, preţul era mult mai bun decât la companiile clasice de taxi.
În ultima perioadă însă, am constatat că, la capitolul tarife, anumite drumuri se apropie de preţul unei curse cu taxiul. Mai mult, aplicaţia mai dă rateuri, nu întotdeauna te localizează foarte bine, nu mereu poţi transporta obiecte voluminoase sau bagaje ori să pleci cu animalul de companie, fiindcă nu ai contact direct cu şoferul decât după ce a fost alocată cursa, deci nu poţi să ceri în prealabil acordul, chestiune posibilă la dispeceratul de taxi.
Să fim sinceri, în calitate de clienţi, toate variantele au argumente pro şi contra. Dacă şoferii sunt şi proprietarii maşinilor cu care se circulă, tind să le menţină curate, să fie mai atenţi la cum conduc şi la partenerii de trafic, precum şi să aibă, în general, o conduită preventivă. Asta pentru că le pasă dacă maşina păţeşte ceva.
Este evident, însă, în opinia mea, că ridesharingul nu este opţiunea de folosit când ieşi de la un concert, de exemplu, fiindcă, este clar, sutele de oameni care ies odată cu tine vor ridica preţul. La fel, dacă ai nevoie de maşină la orele de vârf, trebuie să fii pregătit să plăteşti mai mult. Nimeni nu stă toată ziua în maşină şi în trafic dacă nu obţine profit din asta, iar şoferii, evident, vor şi ei să rămână cu ceva.
Pe de altă parte însă, revendicările lor seamănă extrem de mult cu cele pe care le aveau, acum câţiva ani, şoferii de taxi. Din cum sună lucrurile, nu au făcut decât să se mute de la o firmă la alta, iar belele îi urmăresc. Şi, până la proba contrarie, tot clienţii suferă.