Vineri seara, pe Dunăre, la Galaţi, o barcă s-a izbit, în condiţii încă neelucidate, de o barjă, consecinţele fiind serioase pentru bărbatul care conducea ambarcaţiunea de mici dimensiuni. Din fericire, a fost singura victimă a acestui accident naval cel puţin bizar, un copil de opt ani şi un alt adult, pasageri în barcă, neavând nevoie de intervenţia medicilor.
Evident, ne-am obişnuit cu toţii, în ultimii ani, cu existenţa bărcilor de mare viteză pe Dunăre. Sunt "jucării" periculoase, pentru care îţi trebuie nu doar îndemânare şi mână sigură, dar şi documente speciale pentru a le conduce. Nu ştim care era situaţia vasului implicat în accidentul de vineri seară şi nici dacă persoana care îl conducea era în starea necesară pentru a o face. Cercetările continuă şi, sperăm, vor face lumină în acest caz.
Nu este mai puţin adevărat că, şi dacă nu suntem deţinători de bărci sau nu am fost de multe ori la plimbare cu aşa ceva - nu este niciun secret că majoritatea ambarcaţiunilor de acest tip sunt nişte obiecte de lux, pe care nu oricine şi le poate permite - tot am fost martorii unor acrobaţii pe care unii le fac, e drept, la lumina zilei, la volanul sau manşa (nu ştiu cum se numesc, mărturisesc onest) unor asemenea vechicule. Şi dacă eşti la o masă pe unul dintre restaurantele plutitoare de pe faleză simţi valurile formate la trecerea unei asemenea bărci. Sunt motoare puternice, care, prost manevrate, te pot duce rapid într-o situaţie fără ieşire. Poate şi de aceea purtarea vestelor de salvare este obligatorie în bărcile de acest gen, deşi nu toată lumea le poartă, pe principiul "ştiu să înot, nu am nevoie". În realitate, chiar şi un foarte bun înotător poate fi luat prin surprindere de răsturnarea bărcii, unde mai pui că există riscul lovirii la cap care să te facă inconştient, iar cu vesta pe tine mai ai şansa de a rămâne la suprafaţă. Dacă nu o ai, te îneci.
Readucem în discuţie toate aceste aspecte fiindcă, deşi suntem clar pro folosirea pentru diverstiment a Dunării, trebuie să se ţină cont de faptul că fluviul nu este deloc lipsit de pericol, iar navigaţia pe timp de noapte aduce cu sine multe alte pericole, mai ales atât de aproape de malul ucrainean, unde, să nu uităm, se întâmplă un război. Poate n-ar strica să facem plimbări cu barca pe Dunăre ziua, nu noaptea sau, dacă ştim că ne va prinde întunericul, să luăm cu noi o lanternă puternică, orice ne poate ajuta să ieşim din obscuritate.
Evident, instrumentele de navigaţie ar trebui să funcţioneze perfect la toţi participanţii la traficul fluvial, ca să spunem aşa, dar în memoria noastră colectivă ar trebui să rămână pentru totdeauna Mogoşoaia şi ce s-a întâmplat atunci. Nu vă bazaţi pe radarul celuilalt...

