„Fără teme mai lungi de două ore și cu teme de vacanță opționale!” este îndemnul către directorii și diriginții implicați în monitorizarea volumului de muncă pentru acasă a elevilor. Nu este un scenariu din școlile din străinătate și nici o dorință a elevilor, ci mesajul cel mai recent pe care ministrul Daniel David îl transmite răspicat pe toate rețelele de socializare, ori de câte ori cineva încearcă să stea de vorbă cu el despre orice subiect legat de educația din România.
Toate aceste noi schimbări vin în contextul în care, cu doar câteva săptămâni înainte, Daniel David făcea public un raport despre rezultatele elevilor la diferite examene, spunând, despre învățământul românesc, că este bolnav cronic de „analfabetism funcțional”, situație de care se fac vinovați profesorii. Așa că, pentru a devirusa școala din România, ministrul a stat strâmb și a judecat drept, concluzionând că temele pentru acasă sunt principalul „viciu” al învățământului. Şi a trimis spre dezbatere publică de urgență un proiect de lege prin care a solicitat să se voteze această nouă schimbare.
Este greu de spus dacă această iniţiativă va reforma sau va adânci și mai mult analfabetismul funcțional în învățământul autohton. Mi-e greu să cred că avem de-a face doar cu elevi megaconștiincioşi care își vor face temele de vacanță fără să fie constrânși în vreun fel, măcar de profesorul de la clasă sau de nota pe care ar fi primit-o de la acesta. În ceea ce privește temele zilnice și volumul acestora, este iarăşi o chestiune relativă, pentru că și acum un elev silitor și organizat își dozează timpul și se încadrează în maximum două ore, două ore şi jumătate.
Este aberant ca într-un sistem de învățământ haotic și dezorganizat cum este al nostru să găsești țap ispășitor temele zilnice și pe cele de vacanță. Probabil că ochelarii de cal pe care îi poartă Daniel David sau scaunul prea înalt pe care se lăfăie în biroul ministerial îl împiedică să vadă cadre didactice necalificate care le predau copiilor sau programele ultraîncărcate cu elemente de conținut inutile, multudinea de hârtii pe care profesorii trebuie să le facă în timpul orelor, pentru că de obicei au termen de predare „ieri”, sau numărul mare de note pe care trebuie să le ia un elev pe repede-înainte și care sunt departe de a reflecta realitatea cunoștințelor sale, precum şi multe alte carențe pe care noi, părinții, le observăm zilnic la copiii noștri școlari.
Poate că vreunul dintre consilieri îi va da jos ochelarii de cal domnului ministru, astfel încât să reanalizeze prioritățile învățământului românesc acționând pentru rezolvarea efectivă a acestora. Putem măcar spera.

