Proiect educațional în școlile de la sat. Elevii învaţă să rezolve conflictele

Proiect educațional în școlile de la sat. Elevii învaţă să rezolve conflictele
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Aproximativ 1.800 de elevi din șase școli, împreună cu 900 de părinți și 240 de cadre didactice, vor beneficia de consiliere psiho-comportamentală și activități participative menite să combată violența școlară. Proiectul „Școala fără violență”, derulat de Asociația pentru Responsabilitate Socială Plan B, își propune să transforme mediul educațional din patru comune din județul Galați – Cavadinești, Liești, Slobozia Conachi și Cudalbi – într-unul mai sigur și mai incluziv.

Proiectul are o abordare integrată, desfășurându-se în trei etape: consultare și conștientizare, intervenție directă și diseminare de bune practici. Un element-cheie al intervenției este utilizarea teatrului social, o metodă participativă care facilitează dialogul între elevi, încurajează empatia și dezvoltă abilități de comunicare non-violentă. Scenariile pieselor sunt construite pornind de la cele mai frecvente tipuri de violență din școlile implicate, iar elevii participă activ la soluționarea conflictelor, pe scenă, într-un cadru controlat și educativ.

Etapa de intervenție aduce consiliere psiho-comportamentală pentru elevi și părinți, dar și sesiuni de formare pentru cadrele didactice. Copiii vor învăța să înlocuiască confruntările agresive cu schimburi de idei argumentate, să-și dezvolte încrederea în sine și capacitatea de a gestiona conflictele verbal și pașnic. Profesorii vor primi instruire în identificarea cazurilor de violență, în tehnici de mediere și intervenție, precum și în aspecte legislative privind protecția copilului și siguranța școlară.

„Violența școlară rămâne o provocare în comunitățile rurale. Prin acest proiect, aducem o abordare diferită, combinând teatrul social cu expertiza psihologică pentru a crea un mediu școlar mai sigur. Urmărim să diminuăm cât mai mult posibil numărul cazurilor de violență, dar și să creștem nivelul de pregătire în rândul profesorilor în ceea ce privește gestionarea cazurilor conflictuale și să implicăm activ comunitatea în această acțiune”, a declarat coordonatorul proiectului, Raluca Costache.

Etapa finală a proiectului este dedicată evenimentelor de networking. La acestea vor participa cadre didactice, personal auxiliar și reprezentanți ai autorităților locale.

Potrivit raportului „Bunăstarea copilului din mediul rural”, realizat de World Vision, peste 93% dintre elevii din mediul rural au fost victime ale bullyingului în anul școlar anterior. În plus, 43% dintre părinți și 29% dintre copii au afirmat că nu s-a luat nicio măsură în urma agresiunilor. Situația este agravată de faptul că 40% dintre elevii de gimnaziu și liceu nu știu dacă în școala lor există un consilier, iar 37% dintre profesori declară că se simt nepregătiți să identifice și să gestioneze astfel de cazuri.

Efectele violenței sunt devastatoare: scăderi în performanța școlară, anxietate, depresie și, în unele cazuri, abandon școlar. Pe termen lung, aceste traume educaționale afectează nu doar individul, ci întreaga societate.

Citit 179 ori Ultima modificare Vineri, 20 Iunie 2025 19:32

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro