Incidentul pe Dunăre cu nava ”Nuyina”, ”un test neaşteptat”

Incidentul pe Dunăre cu nava ”Nuyina”, ”un test neaşteptat”

Divizia Antarctică Australiană/Damen
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)
1 comentariu

Spărgătorul de gheaţă „Nuyina”, construit la SN Damen Galaţi pentru Divizia Antarctică Australiană, se va deplasa în Olanda, în vederea ultimelor operaţiuni de punere în funcţiune a echipamentelor şi efectuarea probelor de mare. După ce a trecut cu bine, în cele din urmă, hopul incidentului naval de pe Braţul Sulina, nava va fi remorcată până în portul olandez Vlissingen, marşul urmând să dureze aproximativ o lună de zile.

Considerată una dintre cele mai avansate nave ştiinţifice din lume, „Nuyina” a încasat primele lovituri nu în lupta cu gheţurile, ci în timpul manevrelor de transport, când a fost scăpată de sub control şi s-a lovit de malul Canalului Sulina.
Potrivit managerului general al Diviziei Antarctice Australiene, pentru Active şi Infrastructură, Rob Bryson, incidentul de pe Canalul Sulina a fost “un test neaşteptat” pentru spărgătorul de gheaţă, o navă care, prin definiţie, trebuie să fie capabilă să facă faţă celor mai puternice şocuri. Din fericire, dincolo de sperietura localnicilor din Partizani, care şi-au readus aminte de accidentul navei „Rostock”, din 1991, impasul a fost trecut cu bine.
„Nava a luat contact cu malul în timpul manevrelor de îndepărtare de un ponton nemarcat”, a explicat Rob Bryson. Acesta a precizat că inspecţia vizuală a pus în evidenţă doar deteriorări superficiale şi după o oră de întârziere (timp în care remorcherele din asistenţa tehnică au readus nava în şenalul navigabil – n.r.) „Nuyina” şi-a continuat drumul spre Marea Neagră, nu înainte ca, la Constanţa, coca navei să fie, pentru orice eventualitate, examinată amănunţit de scafandri.
„Este un spărgător de gheaţă de 16.300 de tone, cu o cocă cu întăritură din oţel proiectată să sfărâme gheţuri marine de până la 1,6 metri, prin urmare, deşi aceasta a fost prima lovitură a navei, cu siguranţă nu va fi ultima!”, a mai declarat reprezentantul Diviziei Antarctice Australiene.
„Nuyina” va fi tractată pe o distanţă de mai bine de 6.800 de kilometri prin Marea Neagră, Marea Mediterană şi Strâmtoarea Gibraltar, pentru a ajunge în Olanda, tocmai în Marea Nordului, până la sfârşitul lunii august. Un remorcher de 50 de metri va asigura pe mare asistenţa tehnică, urmând ca în pasajele mai înguste să fie utilizate până la trei remorchere.
„Pentru că spărgătorul de gheaţă nu a parcurs încă probele pe mare, nu are încă certificarea necesară conform regulamentelor pentru a efectua călătorii internaţionale folosind propria putere”, a explicat Divizia Antarctică Australiană de ce „Nuyina”, deşi este aproape finalizată, nu foloseşte propriile echipamente de navigaţie.
Această călătorie până la Vlissingen „va permite echipelor din vestul Europei să aibă acces la navă pentru operaţiunile finale de commissioning a sistemelor de propulsie, a sistemelor electrice şi navigaţie, după ce activitatea a fost suspendată din cauza pandemiei”, mai arată Divizia Antarctică Australiană.
Spărgătorul de gheaţă „Nuyina” este aşteptat cu mare nerăbdare în Australia, unde publicul a fost ţinut la curent în mod constant cu etapele constructive ale navei, fiind organizate inclusiv evenimente speciale – de la elevi la lumea academică - menite să sublinieze rolul pe care această navă excepţională îl va juca în activitatea ştiinţifică a Diviziei Antarctice Australiene.
Nava ar urma să ajungă în Australia, în portul Hobart, la mijlocul anului viitor. Spărgătorul de gheaţă “Nuyina” va deveni, în cadrul unui program de 2 miliarde de dolari, nava amiral a Australiei în misiunile antarctice, urmând să o înlocuiască pe veterana gheţurilor sudice - "Aurora Australis", care a susţinut mai bine de 30 de ani cercetarea ştiinţifice şi activitatea bazelor australiene din Antarctica.

Citit 9317 ori Ultima modificare Sâmbătă, 12 Septembrie 2020 01:18

1 comentariu

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.