Cel mai important OM DE AFACERI din ultimii 25 de ani/ Cezar Rapotan a pus Galaţiul pe harta multinaţionalelor

Cel mai important OM DE AFACERI din ultimii 25 de ani/ Cezar Rapotan a pus Galaţiul pe harta multinaţionalelor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Fondatorul Arabesque a clădit un business în domeniul construcţiilor care a generat 2.500 de locuri de muncă şi a ajuns la o cifră de afaceri de peste 1,5 miliarde de lei


Când vine vorba de compania gălăţeană Arabesque, avem unul dintre cele mai bune exemple de cum o afacere îşi poate depăşi limitele "provinciale" şi poate deveni o veritabilă multinaţională şi un brand recunoscut pe piaţa materialelor de construcţiei. Secretul succesului lui Cezar Rapotan şi al multinaţionalei sale "cu buletin de Galaţi" este acela că s-a evitat "confortul" pe care dezvoltarea unei afaceri îl generează la un moment dat. Arabesque a încercat mereu să-şi depăşească limitele, prin reinvestirea profitului în noi direcţii de dezvoltare.

În afaceri fără "repartiţie"

Astăzi pare greu de crezut că "imperiul Arabesque", cel mai mare distribuitor de materiale de construcţii din ţară, dar cu afaceri de succes şi în străinătate, s-a dezvoltat pornind de la mic depozit de materiale, de doar 200 metri pătraţi, deschis de soţii Angelica şi Cezar Rapotan, în 1994, în zona Ultimul Leu din Galaţi.

Citeşte şi: Gălăţenii au VOTAT cel mai bun MEDIC gălăţean din ultimii 25 de ani - Paul Ichim

Inginer mecanic de meserie, Cezar Rapotan spune că "a avut norocul" să fie prima generaţie de absolvenţi de facultate care nu a beneficiat de repartiţie. Aşa că a trebuit să se descurce singur şi, după cum se vede, a făcut-o bine. A "simţit" piaţa, a identificat o nişă în care cererea era în plină dezvoltare şi a transformat oportunitatea într-o afacere. Dar în opinia lui Cezar Rapotan, a fi un bun om de afaceri nu înseamnă numai a pune bazele unei firme care să-ţi asigure un confort material, ci şi de a căuta să perfecţionezi şi să dezvolţi ceea ce ai început. "Întreprinzătorii trebuie sa-şi reinvestească profitul. Sunt mulţi cei care după ce au ajuns să-şi ia un Mercedes şi o vilă nu mai au motivaţie", explica omul de afaceri gălăţean, în unul dintre rarele interviuri pe care le-a acordat de-a lungul timpului.

Modul creativ în care Cezar Rapotan a abordat dezvoltarea businessului pe care l-a început a făcut ca Arabesque să nu rămână la nivelul unei simple societăţi de cartier, ci să evolueze într-o companie în portofoliul căreia se regăsesc nu mai puţin de 38.000 de produse şi peste 15.000 de parteneri de afaceri în domeniul construcţiilor!

Cum se clădeşte "un imperiu"

Care a fost „declic”-ul care a dus la expansiunea Arabesque? Într-o perioadă în care viaţa economică şi socială gravita în jurul Combinatului Sidex, ce părea în anii '90 atotputernic şi cornul abundenţei pentru bunăstarea generală, Cezar Rapotan a considerat că firma Arabesque nu trebuie să rămână legată ca vânzări de zilele de salariu din Combinat. Astfel, a început, pas cu pas, extinderea companiei. Nu a lipsit nici atacarea pieţelor externe.

Citeşte şi: Cel mai BUN PROFESOR gălăţean din ultimul sfert de secol/ Iulian Corneci - alchimistul OLIMPICILOR de la Independenţa

În 2005 a fost deschis primul centru Arabesque din Republica Moldova, iar la scurt timp compania s-a extins în Ucraina. Au urmat, în 2007, centrele din Bulgaria şi Serbia. Cum poate reuşi o firmă gălăţeană pe piaţa externă? Uşor nu este, dar nici imposibil, după cum explica Cezar Rapotan, într-o exclusivitate acordată ziarului "Viaţa liberă": "Există mentalităţi diferite, comportamente de business ale clienţilor/ furnizorilor total diferite, piaţă şi tipuri de produse diferite. În acelaşi timp, nici nu provenim din ţări ca Germania sau Franţa, care dezvoltă un lobby puternic local de susţinere a firmelor proprii în momentul în care acestea decid să intre pe piaţa respectivă. Pe scurt, este nevoie de un volum uriaş de muncă, adaptabilitate şi înţelegerea deplină a condiţiilor de piaţă din zona respectivă".

În prezent, Arabesque are zeci de filiale în ţară şi străinătate, cam 15-20 la sută din cifra de afaceri venind din relaţiile comerciale pe piaţa externă.

Compania condusă de Cezar Rapotan s-a menţinut constant în topurile celor mai performante afaceri gălăţene. De exemplu, anul trecut, Arabesque a avut o cifră de afaceri netă de peste 1,5 miliarde de lei, a asigurat locuri de muncă pentru aproape 2.500 de angajaţi şi a obţinut un profit net de peste 37,4 milioane de lei.

Galaţiul rămâne oraşul de suflet

Chiar dacă Arabesque a căpătat o dimensiune multinaţională, Galaţiul deţine în continuare un rol important în afacerile derulate de Cezar Rapotan. Aici sunt asigurate pentru gălăţeni în jur de 400 de locuri de muncă. Tot la Galaţi s-a derulat, în perioada 2007 - 2010, una dintre cele mai importante investiţii ale Arabesque. Aproximativ 15 milioane de euro au fost investite în realizarea unui modern centru de producţie, ce plasează Galaţiul, cu o capacitate de peste 60.000 de tone pe an, între primii doi, trei producători din România în ceea ce priveşte plasele sudate, profilele sau acoperişurile din ţiglă metalică. Nu în ultimul rând, unii dintre partenerii de afaceri importanţi ai Arabesque se află tot în Galaţi. Altfel spus, dacă multe dintre drumurile afacerilor din domeniul construcţiilor duc la Galaţi, acest lucru se datorează şi faptului că întreprinzătorul Cezar Rapotan nu numai că a devenit unul dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din România, dar nici nu a uitat de oraşul din care s-a ridicat şi are încredere în viitorul economic al acestuia.

Ierarhia stabilită de cititorii "Vieţii libere"

Cezar Rapotan a câştigat sondajul iniţiat de "Viaţa liberă", cu 36 la sută din voturile exprimate de cititorii ediţiei on-line a cotidianului nostru. Pe locul secund s-a clasat Costel Miron, cu 26,7 la sută din opţiuni, pe poziţia a treia s-a situat Corneliu Istrate, cu 17,6 la sută, Spiru Mantu şi Mihai Humă au obţinut 13,6 la sută, iar Constantin Hârţan a strâns 6,1 la sută din voturi.

{acepolls 23}

Citit 7919 ori Ultima modificare Duminică, 23 Noiembrie 2014 23:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.