Evaluaţi acest articol
(16 voturi)
4 comentarii

Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi va relua procedura de atribuire a contractului de execuţie a lucrărilor privind Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare, din cadrul mai amplului proiect de realizare a Platformei Multimodale din portul Galaţi. Această decizie a fost luată după ce, în ciuda tuturor demersurilor administraţiei portuare, compania israeliană Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., declarată, în ianuarie a.c., câştigătoare a contractul în valoare de 102,7 milioane de lei, nu s-a mai prezentat… să semneze contractul!

Proiectul platformei multimodale, structurat în trei etape de implementare, presupune investiţii de aproape 89,9 milioane de euro şi este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade.
Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare - este derulată de APDM Galaţi, finanţarea fiind asigurată din fondurile CEF - interconectarea Europei. Anul trecut, la o primă încercare de atribuire a acestui contract, deşi au fost patru firme interesate de execuţia lucrărilor, socotelile au fost date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului valutar, ce au adus elemente de incertitudine pentru constructori, nefiind depusă nici o ofertă.
În iulie 2019 s-a relansat licitaţia, după ce, în prealabil, APDM Galaţi, în urma consultărilor cu operatorii economici, a făcut o actualizare a devizul general de lucrări la suma de 102,7 milioane de lei. De această dată au fost 11 companii interesate de proiect, dar în cele din urmă, în septembrie, la termenul-limită de depunere a ofertelor s-au înscris doar israelienii de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., firmă specializată în lucrări hidrotehnice, având ca subcontractori şi companii gălăţene - Marsano şi Rovis Lider, pentru partea de instalaţii electrice, respectiv, reţelele de apă şi canalizare.
Evaluarea ofertei s-a încheiat pe 28 ianuarie, firma israeliană fiind confirmată oficial drept câştigătoare a licitaţiei. Numai că, în loc ca reprezentanţii firmei să se prezinte până pe 28 februarie să semneze contractul, s-a intrat într-un ciclu nesfârşit al amânărilor.
"Au trimis o primă solicitare şi au solicitat o amânare a semnării contractului până în luna martie. Apoi au invocat pandemia, fără a mai preciza o dată anume. Noi am încercat să le explicăm că, totuşi, semnarea contractului nu poate fi amânată la nesfârşit. Apoi şi-au exprimat temeri cu privire la posibile creşteri de preţuri şi ar fi dorit instrucţiuni clare pentru adaptarea preţurilor, deşi toate acestea erau invocate şi în contract. Au tot invocat pandemia ca motiv că nu-şi pot deplasa forţa de muncă în România, cu toate că aveau două firme cărora doreau să le subcontracteze lucrarea. În fiecare adresă susţineau că vor să semneze contractul şi vor să se apuce de treabă, dar cu toate acestea nu făceau paşi concreţi, ba mai mult amânau.
Totul a culminat cu solicitarea din partea APDM a unei scrisori prin care noi să garantăm către ArcelorMittal (unitatea din Luxembourg) plata, în 21 de zile, a palplanşelor ce urmau să fie folosite la lucrări. Ori pe procedură, conform caietului de sarcini şi a contractului pe care ei şi l-au asumat, acest lucru se poate face după ce se aduc palplanşele pe şantier, supervizorul verifică în termen de 30 de zile calitatea lor, iar apoi mai era un termen de 30 de zile pentru decontarea lor. Le-am explicat că vom încerca să urgentăm aceste proceduri, am avut mai multe discuţii şi cu partenerii noştri, cu cei ai Ministerului Transporturilor, ai ArcelorMittal, am dat asigurări că banii sunt bani europenei şi vin cu siguranţă, că vom face absolut tot ce putem pentru ca timpul să fie cât mai scurt, dar că noi nu putem să emitem o astfel de garanţie către ArcelorMittal, pentru că pur şi simplu nu ne permite legea să facem acest lucru", ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi, Alexandru Şerban.
Conform procedurilor, Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd. ar fi trebuit să folosească, pentru achiziţia materialelor de la ArcelorMittal, o scrisoare de garanţie bancară, scrisoare pe care însă nu a reuşit să o obţină. În plus, exista riscul ca, dacă APDM Galaţi accepta, totuşi, să emită direct o garanţie către ArcelorMittal, atribuirea contractului să fie ulterior contestată, de exemplu, de o firmă care avea capacitate tehnică, dar nu avea bonitatea necesară, conform caietului de sarcini, pentru a garanta susţinerea lucrărilor şi a renunţat astfel să participe la licitaţie.
Ultimul din lungul şir de termene pentru semnarea contractului a fost 13 iulie, iar compania israeliană tot nu s-a prezentat. Prin urmare, pe 5 august, la nivelul APDM Galaţi s-a emis o decizie de anulare a procedurii de atribuire a contractului, urmând să fie reţinută şi garanţia de 200.000 euro depusă la începutul licitaţiei.
"Am dat curs tuturor solicitărilor lor, în cadrul legal permis, i-am asigurat de întreaga noastră disponibilitate în vederea realizării acestui contract, singura condiţie era ca ei să-l semneze. Acest lucru nu l-au făcut, drept urmare, conform legii, nevenirea la semnarea contractului la invitaţia beneficiarului duce la anularea procedurii", a arătat directorul APDM Galaţi.
Documentaţia pentru reluarea licitaţiei a fost deja înaintată către SEAP, prin urmare, spre sfârşitul lunii septembrie - începutul lunii octombrie, ar putea fi desemnat un nou constructor. Şi, cine ştie, poate a treia licitaţie va fi cu noroc!

Citit 10276 ori Ultima modificare Vineri, 14 August 2020 21:10

4 comentarii

  • postat de MTMDC fără onoare Luni, 17 August 2020 14:22 5.13.208.*** Link la comentariu
    1
    5

    Și ce porcărie, aiureală, neseriozitate din partea acelei companii Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd.
    E ca și cum ai spune tu firmă, companie despre tine că ești neserioasă, ești incapabilă, nu ai capacitatea să te organizezi în condiții optime pentru ați desfășura o activitate. Păi ce fel de companie ești tu, măi Mer?
    Bulgarii au putut să vină în țara noastră și construiesc centura orașului în condiții optime, fără frică, fiindcă ei s-au organizat ireproșabil, exemplar, alte companii la fel... numai tu Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd. ditamai compania ne spui că ești incapabilă, ne spui nouă că ești cu chiloții în vine de frică fiindcă nu te poți asigura de condiții optime pentru ați desfășura activitatea și pentru ați onora contractele.

    Raportează
  • postat de i Miercuri, 12 August 2020 13:23 213.233.103.*** Link la comentariu
    3
    2

    Asta era Etapa I a proiectului...

    Dar de etapa a II-a ce mai știți?

    https://www.viata-libera.ro/prima-pagina/139872-licitatii-pentru-racordul-feroviar-rutier-al-terminalului-multimodal

    Era vorba și de o licitație pentru realizarea racordului feroviar și rutier din dreptul portului, la intrare în acel terminal intermodal. Acela...acea lucrare nu se poate realiza întretimp, până se hotărăsc ăștia să descâlcească ițele problemei construirii terminalului intermodal în sine?

    Am înțeles, Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd. trebuia să construiască terminalul intermodal, dar pentru conexiunile feroviare și rutiere a fost vorba de o altă licitație... Despre aceea nu mai știți nimic? E un subiect de interes.

    Raportează
  • postat de Cosmin Miercuri, 12 August 2020 10:08 77.111.247.*** Link la comentariu
    3
    19

    Dar necesarul proces de solicitare daune compensatorii, îndreptat împotriva acelei firme fantomă israeliene, a fost intentat?

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Miercuri, 12 August 2020 09:37 86.34.180.*** Link la comentariu
    5
    17

    Au trecut 5 ani, de cand ne tot facem ca muncim. De nimic nu suntem in stare. De platit statul plateste. Rezultate , insa ioc!
    La explicatii suntem cei mai tari, la terminat insa ceva, suntem de rasul curcilor. Se preconiza aducerea portului Galati, in categoria marilor porturi fluviale ale Europei.
    Galatiul decade vazand cu ochii. Totul din cauza proastei gestionari si proastei conduceri politico administrative.
    Acest nou episod, vine sa se adauge lungului sir de nereusite ale marimilor din acest oras, in decurs de 30 de ani. Nu le mai amintesc, le cunoastem cu totii.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.