Cum au rămas ”pe uscat” lucrările la terminalul multimodal. Licitaţie reluată

Cum au rămas ”pe uscat” lucrările la terminalul multimodal. Licitaţie reluată
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi va relua procedura de atribuire a contractului de execuţie a lucrărilor privind Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare, din cadrul mai amplului proiect de realizare a Platformei Multimodale din portul Galaţi. Această decizie a fost luată după ce, în ciuda tuturor demersurilor administraţiei portuare, compania israeliană Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., declarată, în ianuarie a.c., câştigătoare a contractul în valoare de 102,7 milioane de lei, nu s-a mai prezentat… să semneze contractul!

Proiectul platformei multimodale, structurat în trei etape de implementare, presupune investiţii de aproape 89,9 milioane de euro şi este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade.

Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare - este derulată de APDM Galaţi, finanţarea fiind asigurată din fondurile CEF - interconectarea Europei. Anul trecut, la o primă încercare de atribuire a acestui contract, deşi au fost patru firme interesate de execuţia lucrărilor, socotelile au fost date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului valutar, ce au adus elemente de incertitudine pentru constructori, nefiind depusă nici o ofertă.

În iulie 2019 s-a relansat licitaţia, după ce, în prealabil, APDM Galaţi, în urma consultărilor cu operatorii economici, a făcut o actualizare a devizul general de lucrări la suma de 102,7 milioane de lei. De această dată au fost 11 companii interesate de proiect, dar în cele din urmă, în septembrie, la termenul-limită de depunere a ofertelor s-au înscris doar israelienii de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., firmă specializată în lucrări hidrotehnice, având ca subcontractori şi companii gălăţene - Marsano şi Rovis Lider, pentru partea de instalaţii electrice, respectiv, reţelele de apă şi canalizare.

Evaluarea ofertei s-a încheiat pe 28 ianuarie, firma israeliană fiind confirmată oficial drept câştigătoare a licitaţiei. Numai că, în loc ca reprezentanţii firmei să se prezinte până pe 28 februarie să semneze contractul, s-a intrat într-un ciclu nesfârşit al amânărilor.

"Au trimis o primă solicitare şi au solicitat o amânare a semnării contractului până în luna martie. Apoi au invocat pandemia, fără a mai preciza o dată anume. Noi am încercat să le explicăm că, totuşi, semnarea contractului nu poate fi amânată la nesfârşit. Apoi şi-au exprimat temeri cu privire la posibile creşteri de preţuri şi ar fi dorit instrucţiuni clare pentru adaptarea preţurilor, deşi toate acestea erau invocate şi în contract. Au tot invocat pandemia ca motiv că nu-şi pot deplasa forţa de muncă în România, cu toate că aveau două firme cărora doreau să le subcontracteze lucrarea. În fiecare adresă susţineau că vor să semneze contractul şi vor să se apuce de treabă, dar cu toate acestea nu făceau paşi concreţi, ba mai mult amânau.

Totul a culminat cu solicitarea din partea APDM a unei scrisori prin care noi să garantăm către ArcelorMittal (unitatea din Luxembourg) plata, în 21 de zile, a palplanşelor ce urmau să fie folosite la lucrări. Ori pe procedură, conform caietului de sarcini şi a contractului pe care ei şi l-au asumat, acest lucru se poate face după ce se aduc palplanşele pe şantier, supervizorul verifică în termen de 30 de zile calitatea lor, iar apoi mai era un termen de 30 de zile pentru decontarea lor. Le-am explicat că vom încerca să urgentăm aceste proceduri, am avut mai multe discuţii şi cu partenerii noştri, cu cei ai Ministerului Transporturilor, ai ArcelorMittal, am dat asigurări că banii sunt bani europenei şi vin cu siguranţă, că vom face absolut tot ce putem pentru ca timpul să fie cât mai scurt, dar că noi nu putem să emitem o astfel de garanţie către ArcelorMittal, pentru că pur şi simplu nu ne permite legea să facem acest lucru", ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi, Alexandru Şerban.

Conform procedurilor, Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd. ar fi trebuit să folosească, pentru achiziţia materialelor de la ArcelorMittal, o scrisoare de garanţie bancară, scrisoare pe care însă nu a reuşit să o obţină. În plus, exista riscul ca, dacă APDM Galaţi accepta, totuşi, să emită direct o garanţie către ArcelorMittal, atribuirea contractului să fie ulterior contestată, de exemplu, de o firmă care avea capacitate tehnică, dar nu avea bonitatea necesară, conform caietului de sarcini, pentru a garanta susţinerea lucrărilor şi a renunţat astfel să participe la licitaţie.

Ultimul din lungul şir de termene pentru semnarea contractului a fost 13 iulie, iar compania israeliană tot nu s-a prezentat. Prin urmare, pe 5 august, la nivelul APDM Galaţi s-a emis o decizie de anulare a procedurii de atribuire a contractului, urmând să fie reţinută şi garanţia de 200.000 euro depusă la începutul licitaţiei.

"Am dat curs tuturor solicitărilor lor, în cadrul legal permis, i-am asigurat de întreaga noastră disponibilitate în vederea realizării acestui contract, singura condiţie era ca ei să-l semneze. Acest lucru nu l-au făcut, drept urmare, conform legii, nevenirea la semnarea contractului la invitaţia beneficiarului duce la anularea procedurii", a arătat directorul APDM Galaţi.

Documentaţia pentru reluarea licitaţiei a fost deja înaintată către SEAP, prin urmare, spre sfârşitul lunii septembrie - începutul lunii octombrie, ar putea fi desemnat un nou constructor. Şi, cine ştie, poate a treia licitaţie va fi cu noroc!

Citit 25556 ori Ultima modificare Vineri, 14 August 2020 21:10

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.