Evaluaţi acest articol
(23 voturi)
9 comentarii

O parcare impresionantă, de aproximativ 14.000 de metri pătraţi, construită din fonduri europene, zace undeva pe strada Macului, considerată Drumul de Centură Est al municipiului Galaţi, în apropierea Lacului Brateş. Spunem "zace" pentru că, din păcate, asta este realitatea. Construită pentru staţionarea TIR-urilor cu marfă care tranzitează Galaţiul şi având scopul declarat de a descongestiona traficul greu de pe străzile oraşului, parcarea este prea puţin folosită. Conform reprezentanţilor Primăriei Galaţi, gradul ei de ocupare este, în medie, de 20 la sută, ceea ce se traduce prin faptul că nu-şi scoate nici măcar cheltuielile cu paza şi întreţinerea. Mai mult, parcarea construită prin Programul Operaţional Regional a căpătat şi un alt "rol", care nici vorbă să fie prins în proiect: a devenit loc de depozitare pentru rablele pe care Primăria le strânge din municipiul Galaţi.

Ghinion încă din start

Pe 7 martie 2012, se lansa proiectul "Parcare Drum Centură Municipiul Galaţi", contract de finanţare nr. 2814, semnat pe 25 ianuarie 2012, cod SMIS 25332, din cadrul Planului Integrat de Dezvoltare Urbană a Municipiului Galaţi. Proiectul a beneficiat de finanţare nerambursabilă în cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 - "Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere", Domeniul major de intervenţie 1.1 - "Planuri integrate de dezvoltare urbană", sub-domeniul "Poli de dezvoltare urbană". Proiectul a avut o valoare totală de peste 5,121 milioane lei (cu TVA), asistenţa financiară nerambursabilă fiind de 4,059 milioane lei şi a avut ca obiect construirea unei parcări cu o suprafaţă totală de 16.071 de metri pătraţi, din care 13.780 mp constituie parcarea propriu-zisă. Contribuţia Primăriei Galaţi a fost de 545.671 lei plus TVA. Predarea amplasamentului către constructor şi ordinul de începere a lucrărilor au fost emise pe 11 februarie 2013.
Constructorul a fost compania gălăţeană Vega ’93, controlată de omul de afaceri Corneliu Istrate, prezent ani la rând în topul milionarilor în euro ai Galaţiului, companie care a avut cea mai bună ofertă dintre cele şapte valide. Preţul amenajării parcării de pe Centura estică a oraşului a fost de 3,48 de milioane lei plus TVA.

Lucrări intrate în prelungiri

Conform anunţului iniţial, parcarea de TIR-uri de pe strada Macului (care face legătura între strada Tunelului şi Calea Prutului) trebuia să fie gata în 24 de luni, însă lucrările s-au prelungit cu încă şase luni, pentru că pânza freatică s-a dovedit a fi mult mai sus decât o arătau studiile furnizate de Institutul de Proiectări Galaţi.
"În proiect, studiile geo au fost luate din sertar de către Institutul de Proiectări Galaţi şi au zis, conform normativelor din anii '70, că putem construi. La prima sapă în pământ, în loc de apă la şase metri, au găsit la un metru! Ne chinuim să găsim soluţii la ceva ce trebuia să ne dea proiectantul. Lucrarea nici astăzi n-a început! Probabil se va decala termenul, pentru că au lucrări suplimentare acolo, de rezistenţă a terenului. E posibil să pierdem finanţarea, să avem corecţii pentru execuţie proastă", afirma revoltat, în martie 2013, Aurel Vlaicu, city-managerul Galaţiului din acea vreme, citat de "Viaţa liberă". Nu s-a pierdut finanţarea, dar s-a lungit termenul cu încă jumătate de an.
Punga de apă de la doar un metru adâncime nu a fost însă singura anomalie din proiect. S-a descoperit şi că mai trebuia făcută o canalizare de 50 de metri, pentru drenaj, care nu era prinsă. În cele din urmă, lucrările suplimentare au fost plătite cu 550.000 de lei de la bugetul local, care a fost rectificat în acest scop, şi au fost executate tot de Vega '93, pentru că procedurile şi organizarea unei noi licitaţii ar fi întârziat lucrarea cu încă un an. Culmea, complexitatea lucrărilor de consolidare a fost mai mare decât cea a amenajarii parcării în sine!

"Plimbată" de la Gospodărire Urbană la Primărie

Pe 23 iulie 2014, la Parcul de Soft avea loc conferinţa de închidere a proiectului european, în cadrul căreia autorităţile s-au declarat mulţumite de realizare. Proiectul finalizat a constat în construirea unei platforme carosabile cu o suprafaţă de 13.780 mp, cu rol de staţionare a mijloacelor de transport de marfă care tranzitează teritoriului municipiului Galaţi. Investiţia realizată, cu dotările corespunzătoare, asigură spaţii de parcare pentru 72 de maşini de mare tonaj (TIR-uri) şi 11 autoturisme (sau microbuze).
Comunicatul de presă dat publicităţii la închiderea proiectului anunţa pompos, în limbajul propriu documentelor ce se referă la finanţări europene: "Prin realizarea proiectului s-a obţinut o îmbunătăţire a condiţiilor de siguranţă a traficului la nivelul municipiului Galaţi. Realizarea acestei parcări pentru mijloacele de transport marfă de mare tonaj contribuie la scoaterea traficului de tranzit din municipiul Galaţi, ceea ce produce indirect beneficii asupra calităţii mediului ambiental şi a sănătăţii locuitorilor". Aşa să fie, oare?
Cu administrarea ei a fost însărcinată iniţial SC Gospodărire Urbană SRL, societate subordonată Consiliului Local Galaţi, printr-o concesiune pe zece ani, votată în 2014 de aleşii oraşului. "Prin HCL nr. 346/25.09.2014 s-a modificat şi completat anexa la HCL nr. 318/7.09.2010 privind atribuirea directă prin contract de concesiune către SC Gospodărire Urbană SRL, pe o perioadă de 10 ani a unor bunuri, cu modificările şi completările ulterioare. Prin Actul Adiţional nr. 13/113856/31.10.2014, s-a completat Contractul de delegare a gesiunilor serviciilor publice cu obiectivul "Parcare Tir" din str. Macului", ne-a spus Primăria Galaţi. După numai un an, tot Consiliul Local a decis, prin HCL nr. 375/30.09.2015, ca obiectivul să fie trecut în "curtea" Primăriei, cu proces-verbal de predare-primire.

O investiţie inutilă, "păstorită" de trei primari

Proiectul parcării de pe strada Macului a fost făcut pe vremea când primarul Galaţiului era Dumitru Nicolae. Lucrările s-au realizat şi finalizat în mandatul primarului următor, Marius Stan, iar acum soarta parcării este în mâinile actualului edil-şef al Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, care… încearcă să scape de ea, Primăria încercând să o transfere eventual unui operator privat, care să găsească soluţii pentru a o face funcţională.
Aproape imediat după inaugurarea parcării de pe strada Macului, s-a dovedit că investiţia respectivă a fost cel puţin neinspirată. În absolut niciun moment nu s-a pus problema ca platforma să fie ocupată măcar pe jumătate. Deşi locul este împrejmuit, luminat, dotat cu barieră la intrare şi păzit 24 de ore din 24, şoferii nu s-au înghesuit niciodată să-şi aducă maşinile aici. Să fie de vină amplasamentul, tarifele, vecinătatea - un pustiu plin de buruieni, la marginea oraşului, sau poate lipsa unor servicii elementare, precum posibilitatea de a cumpăra fie şi o sticlă cu apă? Cert este că, de ani buni, parcarea de pe strada Macului stă aproape goală.
Am făcut o vizită "la locul faptei" acum câteva zile, la început de octombrie 2018. Dezolant - a fost primul cuvânt care ne-a venit în minte. Imaginaţi-vă o suprafaţă de beton mare cât aproape trei terenuri de fotbal, pe care sunt parcate patru-cinci TIR-uri. DOAR patru-cinci, în condiţiile în care este loc pentru 72. Am intrat în vorbă cu agentul de pază, care ne-a spus că, de fapt, două din camioanele mari staţionate sunt acolo cam de un an. Nu ştim dacă au fost abandonate de proprietari, pentru că pare destul de greu de crezut că poţi să renunţi la un ditamai camionul, dar, de un an de zile, nimeni nu a dat niciun semn de viaţă referitor la vehiculele respective. Am aflat că au mai fost situaţii în care proprietarii au venit să-şi recupereze maşinile după ce acestea au stat mai mult timp în parcare, dar au fost nevoiţi să achite contravaloarea serviciilor prestate.

Sute de rable, parcate în aşteptarea casării

Lipsa de apetit a proprietarilor sau şoferilor de camioane pentru parcarea de pe strada Macului se pare că le-a dat idei noi autorităţilor locale. Astfel că, de jur-împrejurul parcării, la interior, ca un fel de centură, au fost aduse şi depozitate aproximativ 100 de rable - strânse de pe străzile Galaţiului. Ce s-or fi gândit cei din Primărie? Că dacă tot nu au clienţi pentru parcare şi stau cu coşcogeamitea parcarea nefolosită, şi dacă tot trebuie să adune rablele de pe străzile oraşului, nu mai bine le aduc şi le depozitează aici, că tot nu au unde, până le trimit la casare? O fi bine, o fi rău? Nu noi trebuie să răspundem la asta, dar în mod sigur, proiectul finanţat prin fonduri europene pentru parcarea pentru TIR-uri ÎN MOD SIGUR nu prevedea o astfel de destinaţie a banilor Uniunii Europene.

Cât produce parcarea pentru TIR-uri?

Conform unui răspuns oficial al Primăriei Galaţi la solicitarea "Vieţii libere", parcarea are ca utilităţi disponibile apă curentă şi grup sanitar. Plata utilităţilor presupune următoarele cheltuieli lunare: "salubrizare şi ridicare deşeuri - în medie 300 lei, curent electric - în medie 500 lei, curăţenie grup sanitar - în medie 2.300 lei, pază - în medie 10.000 lei. Tarifele practicate sunt de 10 lei/24 de ore, iar locurile ocupate lunar - în medie 20 la sută".
Aşadar, Primăria cheltuieşte lunar cu această parcare, în medie, 13.100 de lei. Dar cât încasează în schimb? Un grad de ocupare de 20 la sută din 83 de locuri înseamnă aproximativ 17 maşini, hai să rotunjim în plus, până la 20. Presupunând că aceste 20 de maşini ar fi parcate non-stop, asta înseamnă că, într-o lună de zile, de pe urma lor s-ar încasa 10 lei x 30 zile x 20 vehicule, adică 6.000 de lei. În condiţiile în care cheltuielile lunare ale Primăriei sunt, aşa cum am calculat mai sus, de 13.100 de lei, iar veniturile din aceeaşi perioadă de timp sunt de doar jumătate, adică 6.000 de lei, e o problemă! Înseamnă că parcarea nu produce atât cât cheltuieşte.
Avem, deci, un proiect realizat pe bani europeni care nu este valorificat aşa cum ar trebui şi care, mai mult, aduce şi pierderi. Asta da performanţă!

Predestinare?

Încă dinaintea începerii lucrărilor la parcarea de pe Centura estică, semnele nu au fost de bun augur. În iulie 2013, trecuseră şase luni şi construcţia tot nu începuse. Un panou căzut în cap, o zonă împrejmuită pe care nu se mai clintise nimic de aproape jumătate de an, iar în fundal o amenajare de şantier a societăţii Vega ’93, aşa arăta atunci (vezi foto) investiţia anunţată cu mare tam-tam de către fostul city-manager Florin Popa. Cine avea curiozitatea, putea citi pe panoul care se mai ţinea doar într-o rână că este vorba de o investiţie de valoare de 7,1 milioane de lei din care 4,6 milioane - contribuţia Uniunii Europene, 1 milion Guvernul României şi 1,4 milioane - beneficiarul, adică Primăria şi că face parte din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană. Ah, da, şi că trebuia să fie gata pe 25 ianuarie 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avem o parcare. Cum o "pasăm"?

Cum afacerea cu parcarea de TIR-uri merge prost pentru Primărie, consilierii locali s-au gândit s-o "paseze", eventual unui operator privat care să găsească soluţii pentru a o face funcţională. La finele lunii august 2018, CL Galaţi a votat "Regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului de întreţinere, menţinere parcare TIR-uri", caietul de sarcini aferent acestui serviciu şi contractul-cadru. Conform documentului, operatorul desemnat ar trebui să asigure servicii de pază permanentă, salubrizare, deszăpezire, iluminat, remarcare şi reparare a unor echipamente. În plus, autorităţile cer şi alte dotări pentru parcare: defibrilator extern automat, situat lângă grupul sanitar, toalete, duşuri, maşină de spălat/uscător, distribuitoare automate de băuturi şi gustări, prize pentru containere, acces Wi-Fi, spaţiu de aşteptare. Mai mult, operatorului i se impun indicatori de performanţă şi penalităţi contractuale în cazul în care acesta nu prestează serviciul la parametrii de eficienţă şi calitate la care s-a obligat. Rămâne de văzut dacă se va găsi operatorul care să îndrepte pe banii lui proiectele prost croite de Primărie pe bani europeni.

 

 

 

Acest articol a fost publicat pe  www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 9417 ori Ultima modificare Marți, 09 Octombrie 2018 10:39

9 comentarii

  • postat de Sorin Sâmbătă, 13 Octombrie 2018 15:42 89.136.0.*** Link la comentariu
    2
    2

    Astazi, 11.10.2018, am trecut pe acolo si erau destule TIR-URI parcate.

    Raportează
  • postat de florin Vineri, 12 Octombrie 2018 20:04 5.13.194.*** Link la comentariu
    0
    3

    Hai -le Luca prezentati va rog un singur proiect pe bani europeni reușit la Galati!Macar unul va rog!

    Raportează
  • postat de Alex Joi, 11 Octombrie 2018 08:36 80.96.3.*** Link la comentariu
    3
    5

    Astazi, 11.10.2018, parcarea este plina. In fiecare zi vad camioane parcate acolo. Poza e facuta in weekend cred

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Marți, 09 Octombrie 2018 13:21 86.34.180.*** Link la comentariu
    0
    14

    Pai cum sa fie parcarea plina cu TIR-uri, daca Consiliul Local Galati nu interzice traversarea orasului cu masinile de peste 6 t. Pe o parte asfaltam caile de comunicatii , din banii contribuabilului si distrugem apoi asfaltul cu masini de gabarit, sub ochii indulgenti a celor ce ar trebui sa ocroteasca exact aceleasi strazi...Nu ne duce capul ca atunci cand ai permis marilor multinationale sa-si deschida supermarket-uri in mijlocul orasului, urmeaza si aprovizionarea lor? De buna seama ca atunci cand vedem o magaoaie de 30t de face praf asfaltul proaspat turnat prin mijlocul orasului mergand sa aprovizioneze "direct din TIR", un centru comercial precum sunt cateva zeci in oras, ca este ceva in neregula...Aceste firme ar trb obligate sa parcheze in acea parcare de TIR-uri, si sa transbordeze marfa in vehicule mai mici care ar urma sa se poarte mai prietenos cu banii nostri.

    Raportează
  • postat de rony Luni, 08 Octombrie 2018 08:59 5.2.205.*** Link la comentariu
    4
    19

    Treaba facuta cu cap ... marca PSD

    Raportează
  • postat de red devil Luni, 08 Octombrie 2018 07:43 89.122.80.*** Link la comentariu
    1
    21

    transformata in parcare pentru masinile de firma, in galati toate microbuzele parca sunt puse strategic pentru a obtura vederea in intersectii

    Raportează
  • postat de cetatean Luni, 08 Octombrie 2018 06:51 5.13.248.*** Link la comentariu
    1
    13

    Da dar mai este si o problema uitata , cind s-a dat parcarea in folosinta Gardienii publici urmareau cascarabetele parcate in oras si nu numai si si alte vehicole de dimensiuni mari la acea vreme , amendati soferii cu cite 1000 ron , pentru -ca nu duceau cascarabetele in acel loc de parcare de care vorbiti in articol , drept urmare era ca le duci dar cum ajungeai acolo la 4 dimineata fie iarna s-au vara nimeni nu stia si nu-i interesa

    Raportează
  • postat de IC Luni, 08 Octombrie 2018 05:46 5.13.241.*** Link la comentariu
    0
    18

    Exista in priajma parcarii ,un motel cu tot ce trebuie....., un restaurant unde sa serveasca soferi o masa calda,sau o pitza si de ce nu si o sala cu pacanele ,Primaria a oferit facilitati pentru astfel de constructii ,care sofer se opreste intr-o zona pustie ca aceia de pe malul Bratesului ?Oare s-au gandit aceia care au intiat proiectul ca pe acolo ,in tranzit ,majoritatea sunt tiruri din R Moldova si Ukraina si ca tirurile care intrate in Romania prefera sa depaseasca Galatiul iar cand ies prefera sa treaca granita si sa stationeze in tara lor.....

    Raportează
  • postat de Suparatu Luni, 08 Octombrie 2018 03:50 115.73.180.*** Link la comentariu
    1
    20

    Drum. Sina. Autostrada.
    Ce sa "parchezi" cand nu vin investitori.
    Si aia nu vin cat timp vor face 24 h pana la vama spre Ungaria.

    NE TREBUIE INFRASTRUCTUA.
    In
    Fra
    Struc
    Turaaaaa

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro