Prima etapă a modernizării Portului Galați, scoasă a șaptea oară la licitație

Prima etapă a modernizării Portului Galați, scoasă a șaptea oară la licitație
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Licitația pentru lucrările din cadrul proiectului Platformă Multimodală Galați - Etapa 1 - "Modernizarea infrastructurii portuare" a fost (re)lansată, în mod oficial, pe 29 aprilie, pe platforma electronică de achiziții publice (SEAP). Este pentru a... șaptea oară când APDM Galați încearcă să găsească un constructor pentru această etapă a investiției, evaluată în prezent la 179,4 milioane de lei.

O primă licitaţie pentru PMG - Etapa 1 a fost lansată în 2018, au fost patru firme interesate, dar nu s-a prezentat niciun constructor, socotelile fiind date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului valutar, care au adus serioase elemente de incertitudine pentru companii.

În iulie 2019 s-a relansat licitaţia, însă din 11 companii interesate, până la termenul-limită nu a fost depusă decât o ofertă, cea a israelienilor de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd, având o serie de subcontractori. În ianuarie 2020, firma israeliană a fost confirmată câştigătoare, numai că, în loc să se prezinte la semnarea contractului, s-a intrat într-un ciclu nesfârşit al amânărilor. Drept cauză a întârzierilor, firma israeliană invoca efectele pandemiei de coronavirus, dar, pe de altă parte, solicita din partea APDM Galaţi o serie de facilităţi financiare suplimentare, ce contraveneau caietului de sarcini. Așa se face că, până la urmă, în august 2020, APDM Galaţi a emis o decizie de anulare a procedurii de atribuire a contractului, iar procedurile privind licitaţia au fost reluate.

Au urmat alte trei încercări, pentru ca, în cele din urmă, pe fondul scumpirilor de pe piața construcțiilor, să se ajungă la concluzia că proiectul este subfinanțat și este necesară o actualizare a indicatorilor economico-financiari. În august 2021 s-a trecut la o actualizare a devizelor de lucrări pe toate etapele proiectului, fiind reconsiderate și sursele de finanțare. În acest context, prețul estimat al lucrărilor pentru PMG - Etapa 1 a crescut de la 102,7 milioane de lei la actuala valoare, de 179,4 milioane de lei, iar în paralel s-a renunțat la finanțarea prin CEF și a fost depusă o cerere de finanțare pe POIM 2014-2020.

Numai că nici licitația lansată în decembrie 2021 nu a avut mai mult succes. A fost depusă o singură ofertă, din partea asocierii conduse de Euro Construct Trading 98, dar în februarie 2022 oferta a fost respinsă, după ce s-a constatat că era departe de a se califica din punct de vedere tehnic cerințelor din proiect.

Între timp, după cum v-am relatat în paginile ziarului "Viața liberă", un fapt îmbucurător a fost că a fost desemnat un constructor pentru PMG - Etapa 2, ce vizează modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare din zona platformei multimodale. Este vorba de asocierea formată din Tancrad (lider) - Citadina 98 - Oldroad Construct - Lemacons, având ca subcontractori Arcada Company și Gazterm Proiect SRL, pentru o ofertă de 78,9 milioane de lei. Însă, cum licitația a fost cu clauză suspensivă, semnarea efectivă a contractului se va face după aprobarea finanțării la nivelul Comisei Europene, procedură aflată în curs de desfășurare.

În actuala conjunctură se speră că și licitația pentru PMG - Etapa 1 va fi de această dată cu mai mult noroc, termenul-limită de depunere a ofertelor fiind 8 iunie a.c., iar evaluarea tehnică și financiară urmând să se încheie până pe 31 august a.c. De asemenea, contractul va fi cu clauză suspensivă, condiționat de obținerea finanțării prin POIM 2014-2020.

În evaluarea ofertelor se vor lua în calcul componenta financiară (55 la sută), precum și două componente tehnice - gradul de adecvare al grafului general de realizare a investiției (40 la sută), respectiv, demonstrarea unei metodologii corespunzătoare parametrilor de calitate solicitați (10 la sută).

Citit 3390 ori Ultima modificare Joi, 05 Mai 2022 01:46

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.