De la începutul anului, românii au trimis către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile și IFN-urile, cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menținerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit.
Conform reprezentanților CSALB, numărul dosarelor de negociere formate de la începutul anului se apropie de 600, în creștere cu 25% față de perioada similară din 2023. Creșterea este și mai mare în cazul negocierilor reușite (+31%). Au fost peste 500 de împăcări între consumatori și bănci, de la începutul acestui an. Doar în 20 de cazuri, părțile nu s-au înțeles.
De semnalat este că IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puțin de 100 de cazuri, IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceștia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator.
Valoarea beneficiilor obținute de consumatori în urma negocierilor cu băncile a fost de 1,5 milioane de euro, de la începutul anului. Suma totală a beneficiilor rezultate din negocierile desfășurate în cadrul CSALB se apropie de 13 milioane de euro, din 2016 până astăzi.