Brânza şi corvetele sunt pe bani

Evaluaţi acest articol
(9 voturi)
2 comentarii

După „negocieri seculare” care au durat… câteva luni, a devenit, în sfârşit, clar că Şantierul Naval Damen Galaţi va avea un frate mai mare: Şantierul Naval Mangalia. Interesul grupului olandez pentru achiziţionarea noului şantier vine din dorinţa de a-şi consolida nu numai prezenţa în România, ci şi extinderea unor capacităţi în vederea adjudecării unor comenzi importante.
Una dintre marile mize de pe piaţa navală românească este atribuirea contractului pentru construirea celor patru corvete pentru marina militară, şantierul de la Galaţi fiind singurul din ţară care în ultimele decenii a construit nave militare, deci, teoretic, favorit. Grupul Damen a investit la Galaţi în capacităţile de producţie necesare, iar navaliştii noştri au construit inclusiv corvete de tipul celor dorite de Ministerul Apărării. Din păcate, de la teorie la practică lucrurile s-au blocat politic, după ce PSD şi ALDE au dorit să tragă niţel preşul de sub guvernul Cioloş… Alte companii, chiar dacă nu la fel de prezente în România precum Damen, au profitat de ocazie, devenind mai vocale şi încercând să mai toarne ceva gaz pe foc în demersurile Guvernului de a desemna un alt constructor pentru corvete.
Între timp, Damen a fost destul de laconică în declaraţii, dar tentativa de a achiziţiona şantierul naval de la Mangalia a fost privită ca un mod să se obţină, pe altă cale, mult doritele contracte pentru corvete. În noiembrie 2017, aproape că s-a trecut linia de finiş, când autorităţile române s-au sucit din nou, iar premierul Mihai Tudose lansa, în ianuarie, varianta ca statul român să-şi exercite dreptul de a preemţiune în achiziţia acţiunilor în şantierul de la Mangalia, în ideea de „a construi, poate, o bărcuţă, acolo”.
Ei bine, până la urmă acţiunile Daewoo vor ajunge la Damen, mai puţin un procent de 2 la sută, care va fi cedat statului pentru a controla, prin SN 2 Mai, un pachet de 51 la sută din acţiuni. Altfel spus, Damen intră la Mangalia, dar tot statul va avea, la o adică, ultimul cuvânt. Ce primesc olandezii la schimb, în afară de acţiunile la un şantier înglodat în datorii? Un răspuns posibil ar fi comenzile pentru fregate. E vorba de o sumă mare la mijloc - şantierul se relansează, Damen prosperă, iar Guvernul se poate lăuda cu grija lui pentru navalişti. Numai că, pentru şantierul naval Galaţi asta ar fi mai degrabă o veste proastă. Îi poate scăpa printre degete o comandă importantă. Pentru că, fie şi între şantierele navale – frate, frate, dar brânza şi corvetele sunt pe bani.

Citit 1630 ori Ultima modificare Joi, 22 Martie 2018 19:03

2 comentarii

  • postat de Rudibravo1951 Luni, 26 Martie 2018 16:53 82.137.14.*** Link la comentariu
    1
    1

    Olandezii nu vor Șantierul naval vor. Țărm la Marea Neagră Nu le-am dat Portul Constanța și acum nu ne mai vor Schengen Acum ne cumpără bucata cu bucata că să nu mai ajungă nimeni la.DN A Au început să taie felii subțiri și cea rămas de.la Coreenii

    Raportează
  • postat de Bine, bine... Vineri, 23 Martie 2018 15:50 77.243.183.*** Link la comentariu
    0
    3

    problema se pune ce se intampla pe termen lung , cu Santierul din Mangalia , cand olandezii nu reusesc sa asigure suficient de lucru , nici pentru Santierul din Galati.
    Sa mentii numai din reparatii , un Santier ca cel din Mangalia...greu de crezut ?!!!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.