Scandalul iscat în jurul lucrărilor pe care Ucraina le-a executat pe canalul Bîstroe este un exemplu de manual cu privire la ”talentul” autorităților române de a pune ”batista pe țambal”, în speranța că poate altcineva, de undeva, cumva, va rezolva o problemă sensibilă...
De câteva zile încoace asistăm la un întreg exercițiu de pasat responsabilitatea între autoritățile de tot felul: Ministerul de Externe, Ministerul Transporturilor, Administrația Biosfera Deltei Dunării și așa mai departe.
Faptul că ucrainenii utilizau canalul Bîstroe, că îl dragau și își doresc să-l includă, dacă se poate, în rețeaua de transport europeană (TEN-T) este un fel de “Secret al lui Polichinelle”. Toți cei care, într-un fel sau altul, aveau legătură cu activitatea de transporturi pe Dunăre știau ce se întâmplă pe Bîstroe. Inclusiv în ”Viața liberă”, la începutul lunii februarie, am publicat informații referitoare la navigația pe Dunăre, ce atingeau inclusiv situația de pe Bîstroe!
Dar uite că, minune, instituțiile românești vin acum cu scuza că ”n-au fost informate oficial” că s-ar petrece ceva necurat pe Bîstroe! Adică, ce doreau? Să vină cineva și să le spună: ”Știți, vrem să facem ceva ilegal, ceva care încalcă toate convențiile internaționale. Sunteți de acord, nu-i așa?”.
Este foarte grav dacă se confirmă datele ”scăpate” de Ministerul ucrainean al Infrastructurii, cum că Bîstroe a fost atât de mult dragat, încât pescajul navelor care pot să-l străbată a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri. Ca să vă faceți o imagine, pe Canalul Sulina pot intra nave maritime cu un pescaj de până la 7 metri. Ar fi o problemă în materie de debite și depuneri de aluviuni pentru transporturile pe Dunărea Maritimă, dar pentru Delta Dunării ar fi o veritabilă catastrofă!
Cum s-a ajuns aici? Poate că unii dintre șefii instituțiilor românești au considerat că ”nu e corect politic” să ridice o problemă legată de Ucraina, în actualul context internațional, foarte delicat. Pe de altă parte, lucrurile ar trebui să fie clare: e important ca Ucraina să fie sprijinită în efortul de război, dar nici interesele României nu trebuie neglijate! România a făcut, de altfel, multe pentru a sprijini Ucraina, inclusiv în ceea ce privește un regim preferențial în navigația pe Dunăre. Dar de aici până la a accepta orice e cale lungă! Iar lucrările pe Bîstroe depășesc limita, chiar și în timpuri de război!