Printr-un comunicat recent, compania CFR Călători anunța că introduce trenuri directe suplimentare către Litoral din mai multe zone ale țării, la sfârșitul acestei săptămâni.
"Cu prilejul minivacanţei de 1 Mai, care, prin tradiţie, este petrecută la malul mării, CFR Călători va asigura în perioada 27/28 aprilie - 1/2 mai 2023, în plus faţă de trenurile existente în programul de circulaţie, legături cu trenuri directe din Bucureşti Nord, Iaşi, Suceava, Arad, Craiova, Satu Mare, Baia Mare, Oradea, Cluj-Napoca, Târgu-Mureş, Braşov spre Constanţa şi staţiunile de pe litoral, inclusiv Mangalia", anunța CFR Călători. Se poate vedea cu ochiul liber că Galațiul nu contează din acest punct de vedere. Nu suntem pe listă.
Din păcate, "harta" CFR Călători este doar una dintre multele pe care Galațiul nu apare sau de pe care a dispărut. Pare un aspect minor, dar pe câte dintre buletinele meteo de la televiziuni ați văzut orașul nostru?
Nici pe harta croazierelor fluviale nu existăm, deși edilii se dau de ceasul morții să ne convingă că suntem sau putem fi oraș turistic. Am fost doar un fel de haltă, de câteva ori, atunci când vreo navă uriașă de pasageri a oprit la malul nostru doar pentru a pleca apoi mai departe, spre cramele din Republica Moldova sau Ucraina.
Figurăm, în schimb, pe alte hărți, pe cele pe care nu e bine să fim, ori pe cele pentru care nu avem nicio contribuție. Din prima categorie face parte harta șomajului; suntem de o lungă perioadă de timp în topul național ca număr de șomeri, puțin în urma Bucureștiului, care are însă de cinci-șase ori mai mulți locuitori decât noi. Din a doua categorie face parte harta Mecanismului pentru Tranziție Justă, care ne include pe noi și încă cinci județe, care vor primi împreună vreo două miliarde de euro. Este însă un clasament al "necăjiților", al județelor foste puternic industrializate din care a dispărut... obiectul muncii. Aici, contribuția este a Uniunii Europene, nu a noastră.
O altă hartă pe care existăm, și încă bine de tot, este cea a... eolienelor. Dar vântul bate puternic în zona Galațiului pentru că așa a dat Dumnezeu, nu că am avea noi vreun merit.
Nu în ultimul rând, suntem des menționați și pe harta cerealelor ucrainene, ca nod de tranzit. Importante aici sunt Dunărea, care trece pe aici de mii de ani, șoselele și calea ferată cu ecartament larg, de tip ex-sovietic, pe care le-au construit alții, în alte vremuri. Noi doar profităm de ele.
Oare cât o să ne mai meargă așa?