Odată cu semnarea, joi, a contractului de lucrări pentru modernizarea infrastructurii portuare din Galați, proiectul platformei multimodale, care va fi amplasată în Port Bazinul Nou, începe să vadă... luminița.
Este un proiect despre bani, despre mărfuri, despre transporturi, despre căi navigabile, despre conexiuni rutiere, feroviare, fluviale și maritime, dar este vorba și despre perseverență, așa cum a spus, înainte de semnarea contractului, șefa APDM Galați, Marcela Costea. Pentru că a fost nevoie de șapte licitații și de cinci ani scurși pentru ca, în cele din urmă, „minunea” să se producă și să se semneze contractul. Cei pasionați de „telenovele” pot răsfoi arhiva „Vieții libere” ca să se pună la punct, pe larg, cu istoria licitațiilor lansate, refuzate, amânate sau actualizate pentru acest proiect.
Foarte pe scurt, în 2018, la prima licitație, patru firme interesate, nicio ofertă depusă. În 2019, licitația a fost câștigată de o firmă din Israel. După care a apărut pandemia, iar israelienii au zis „pas”. Au urmat încă trei încercări după care, în august 2021, constatându-se că proiectul este subfinanțat, s-au actualizat cifrele și s-a depus cerere de finanțare pe POIM 2014-2020. S-a adăugat o clauză suspensivă, contractul fiind condiționat de obținerea finanțării. În decembrie 2021, s-a lansat o nouă licitație, la care s-a prezentat un singur ofertant. Două luni mai târziu, oferta a fost respinsă, deoarece nu corespundea cerințelor tehnice din proiect. Aprilie 2022 a consemnat o nouă și ultimă ofertă, astfel încât s-a ajuns la evenimentul de ieri.
Încă o dovadă că lumea e mică, contractul pentru modernizarea infrastructurii portuare din Galați a fost semnat cu brăileanul Gheorghe Bunea Stancu, reprezentantul asocierii care a câștigat licitația.
S-a făcut un prim pas important, însă mai e mult până departe. Trebuie făcute lucrări de dragare în Port Bazinul Nou pentru a permite intrarea în siguranță a navelor. Trebuie modernizat cheul existent, pentru a se efectua operațiunile de încărcare directă și operațiunile de descărcare cu unitățile de încărcare intermodale între nave şi chei. Și trebuie încă multe altele.
Cel mai important, trebuie să vină mărfurile și operatorii. Trebuie să-i convingem pe aceștia că Galațiul reprezintă, prin viitorul terminal multimodal, o alternativă reală la Portul Constanța, o soluție reală de a „mișca” mărfurile, avantajoasă ca timp, costuri și distanțe.
De-abia după aceea putem vorbi de un port adevărat, european, așa cum îl visăm cu toții.