Am văzut, recent, pe pagina primarului din Smârdan, o postare în care Silviu Zinica prezenta modelul pentru primele șase stații de autobuz care vor intra în dotarea comunei la jumătatea acestui an. „Pentru a proteja utilizatorii transportului în comun, preponderent copii, femei și persoane în vârstă, de precipitații, intemperii, vreme deosebit de rece sau caldă, structura acestor stații va fi una de tip închis, prevăzută cu două uși pentru acces”, se afirma în postare. Stațiile care vor fi amplasate în Smârdan vor avea wi-fi, prize USB pentru încărcarea telefoanelor, aer condiționat, iluminare cu leduri, cameră de monitorizare cu infraroșu, coș de gunoi, o bancă de patru metri lungime etc.
O astfel de stație ajunge, cu toate dotările, sub 10.000 de euro. Nu știu dacă e mult sau puțin pentru Smârdan, nu știu dacă este mult sau puțin nici pentru Galați, unde au fost făcute multe stații noi în ultimii ani. Dar ceea ce mi-a plăcut foarte mult la stația aleasă pentru „suburbii” este ideea de protecție pe care o dă o astfel de stație. Este închisă!
Ca unul care a mers foarte mult cu autobuzul, o stație pentru mine înseamnă mai mult funcționalitatea decât designul futurist. Cei care ați prins vechea stație de la Bârlădeanu știți la ce mă refer. Bine, sunt conștient că suntem în anul 2024 și că pretențiile au crescut, dar o stație de autobuz trebuie să fie, în primul rând, refugiu și abia apoi fiță.
Și în Galați este caniculă sau viscol, și în Galați plouă sau este ger, nu numai la Smârdan. Oamenii nu stau în stații de plictiseală sau pentru că nu au, în general, unde să-și încarce telefoanele, ci pentru că sunt nevoiți să aștepte mijloacele de transport în comun, de multe ori și câteva zeci de minute.
Înțeleg că stația smart de la Potcoava de Aur a fost proiectată și construită de un grup de foști absolvenți gălățeni, care lucrează în proiecte similare, dar și mai avansate pentru mari orașe din Europa, SUA, Emiratele Arabe și Asia, și că a fost oferită municipalității gălățene gratuit, cu titlu de sponsorizare. Nimic de zis aici, tot respectul pentru idee, pentru muncă și pentru gest, tuturor celor implicați.
Gândiți-vă, însă, că trebuie să așteptați autobuzul într-o astfel de stație, la minus 5-6 grade sau la plus 32. Sau gândiți-vă că plouă torențial, ori că bate vântul cu vreo 30-40 km/h. Sau că trece vreun șofer mai grăbit și nu ia în seamă băltoaca strânsă chiar la marginea trotuarului.
În ce stații ați prefera să așteptați autobuzul? Într-una de tip închis, care să te și protejeze, nu doar să-ți încarce telefonul, sau într-una construită, așa cum ar zice doamnele, până la jumătatea genunchiului? Pentru că – să mă ierte cunoscătorii – toate stațiile din Galați par croite pe același calapod.