Din păcate, trebuie să se ajungă la tragedii ca să gândim de două ori lucruri pe care dacă le-am fi gândit din start, tragediile nu ar fi avut poate loc sau ar fi fost mai rare. Și mai grav este că tragedia trebuie să se întâmple cuiva important, pentru ca lucrurile se se miște într-o direcție normală și, de ce nu, benefică pentru majoritate.
Nenorocirile nu îi ocolesc nici pe oamenii simpli, nici pe cei care, datorită diferitor circumstanțe, au un statut ”privilegiat”. Și unii și alții pot fi victime ale infractorilor, și unii și alții pot suferi accidente, din vina lor sau a altora, și unii și alții pot cădea în păcatul fărădelegilor în urma cărora să aibă, ei sau alții, cumva, de tras. Aceste experiențe au ecouri diferite în momentul în care se pune problema să determine o ”mișcare”. O schimbare a cadrului general, a legilor, a procedurilor sau a orice altceva care a favorizat consecința.
În ultima vreme, legiuitorii și poliția au pus tunurile pe trotinetiști. Pe înăsprirea condițiilor în care un puști se poate lansa pe stradă, printre oameni și mașini, ca să se distreze. Pentru că mai puțin de nevoie și mai mult de plăcere merg adolescenții cu trotinetele, iar atunci amestecul de adrenalină, necunoaștere sau ignoranță față de reguli și risc relativ redus de a primi sancțiuni severe complică semnificativ treburile.
Atât de tare, încât peste o mie de accidente au avut loc în țară numai de la începutul acestui an, accidente în urma cărora șapte oameni au fost uciși! Uciși, pentru ca da, un om lovit în viteză de o trotinetă poate muri la impact. Iar un trotinetist care se izbește de o mațină, mai ales neprotejat, poate avea aceeași soartă.
Toate acestea sunt abia acum luate în considerare de leigiuitorii care nu vor să îi mai lase pe cei de 14 ani să se urce pe trotinete electrice, să îi oblige pe toți să poarte cască și să-și facă RCA. O grămadă de situații care au fost ignorate cu bună știință de primăriile care au dat mână liberă firmelor de închiriat trotinete în locuri publice, dar și de legiuitori care au pus căruța înaintea boilor și au lăsat problema slab reglementată, ani de zile.
Până când pe străzi au început să moară oameni, iar întâlnirea cu o trotinetă, ca pieton sau șofer, a ajuns să fie o situație cu grad ridicat de risc. Sunt aproape 80.000 de trotinete electrice în România, din care 60.000, personale Nu pentru toate există infrastructura necesară și destui polițiști care să vegheze dacă sunt respectate regulile.
În acest context, gestul unui primar care a rupt contractul cu o firmă de închiriat trotinete din oraș după ce un copil de 15 ani a murit într-un accident cu un astfel de mijloc de deplasare devine simbolic. Și tardiv.