Mai întâi, puțină istorie simplificată. Termenul de Black Friday (Vinerea neagră), așa cum o cunoaștem cu toții astăzi ca o zi de reduceri speciale, a fost inițial folosit de polițiștii din Philadelphia, pentru a descrie ziua de cumpărături aglomerate și haotice imediat după Ziua Recunoștinței. Thanksgiving Day pică de fiecare dată în ultima joi din noiembrie, iar Black Friday este vineri, a doua zi.
Inițial, termenul a avut o conotație negativă, referindu-se și la criminalitatea crescută din perioada de după Ziua Recunoștinței, dar a fost adoptat ulterior de retaileri, care înregistrau profituri masive în ziua de Black Friday, o zi cu reduceri, de asemenea, masive. Așa că „Black” poate fi explicat și pentru faptul că profiturile erau înregistrate în contabilitate cu cerneală neagră, față de pierderile care erau trecute cu roșu.
„Părinții fondatori” ai conceptului de Black Friday s-au gândit la o singură zi din an în care să fie aplicate reducerile spectaculoase de prețuri. Dar românii, și probabil nu numai ei, au vrut să fie și mai și. Așa că acum avem „Black Friday” care durează câte două săptămâni, câte o lună sau două chiar, avem până și un Black Friday de iarnă și altul de vară. Cam cum este cu filmele de Crăciun de la Diva, pe care le poți vedea și în august. E lesne de înțeles, în aceste condiții, că noțiunea de „Black Friday” s-a diluat foarte mult, ajungând o „apă chioară” cu reduceri uneori nesemnificative, de două-trei procente.
Ce vreau să zic este că, într-unul din „Black Friday-urile” de la începutul acestei luni am reușit să... rămân la același operator de telefonie. Vă povestesc pe scurt, dar fără să folosesc nume, ca să nu se simtă cineva lezat în vreun fel.
Sunt abonat de niște ani buni la Vechiul operator, să-i spunem V, dar am vrut neapărat să îmi reduc prețul abonamentului, pe care îl consideram nejustificat de mare, undeva la vreo 30 de euro pentru două numere de telefon. Peste 160 de lei lunar, dar cu minute fără număr și net nelimitat. Totuși, prea scump! Așa că am profitat de o ofertă de Black Friday și m-am dus la operatorul Dorit, să-i spunem D, care spunea că mă va tarifa cu până la patru euro lunar pentru fiecare din cele două numere, iar în primul an de contract (dintre cei doi), prețul era la jumătate. SMS-urile nu erau incluse, ar fi costat un cent bucata, dar oferta era absolut atrăgătoare și mi-ar fi adus o factură lunară de aproape patru ori mai ieftină.
După ce am semnat contractul cu D, mi-am dat seama că, pentru unii furnizori, ziua de Black Friday se poate transforma într-un veritabil Halloween, speriați să nu piardă clienți. Și asta pentru că imediat am fost sunat de cei de la V (vechiul operator), care mi-au pus pe masă o ofertă imbatabilă, numai că să nu plec de la ei: 1,1 euro lunar pentru fiecare număr, în total 2,2 euro pe lună, timp de doi ani, din care primele trei luni sunt gratis. Practic, ca să nu mă piardă de client, V mi-a redus abonamentul lunar de 15 ori, de la 30 la 2 euro. Ca să nu vă țin în suspans, am acceptat.
Așa că, cel puțin pentru mine, Vinerea Neagră a devenit de-a dreptul roz.

