Cazierul judiciar se poate obține online

Cazierul judiciar se poate obține online
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online începând de miercuri, 1 februarie 2023, prin platformele ghiseul.ro și hub.mai.ro. Sistemul implementat de MAI și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării oferă posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numărului de înregistrare a certificatului de cazier și al CNP-ului persoanei.

Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării au operaționalizat proiectul-pilot privind eliberarea certificatelor de cazier judiciar în sistem electronic. Independent de programul personal sau de cel de la Caziere, cetățenii români care au nevoie de acest document și nu au antecedente penale pot solicita și obține certificatele de cazier judiciar pentru persoane fizice.

Solicitanții au la dispoziție două mecanisme pentru obținerea certificatului de cazier: direct prin autentificarea în portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea ghiseul.ro, cele două platforme fiind interconectate.

Ce este și cum se obține

Certificatul de cazier judiciar în formă electronică se eliberează gratuit. Documentele astfel obținute sunt semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.

Certificatul de cazier judiciar electronic poate fi solicitat și obținut în două modalități. Prima este oferită de platforma www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționați către platforma hub.mai.gov.ro, pentru completarea online a cererii tip. A doua modalitate este prin platforma hub.mai.gov.ro, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în ghiseul.ro sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din România. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice.

În prima fază, certificarea identității va fi realizată prin prezentarea la unitățile de poliție care eliberează certificate de cazier, urmând ca în cursul acestui an certificarea identității să poată fi făcută la toate instituțiile MAI care oferă servicii publice.

După validarea contului, pentru eliberarea certificatului de cazier, cetățenii vor accesa secțiunea „servicii”, vor selecta motivul solicitării dintr-o listă disponibilă, vor trimite cererea precompletată deja cu datele de stare civilă, iar sistemul va genera automat certificatul de cazier judiciar, semnat electronic. Certificatul este valabil șase luni de la data eliberării.

Proiectul-pilot va fi extins până la finalul lunii iulie 2023, aplicația pentru eliberarea electronică a certificatului de cazier judiciar urmând a fi disponibilă și pentru persoanele fizice care au înscrise mențiuni în cazier, cât și pentru persoanele juridice din România.

Citit 5155 ori Ultima modificare Sâmbătă, 04 Februarie 2023 09:05

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.