Blocul Național Sindical (BNS) a lansat un apel public către Arhivele Naționale ale României, pentru a iniția de urgență consultări cu operatorii economici autorizați, în vederea stabilirii unor tarife accesibile pentru accesarea serviciilor de arhivare destinate pensionarilor din sistemul public de pensii. Conform calculelor sindicaliștilor, obținerea unei adeverințe cu veniturile realizate pe o perioadă de 25 de ani ajunge la un preț total de 3.300 de lei, cu tot cu TVA.
Începând cu 1 septembrie 2024, va intra în vigoare Legea nr. 360/2023, care le permite pensionarilor recalcularea pensiilor pe baza veniturilor brute realizate de-a lungul activității desfășurate. În acest context, BNS atrage atenția că tarifele actuale, stabilite prin Ordinul nr. 299/2023 al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, sunt mult prea ridicate și depășesc posibilitățile financiare ale pensionarilor, în special ale celor cu pensii minime sau medii.
Organizația sindicală menționează că, potrivit noilor dispoziții introduse prin Legea nr. 237/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 712 din 22 iulie 2024, competența de a stabili anual limitele maxime ale tarifelor pentru serviciile arhivistice prestate de operatorii economici autorizați revine acum Arhivelor Naționale ale României. "Prin urmare, această schimbare legislativă oferă Arhivelor Naționale responsabilitatea directă de a negocia și stabili tarife care să fie echitabile și accesibile, ținând cont de situația social-economică a categoriilor vulnerabile, cum sunt pensionarii", afirmă BNS, într-un comunicat.
Sume inaccesibile pentru majoritatea pensionarilor
"BNS consideră că este inacceptabil ca pensionarii din România, care deja se confruntă cu dificultăți economice, să fie împiedicați să își valorifice drepturile legale din cauza unor tarife uriașe pentru eliberarea documentelor necesare recalculării pensiilor. De exemplu, tariful pentru obținerea unei adeverințe cu veniturile realizate pe o perioadă de 25 de ani poate depăși 2.800 lei fără TVA (tarif administrativ fix = 101 lei, tarif cercetare 81 lei/an x 25 ani=2.025 de lei, tarif eliberare certificat venituri = 27 lei/an x 25 ani= 675 de lei, total = 2.801 lei fără TVA). Această sumă este inaccesibilă pentru majoritatea pensionarilor", se afirmă în comunicatul remis de BNS. Dacă adăugăm TVA la tariful calculat de sindicaliști, se ajunge la suma totală de plată de 3.300 de lei.
Potrivit organizației sindicale, "cei mai afectați vor fi pensionarii care câștigă doar pensia minimă socială de 1.283 de lei. Concret, peste 1,1 milioane de români vor fi puși într-o situație extrem de dificilă, întrucât situația financiară în care se află nu le permite să facă demersurile necesare pentru obținerea adeverințelor de vechime. Aceste costuri exorbitante nu doar că le vor îngreuna accesul la recalcularea pensiilor, dar vor submina și dreptul constituțional al vârstnicilor români la un trai decent!
Dacă 1 din 5 pensionari ar plăti această sumă medie pentru accesarea documentelor de vechime discutăm la nivel național de o afacere de jumătate de miliard de euro", se mai afirmă în comunicatul BNS, care solicită Arhivelor Naționale "să prioritizeze această problemă și să negocieze noile tarife cu operatorii economici autorizați la un nivel corect, care să asigure acoperirea costurilor pentru companiile-administrator de arhivă, dar și un nivel suportabil pentru pensionari".
"Depozitul de cărți de muncă" din Galați
În februarie 2023, "Viața liberă" a scris despre "depozitul de cărți de muncă" din Galați, din strada Dogăriei nr. 129, aparținând firmei Montero Group. Conform informațiilor de pe site-ul monterogroup.ro, tarifele practicate de firmă începând cu 1 septembrie 2023 sunt exact aceleași cu cele luate în calcul în documentul Blocului Național Sindical.
Programul cu publicul al depozitului de arhivă Montero este de luni până joi, între orele 9.00 și 12.00 (DOAR telefonic). Montero Group precizează pe site-ul propriu următoarele: "Cererile se trimit doar prin poștă/ curier/ e-mail, NU se depun personal. NU folosim fax. ACTIVITATEA DEPOZITULUI SE DESFĂȘOARĂ EXCLUSIV ONLINE/ E-MAIL, TELEFONIC, POȘTĂ/ CURIER. Pe e-mail se primesc și se înregistrează cereri și documente doar scanate, NU POZE cu telefonul" (am reprodus mesajul exact așa cum este scris pe site - n.r.).
Pentru toți gălățenii interesați, toate detaliile necesare, inclusiv tarifele, sunt disponibile pe site-ul Montero Group.