Rastele, în loc de ”bike sharing”. Galaţiul nu va avea prea curând biciclete publice

Rastele, în loc de ”bike sharing”. Galaţiul nu va avea prea curând biciclete publice
Foto: Anca Melinte
Evaluaţi acest articol
(19 voturi)

Gălăţenii vor mai avea de aşteptat pentru cele 370 de biciclete pe care Primăria promitea că le va pune la dispoziţie în sistem "bike sharing", în cadrul unei investiţii de 13 milioane de lei, cu fonduri europene. În locul celor 23 de staţii publice automate de eliberare şi returnare a bicicletelor în punctele cu trafic intens din oraş, municipalitatea a lansat o achiziţie publică pentru 40.000 de lei pentru 50 de rastele - "sisteme parking biciclete pentru domeniul public al oraşului".

"Investiţie de 13 milioane de lei pentru bike sharing. Staţii automate de închiriere pentru 370 de biciclete", era titlul articolului publicat în ediţia din 30 decembrie 2018 a ziarului "Viaţa liberă". La acel moment, tocmai fusese aprobată valoarea totală a investiţiei necesare pentru achiziţionarea a 300 de biciclete, 15 biciclete cargo şi 55 de biciclete electrice, precum şi pentru amplasarea a 23 de staţii publice automate de eliberare şi returnare a bicicletelor în punctele cu trafic intens din oraş. Costurile ar fi urmat să fie acoperite din fonduri europene şi bani de la bugetul local.

Pentru că au trecut un an şi opt luni de atunci, am fost curioşi să aflăm ce se mai aude de promisul "Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Staţii Automate de Închiriere a Bicicletelor - Galaţi Velocity", prin care municipalitatea îşi propusese "crearea unei soluţii alternative ecologice de transport public urban, care să asigure un acces mai uşor al persoanelor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes, scăderea timpilor de deplasare, a costurilor de transport şi decongestionarea traficului".

Ce trebuia să avem

"Bicicletele vor fi ergonomice, unisex, construite dintr-un aliaj uşor (aluminiu), în vederea unei manevrări cât mai eficiente, prevăzute cu sistem anti-furt, sistem de frânare performant pe ambele roţi, sistem de iluminat şi angrenaj cu mai multe viteze. Echipamentele inteligente vor fi dotate cu GPS pentru monitorizarea permanentă. Mai mult, bicicletele vor putea fi închiriate direct cu ajutorul telefonului mobil", preciza Primăria, într-un comunicat de presă transmis în decembrie 2018.

Fiecare staţie urma să aibă terminale de închiriere biciclete şi sisteme de predare şi preluare biciclete cu porţi organizate sub formă de tronsoane, dar şi un centru de comandă de la care se va face autentificarea automată a utilizatorilor şi alocarea unei biciclete, pe bază de card de acces la sistem.

Pe lista de rezervă

Am solicitat informaţii administraţiei locale ca să aflăm ce se aude de "Galaţi - Velocity". Aşa am aflat că proiectul "Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Staţii Automate de Închiriere a Bicicletelor - Galaţi Velocity" a fost depus pe 29 martie 2019, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa Prioritară 4, Prioritatea de investiții 4.1, apel POR/182/4/1/ Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. "Proiectul se află în etapa de verificare a conformității administrative și eligibilității, pe lista de rezerve, ca urmare a depășirii, prin proiectele depuse, a alocării financiare pentru municipiul Galați.

Astfel, cel mai probabil, proiectul va fi finanțat în următoarea perioadă de programare, 2021-2027", ne-a transmis Biroul de presă al Primăriei.

Conform datelor oficiale, "alocarea financiară pentru municipiul Galaţi prin Axa prioritară 4 a fost atinsă prin contractarea celor trei proiecte prioritare: Modernizare linii de tramvai şi carosabil pe axa Siderurgiştilor - 1 Decembrie 2018, Modernizare linii de tramvai şi carosabil pe axa Traian Vuia - Henri Coandă - George Coşbuc (tronson Henri Coandă - Alexandru Măcelaru) şi Achiziţionare mijloace de transport nepoluante (opt tramvaie noi)".

50 de rastele

Până la "bike sharing", gălăţenilor li se pregătesc 50 de rastele pentru biciclete. Conform procedurii lansate pe site-ul Primăriei, se doreşte achiziţia și montajul a 50 de bucăţi "sisteme parking biciclete pentru domeniul public al municipiului Galaţi". Valoarea estimată a contractului este de 40.000 de lei fără TVA, iar ofertele sunt aşteptate până pe 17 august. "S-a identificat necesitatea achiziţionării de sisteme de parking pentru biciclete la instituţii publice şi unităţi de învăţământ, la solicitările frecvente făcute de unii cetăţeni posesori de biciclete. Sistemele trebuie să satisfacă necesitatea parcării bicicletelor în condiţii optime şi de siguranţă. Sistemele vor fi realizate din module elicoidale, cu locaş pentru parcarea unui număr de cinci biciclete pe o parte, fixate în paviment cu dibluri", se precizează în caietul de sarcini al achiziţiei publice.

Ar mai fi de spus că actuala administraţie locală se laudă cu amenajarea, în acest mandat, a 15 km de piste pentru biciclişti.

Citit 4261 ori Ultima modificare Luni, 17 August 2020 01:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.