”Unda verde” a ieşit din garanţie (FOTO)

”Unda verde” a ieşit din garanţie (FOTO)

Bogdan Codrescu
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)
4 comentarii

„Unda verde”, asta li s-a promis gălăţenilor încă din noiembrie 2009, când viceprimarul PSD al Galaţiului la acea vreme, Nicuşor Ciumacenco, a anunţat că oraşul va beneficia în scurt timp de „un sistem inteligent pentru managementul traficului”. În realitate, după cum aveau să recunoască ulterior şi autorităţile, nu avem „undă verde” implementată cu fonduri europene, ci „sistem adaptiv inteligent de management al traficului”. Un sistem a cărui garanţie tehnică a expirat, motiv pentru care Primăria caută o firmă care să asigure servicii de mentenanţă.

La finele anului trecut, pentru servicii de revizie a Sistemului inteligent de management al traficului, Primăria Galaţi a atribuit un contract în valoare de 125.000 de lei fără TVA firmei Swarco Traffic Romania SRL. Compania a făcut parte din asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL, care a implementat, cu opt luni întârziere şi un decont mai mare de la bugetul local, „unda verde” pe şoselele Galaţiului. Tot Swarco Traffic Romania este liderul asocierii care a depus singura ofertă în cadrul licitaţiei aflate acum în derulare pentru prestări servicii de mentenanţă a Sistemului de management a traficului.

Cel mai bun raport calitate-preţ

Nu mai puţin de 1.500.000 de lei fără TVA este valoarea estimată a contractului licitat de Primărie pentru „achiziţionarea unor servicii de mentenanţă a Sistemului de management al traficul existent în municipiul Galaţi", până la sfârşitul anului 2020. Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ”.

În caietul de sarcini al licitaţiei se arată că „în anul 2016, în municipiul Galaţi, a fost implementat proiectul «Sisteme inteligente pentru managementul traficului şi prevenirea criminalităţii». Prin acest proiect, în 35 de intersecţii au fost montate atât instalaţii de semaforizare inteligente, cât şi camere de luat vederi dotate cu funcţie de identificare şi urmărire a autovehiculelor. S-au montat, de asemenea, 28 de treceri de pietoni semaforizate cu buton, toate instalaţiile fiind coordonate de un Centru de Comandă aflat în incinta Poliţiei Locale Galaţi”.

În luna septembrie 2019 s-a încheiat perioada de garanţie tehnică pentru echipamentele şi instalaţiile sistemului, motiv pentru care este nevoie de servicii de mentenanţă preventivă (revizia tehnică a echipamentelor pentru a fi preîntâmpinate defecţiunile), asigurarea intervenţiei şi, respectiv, reparaţii în caz de nefuncţionalitate, accident rutier sau fenomene meteo periculoase.

Ofertant unic

Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, singura ofertă a fost depusă de asocierea Swarco Traffic Romania - SC El Marp Company SRL, subcontractant fiind Mobilis SRL.

Tot firmei Swarco Traffic Romania SRL i-a fost atribuit, la finele anului trecut, un contract pentru servicii de revizie a Sistemului inteligent de management al traficului. Conform datelor publicate de municipalitate, durata contractului a fost de 33 de zile, iar valoarea finală - 125.000 de lei fără TVA. O sumă egală cu valoarea estimată a contractului, în condiţiile în care criteriul de atribuire a contractului a fost, aşa cum aţi putut citi la acel moment în „Viaţa liberă”, ”preţul cel mai scăzut”.

Trebuie spus şi că Swarco Traffic Romania a făcut parte din Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL, care a implementat în Galaţi, sistemul inteligent de management al traficului, câştigând peste 19 milioane de lei cu TVA din contractele cu Primăria. Proiectul european s-a încheiat cu opt luni întârziere, motiv pentru care în loc de doi la sută cât ar fi fost cofinanţarea de la bugetul local, s-a ajuns la o contribuţie locală de 22,7 la sută din valoarea proiectului, suma plătită de Primărie crescând de 11,7 ori.

Şi totuşi n-avem undă verde

Cu toate că în contractul de finanțare erau prevăzute 649 de corpuri de semafor, pe durata lucrărilor de implementare a Sistemului inteligent de management al traficului s-a constatat necesitatea suplimentării acestui număr în anumite amplasamente. Așa s-a ajuns la 689 de semafoare montate, ne-a comunicat Primăria. Multe, însă, arată doar galben intermitent! De pildă, numai la Inelul de Rocadă sunt 26 de corpuri de semafor, unele cu buton pentru pietoni, toate pe galben intermitent.

„Sisteme scumpe şi management defectuos al traficului”, aşa descriam în decembrie 2018, proiectul despre care gălăţenilor li se spusese că va aduce mult-dorita „undă verde”. În realitate, mulţi dintre şoferii gălăţeni acuză lipsa de logică a semafoarelor, faptul că unele zone sunt înţesate de ele şi/sau treceri de pietoni şi că timpii de aşteptare la semafor nu sunt calculaţi bine. Că nu e nimic „inteligent” în sistemul de semafoare din Galaţi! De cealaltă parte, pietonii sunt nemulţumiţi că pe artere intens circulate lipsesc cu totul semafoarele sau acestea clipesc doar galben intermintent. Iar acolo unde sunt, aşteaptă prea mult cu degetul înfipt în butonul semafoarelor să se facă verde, fiind nevoiţi să traverseze în pas alergător, pentru că semaforul se face imediat roşu.

De cealaltă parte, autorităţile susţin că, de fapt, nu avem „undă verde”, ci „sistem adaptiv inteligent de management al traficului”! Şi că, inginereşte vorbind, implementarea „undei verzi” nu este posibilă, pe motiv că numărul autoturismelor este în continuă creştere, în vreme ce străzile „rămân aceleaşi”…

Citit 4613 ori Ultima modificare Joi, 30 Ianuarie 2020 09:53

4 comentarii

  • postat de Costi Miercuri, 29 Ianuarie 2020 16:41 95.77.96.*** Link la comentariu
    0
    2

    Cum adica "sistem adaptiv inteligent de management al traficului"? Puteti indica un singur semafor care functiona rau si si-a "adaptat" timpii in ultimii 3-4 ani?
    Cum e posibil, ca la trecerea de pietoni sa fie semaforul rosu pentru pietoni (la finante) cand pe Strada Brailei nu se vede nicio masina de la tribunal si pana la Trei Star? De ce se cheama adaptativ dar nu ma lasa sa trec cand e strada goala?
    Bineinteles ca s-a facut verde cand au venit masinile, ca sa astepte si soferii degeaba.

    Raportează
  • postat de ro Marți, 28 Ianuarie 2020 11:49 91.216.52.*** Link la comentariu
    1
    23

    Hm.....„sistem adaptiv inteligent de management al traficului”. Poate doar de management al banilor publici.
    Intr-adevar, inteligent: furt fara ca nimeni sa incerce dovedirea furtului.
    Prin urmare:
    - lucrarea nu trebuia receptionata pana nu facea dovada functionarii ei in intregime.
    - timpii de la semafor trebuiau stabiliti in avans prin masuratori pe teren, nu la sfantu asteapta
    - in perioada de garantie trebuiau facute doar ajustari ale timpului unde ar fi fost nevoie
    - ce lucrari au fost facute in garantie si care este valoarea lor?
    - mai este nevoie de contract intretinere (tot aceiasi??) daca merge si asa?
    Cine poate controla primaria pentru asemenea contracte paguboase, sa o faca.

    Raportează
  • postat de pieton Marți, 28 Ianuarie 2020 10:48 78.96.59.*** Link la comentariu
    0
    28

    Si pentru pietoni e bataie de joc. Stau de tampesc dupa ce apasa butonul ca sa vina culoarea verde si apoi sunt pusi sa alerge ca sa nu-i prinda culoarea rosie pe la mijlocul strazii.

    Raportează
  • postat de florin Marți, 28 Ianuarie 2020 05:52 78.96.59.*** Link la comentariu
    4
    30

    este praf acest sistem unda verde, mai bine ii spunem antiunda verde sau cum sa prinzi toate semafoarele rosii. Mergeti prin oras din Micro 39 pana la Catedrala, cu viteza legala chiar si sub ea, indiferent cand este sau nu trafic si constatati ca prindeti toate semafoarele pe rosu. Singurul avantaj pentru pietoni sunt 3 treceri semaforizate cu buton in rest- BANI CHELTUITI DEGEABA.

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro