Evaluaţi acest articol
(11 voturi)
5 comentarii

Licitaţia pentru atribuirea lucrărilor la terminalul multimodal din portul Galaţi - Etapa 1 – „Modernizarea infrastructurii portuare”, investiţie evaluată la 102,7 milioane de lei, cu fonduri CEF, s-a soldat cu un nou eşec. Deşi au fost firme interesate de acest proiect, nici un constructor nu a venit cu o propunere până pe 26 octombrie, data limită de depunere a ofertelor.

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, realizarea unui terminal multimodal în portul Galaţi este unul dintre cele mai importante proiecte pentru viitorul economic al regiunii. În esenţă, scopul final este de a realiza în Portul Galaţi o bază logistică în care să fie îmbinate facilităţile fluvio-maritime cu cele feroviare şi rutiere, pentru atragerea de noi fluxuri de mărfuri, în special trafic containerizat. Proiectul, derulat de APDM Galaţi în parteneriat cu operatorul Port Bazinul Nou, parte a grupului Metaltrade, are o valoare totală de aproape 90 milioane de euro, realizarea obiectivelor fiind împărţită în trei etape de execuţie, în funcţie de sursele de finanţare şi atribuţiile punctuale ce revin fiecărui partener din proiect.

Licitaţii cu suspine

APDM Galaţi se află la a treia tentativă de desemnare a unui constructor pentru Etapa 1 – „Modernizarea infrastructurii portuare”, ce presupune lucrări de modernizare a cheului şi a zonelor adiacente acestuia, a reţelelor de utilităţi şi a drumurilor de acces.
La prima licitaţie, organizată în 2018, au fost patru firme interesate, dar nu a fost depusă nici o ofertă, socotelile fiind date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi evoluţia cursului de schimb.
În iulie 2019 s-a relansat licitaţia la valoarea actuală, de 102,7 milioane de lei, până la termenul limită nu a fost depusă decât o ofertă, cea a israelienilor de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd, aceasta fiind şi confirmată, în ianuarie 2020, câştigătoare a licitaţiei. Din păcate, firma israeliană – invocând ba pandemia, ba solicitând o serie de facilităţi financiare suplimentare termenilor licitaţiei – nu a mai ajuns să semneze contractul! Drept urmare, în august a.c., APDM Galaţi a emis o decizie de anulare a procedurii de atribuire a contractului.
Procedurile privind licitaţia au fost reluate pentru a treia oară, iar până la 26 octombrie erau speranţe că se va găsi un constructor.
„Au fost 10 firme care au solicitat caietul de sarcini, iar reprezentanţii a cinci, şase companii au şi vizitat amplasamentul pentru a vedea la faţa locului despre ce este vorba. Am avut semnale că e posibil să avem două, trei oferte, dar din păcate ele nu s-au concretizat până la termenul fixat”, ne-a declarat directorul general al APDM Galaţi, Alexandru Şerban.
Acesta a precizat că se va face o nouă încercare de desemnare a unui constructor, în sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP/SICAP) fiind demarate deja procedurile de relansare, pentru a patra oară, a licitaţiei privind terminalul multimodal, Etapa 1 - „Modernizarea infrastructurii portuare”.
Pe de altă parte, potrivit informaţiilor din domeniu, marja de profit a acestui proiect este destul de mică în viziunea constructorilor, iar aceasta depinde în special de evoluţia preţurilor la materiale. Apropierea sezonului rece ar putea aduce o ieftinire a acestora, dar rămâne de văzut dacă acesta va fi un argument suficient de convingător pentru a determina companiile să vină cu oferte.

Lanţul slăbiciunilor

Lucrurile sunt în suspans şi pe celelalte etape ale proiectului.
Etapa 2 – privind realizarea racordului rutier şi feroviar, investiţii de 57,04 milioane de lei, cu finanţare prin POIM 2014-2020are, are la activ o licitaţie cu clauză suspensivă ratată în ianuarie 2020, din cauza valorii lucrării în raport cu costurile. În prezent se află în pregătire lansarea unei noi proceduri de licitaţie, rămâne însă de văzut dacă vor fi modificări ale valorii acesteia.
Etapa 3, ce vizează reorganizarea zonei de depozitare şi manipulare a mărfurilor, investiţii de 228,88 milioane de lei, revine Port Bazinul Nou. Operatorul a obţinut finanţare prin POIM 2014 – 2020, dar dată fiind cota de cofinaţare substanţială - aproximativ 60 la sută din această componentă a proiectului – pentru a da şi el drumul la licitaţia de execuţie a lucrărilor, aşteaptă… semnarea contractului de lucrări pentru Etapa 1!
În ciuda întârzierilor de tot felul, conducerea APDM Galaţi rămâne optimistă şi speră, totuşi, că PMG – Etapa 1 va avea încheiat un contract de lucrări până la sfârşitul acestui an. Finanţarea europeană nu este pusă în pericol de întârzierile de până acum, dar timpul trece…

Citit 4693 ori Ultima modificare Sâmbătă, 07 Noiembrie 2020 00:12

5 comentarii

  • postat de Terente...de la Galati Vineri, 30 Octombrie 2020 00:01 89.137.231.*** Link la comentariu
    0
    3

    Galatene, ai dreptate. M-am lasat dus de ''fluviul'' gandurilor si am gresit elementar. Aval, este corect!

    Raportează
  • postat de Galatean Joi, 29 Octombrie 2020 18:22 84.117.41.*** Link la comentariu
    0
    3

    Terente...Cu scuzele de rigoare
    Defineste Amonte si Aval
    Tu te uiti ce scrii?

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Joi, 29 Octombrie 2020 10:23 86.34.180.*** Link la comentariu
    8
    10

    Podul trebuia construit in amonte de Portul Galati. Piciorul principal al podului ar fi trebuit sa fie langa fostul "export lemn", undeva langa calea ferata dubla de la "rusi" , iar pe malul drept , in diagonala spre "gura latei". Cu o bretea dubla peste Prut, spre Giurgiulesti, si o bifurcatie spre Ucraina( nu bac de la Isaccea/Orlovka, ca pamblegii !), deci intr-o astfel de asociere, terminalul la care face referire articolul ar fi fost "ca aerul". Cu siguranta ar fi fost demult construit.
    In actuala configuratie, Galatiul ca si port de tranzit nu mai conteaza pt. Romania. Un astfel de proiect este nul si nu mai succita nici un interes real din partea nimanui.
    Mai bine, dati-i afara pe toti frecatorii de menta de prin APDM si ganditi un proiect de anvergura pt. readucerea nteresului privind Galatiul. Fara , suntem praf si pulbere!

    Raportează
  • postat de eu Joi, 29 Octombrie 2020 09:19 89.136.7.*** Link la comentariu
    4
    13

    Pai cine sa vina?Toti se inghesuie sa puna asfalt si borduri.Fara nicio responsabilitate si pe bani foarte muuulti.

    Raportează
  • postat de Cristi Joi, 29 Octombrie 2020 07:16 89.39.81.*** Link la comentariu
    4
    16

    De aici și incompetenta celor care fac estimările, când o sa scoateți obiectivele la prețul corect atunci vor fi și oferte. Nu aduce nimeni bani de acasă pentru realizarea obiectivelor APDM. Întocmiți o documentație tehnico-economica corespunzătoare și vor apărea și constructori. Probabil au rămas doar neamurile la butoane, persoanele tehnice și competente au luat calea Germaniei. Mult succes varu'!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.