Galațiul, "noua Odessa" pentru transporturile navale din Ucraina

Galațiul, "noua Odessa" pentru transporturile navale din Ucraina
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Dunărea rămâne cea mai ieftină cale de transport pentru mărfurile din Ucraina, iar "Galațiul ar putea deveni noua Odessa" pentru autoritățile de la Kiev, în contextul în care porturile de la Marea Neagră sunt supuse blocadei rusești, a declarat ministrul de Externe, Bogdan Aurescu. Acesta a precizat că subiectul transporturilor pe Dunăre a fost discutat atât cu partea ucraineană, cât și cu autoritățile din Bulgaria.

"Am discutat cu omologi de-ai mei posibilitatea de a crea un grup de sprijin pentru Ucraina din această perspectivă, de a ajuta tranzitul produselor ucrainene către terțe piețe, pentru că, pe de o parte, Ucraina are nevoie de bani pentru a susține efortul de apărare, iar pe de altă parte, pentru că nu vrem să degenereze această criză alimentară provocată de acțiunile Federației Ruse", a declarat Aurescu. "Sperăm să putem în continuare să folosim și portul Constanța, și portul Galați, și Dunărea ca mijloc de transport", a adăugat șeful diplomației române.
În acest context, deosebit de important este proiectul european "Fast Danube", care are ca parteneri cele două administrații de cale navigabilă din România și Bulgaria, respectiv, AFDJ Galați și IAPPD Ruse. Proiectul vizează îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre, prin lucrări de dragaj și realizarea unor studii tehnice privind sectorul româno-bulgar al fluviului. Din păcate, până în prezent, autoritățile bulgare, interesate mai degrabă de dezvoltarea legăturilor rutiere dintre Burgas și Varna cu centrul Europei, au cam neglijat transporturile pe Dunăre.
În ultimele luni, în urma unor discuții la nivel de guvern, lucrurile par a se fi deblocat, prin susținerea reciprocă a unor proiecte, iar situația din Ucraina a accelerat, de asemenea, aceste demersuri. "Am discutat și cu premierul bulgar când a venit la București, domnul prim-ministru Ciucă a avut o discuție extrem de pragmatică și foarte aplicată, inclusiv în prezența comisarului european pentru transport Adina Vălean, în așa fel încât să recuperăm întârzierile în aplicarea acelui proiect finanțat cu bani europeni - Fast Danube, care presupune dragarea Dunării, în așa fel încât să fie navigabilă pe tot parcursul anului, iar mărfurile ucrainene, dar și mărfurile românești să poată să folosească Dunărea, care este cea mai ieftină cale de transport spre centrul și vestul Europei", a explicat Bogdan Aurescu.
De asemenea, ministrul de Externe a discutat cu omologul ucrainean, Dmitro Kuleba, despre posibilitatea deschiderii de noi puncte de trecere a frontierei sau de modificare a capacităţii unor puncte deja existente, pentru a facilita tranzitul de produse pe care ţara vecină doreşte să le exporte.
În acest context, Aurescu a afirmat că portul Galați poate deveni "un fel de noua Odesă a Ucrainei". "Este o nouă linie de efort pe care autorităţile române o întreprind deja, lucrăm deja la acest obiectiv foarte important, pentru că Ucraina are în continuare o serie de produse pe care doreşte să le exporte, dar, din cauza blocadei pe care marina militară a Federaţiei Ruse a realizat-o în faţa portului Odessa, acest port nu mai poate fi utilizat, era principala poartă de ieşire pentru produsele ucrainene", a arătat Bogdan Aurescu.
România, ca stat vecin şi cel mai apropiat de aceste zone ale Ucrainei, "poate să suplinească cu succes dorinţa Ucrainei de a-şi exporta bunurile. Orice venit este necesar pentru sprijinirea statului ucrainean".
După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", în prezent, la Galați, se lucrează la proiectul de extindere a căii ferate cu ecartament lat pentru ca trenurile din Ucraina să poată ajunge în portul Galați. Aceste proiecte rămân în picioare, în ciuda faptului că rușii au distrus un pod de cale ferată și rutier din apropierea Odessei, esențial pentru transportul către România, a precizat Aurescu.
În principiu, de la Galați, în funcție de porturile de destinație, mărfurile ucrainene pot fi duse fie până la Constanța, fie să fie transportate mai departe pe Dunăre, spre centrul și vestul Europei.

Citit 5721 ori Ultima modificare Vineri, 13 Mai 2022 17:48

6 comentarii

  • postat de un observator
    Miercuri, 11 Mai 2022 17:18
    5.13.144.***
    Intersante lucruri: si text dar si comentarii. Sa mai vedem
    0
    5
    Raportează
  • postat de paloma
    Miercuri, 11 Mai 2022 14:30
    5.13.141.***
    @ Olin: Stii unde se afla Reniul si Ismailul ??? Granita cu Romania este pe mijlocul Dunarii la Reni si la Ismail pe mijlocul bratului Chilia la mai putin de 15-20 m de Ukraina. Cum crezi c-ar bombarda rusii zona ???
    0
    6
    Raportează
  • postat de florin
    Miercuri, 11 Mai 2022 08:54
    86.124.202.***
    Titlul articolului:Galațiul, "noua Odessa" pentru transporturile navale din Ucraina.Se intelege ca suntem astazi!Si imediat in text gasim:"Galațiul ar putea deveni noua Odessa"
    La noi totul se intimpla la viitor!!!!Ai dreptate Paloma ucrainienii folosesc cele doua porturi de la Dunare !Acele 2 porturi au reusit sa blocheze portul Constanta!Poarta 6 prelua grinele din Romania in anii trecuti!Si in plin sezon aceasta poarta se blocheaza un camion putind sta si 12 ore la poarta doar preluind grinele din Romania!La care se mai adauga si timpul pierdut la cintar in port pentru ca masina nu este descarcata pina nu este cintarita!Porturile Galati si Braila ar trebui sa decongestioneze portul Constanta!Dar dupa 32 de ani de capitalism orginal totul este distrus!Cum am mai spus calea ferata este doar un mic segment dintr-un lant de activitati care ar trebui sa duca la exportul grinelor!O singura intrebare ;cite macarale din portul Galati sunt intr-o asa zisa conservare?????
    1
    25
    Raportează
  • postat de Olin
    Miercuri, 11 Mai 2022 07:31
    85.121.184.***
    Sa fie asa precum afirmi. Reniul și Izmailul pot fi atacate, rusii nu vor ezita.
    4
    13
    Raportează
  • postat de Sabot
    Miercuri, 11 Mai 2022 03:27
    51.179.34.***
    Noi nu suntem în stare să refacem niște câțiva amărâți de cale ferată cu ecartament larg decât undeva prin toamnă. Valoarea investiției ar fi mai mică decât bolidul spp de protocol care îl cară pe ministrul transporturilor și vorbim de noua Odesa.... Mai bine zis Galați este noua Odesa sub bombardament, sabotată chiar de ministrul oug13.
    3
    26
    Raportează
  • postat de paloma
    Miercuri, 11 Mai 2022 00:54
    5.13.141.***
    Iar nu stiti despre ce vorbiti !!! Ukraina are doua porturi la Dunare : Reni si Ismail... De Galati nu vor avea nevoie...
    11
    37
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.