Galațiul, "noua Odessa" pentru transporturile navale din Ucraina

Galațiul, "noua Odessa" pentru transporturile navale din Ucraina
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Dunărea rămâne cea mai ieftină cale de transport pentru mărfurile din Ucraina, iar "Galațiul ar putea deveni noua Odessa" pentru autoritățile de la Kiev, în contextul în care porturile de la Marea Neagră sunt supuse blocadei rusești, a declarat ministrul de Externe, Bogdan Aurescu. Acesta a precizat că subiectul transporturilor pe Dunăre a fost discutat atât cu partea ucraineană, cât și cu autoritățile din Bulgaria.

"Am discutat cu omologi de-ai mei posibilitatea de a crea un grup de sprijin pentru Ucraina din această perspectivă, de a ajuta tranzitul produselor ucrainene către terțe piețe, pentru că, pe de o parte, Ucraina are nevoie de bani pentru a susține efortul de apărare, iar pe de altă parte, pentru că nu vrem să degenereze această criză alimentară provocată de acțiunile Federației Ruse", a declarat Aurescu. "Sperăm să putem în continuare să folosim și portul Constanța, și portul Galați, și Dunărea ca mijloc de transport", a adăugat șeful diplomației române.

În acest context, deosebit de important este proiectul european "Fast Danube", care are ca parteneri cele două administrații de cale navigabilă din România și Bulgaria, respectiv, AFDJ Galați și IAPPD Ruse. Proiectul vizează îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre, prin lucrări de dragaj și realizarea unor studii tehnice privind sectorul româno-bulgar al fluviului. Din păcate, până în prezent, autoritățile bulgare, interesate mai degrabă de dezvoltarea legăturilor rutiere dintre Burgas și Varna cu centrul Europei, au cam neglijat transporturile pe Dunăre.

În ultimele luni, în urma unor discuții la nivel de guvern, lucrurile par a se fi deblocat, prin susținerea reciprocă a unor proiecte, iar situația din Ucraina a accelerat, de asemenea, aceste demersuri. "Am discutat și cu premierul bulgar când a venit la București, domnul prim-ministru Ciucă a avut o discuție extrem de pragmatică și foarte aplicată, inclusiv în prezența comisarului european pentru transport Adina Vălean, în așa fel încât să recuperăm întârzierile în aplicarea acelui proiect finanțat cu bani europeni - Fast Danube, care presupune dragarea Dunării, în așa fel încât să fie navigabilă pe tot parcursul anului, iar mărfurile ucrainene, dar și mărfurile românești să poată să folosească Dunărea, care este cea mai ieftină cale de transport spre centrul și vestul Europei", a explicat Bogdan Aurescu.

De asemenea, ministrul de Externe a discutat cu omologul ucrainean, Dmitro Kuleba, despre posibilitatea deschiderii de noi puncte de trecere a frontierei sau de modificare a capacităţii unor puncte deja existente, pentru a facilita tranzitul de produse pe care ţara vecină doreşte să le exporte.

În acest context, Aurescu a afirmat că portul Galați poate deveni "un fel de noua Odesă a Ucrainei". "Este o nouă linie de efort pe care autorităţile române o întreprind deja, lucrăm deja la acest obiectiv foarte important, pentru că Ucraina are în continuare o serie de produse pe care doreşte să le exporte, dar, din cauza blocadei pe care marina militară a Federaţiei Ruse a realizat-o în faţa portului Odessa, acest port nu mai poate fi utilizat, era principala poartă de ieşire pentru produsele ucrainene", a arătat Bogdan Aurescu.

România, ca stat vecin şi cel mai apropiat de aceste zone ale Ucrainei, "poate să suplinească cu succes dorinţa Ucrainei de a-şi exporta bunurile. Orice venit este necesar pentru sprijinirea statului ucrainean".

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", în prezent, la Galați, se lucrează la proiectul de extindere a căii ferate cu ecartament lat pentru ca trenurile din Ucraina să poată ajunge în portul Galați. Aceste proiecte rămân în picioare, în ciuda faptului că rușii au distrus un pod de cale ferată și rutier din apropierea Odessei, esențial pentru transportul către România, a precizat Aurescu.

În principiu, de la Galați, în funcție de porturile de destinație, mărfurile ucrainene pot fi duse fie până la Constanța, fie să fie transportate mai departe pe Dunăre, spre centrul și vestul Europei.

Citit 6055 ori Ultima modificare Vineri, 13 Mai 2022 17:48

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.