Evaluaţi acest articol
(58 voturi)
13 comentarii

Facturile la lumină pe ultima lună trimise de Electrica Furnizare SA au sosit însoţite de câte un nou contract. Clienţilor li se recomandă să-l completeze şi să-l returneze, în termen de maximum 30 de zile de la primire. Nu se precizează însă nicăieri ce se întâmplă în cazul în care acest termen este depăşit.

Noile contracte trimise de Electrica Furnizare sunt însoţite de un plic autoadresat, a cărui returnare pe adresa companiei nu implică niciun cost pentru clienţi. Aşadar, cei care vor să semneze un nou contract de furnizare a energiei electrice cu Electrica Furnizare SA trebuie doar să completeze contractul, să-l semneze, să introducă unul din cele două exemplare semnate în plicul autoadresat, iar plicul să-l pună la poştă. Atât şi nimic mai mult.

De ce acum?

În noile contracte se specifică faptul că ele se încheie pe perioadă nedeterminată. De ce nedeterminată? De asemenea, nu se spune nicăieri ce se întâmplă dacă termenul de 30 de zile în care se cere să fie trimis noul contract este depăşit. Se opreşte furnizarea energiei? Rămâne în vigoare vechiul contract şi, dacă da, pe ce perioadă? Şi, mai ales, principala întrebare: de ce a trimis Electrica noile contracte acum?
Am solicitat lămuriri pentru aceste întrebări şi am primit următorul răspuns de la Electrica Furnizare: "Transmiterea noului contract de furnizare a energiei electrice de către Electrica Furnizare este o acţiune legală, derulată în baza Ordinului ANRE 88/2015, cu termen de finalizare 30 septembrie 2017, care vizează clienţii casnici şi noncasnici gestionaţi în piaţa reglementată. Pentru a simplifica procedura şi pentru a preveni aglomeraţia din oficiile comerciale a fost pus la dispoziţia clienţilor un plic autoadresat pentru returnarea contractului, costurile cu serviciile poştale fiind suportate de Electrica Furnizare. Conform Ordinului ANRE 88/2015, Anexa nr. 1, contractele pot fi încheiate pe perioadă nedeterminată sau până când clientul final uzează de dreptul de eligibilitate. Nerespectarea termenului de 30 de zile nu implică întreruperea furnizării energiei electrice către clienți. Totuşi, conform Ordinului ANRE 88/2015, art. 5, la 1 octombrie 2017 încetează valabilitatea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate în baza Deciziei preşedintelui ANRE nr. 57/1999. Art. 5, alin. 6 arată că termenul-limită de încheiere a contractelor comunicate de furnizorii de ultimă instanță, conform dispoziţiilor alin. (3) şi (4) este 1 octombrie 2017. Cu 30 de zile înainte de termenul-limită, dar nu mai devreme de 30 de zile de la comunicarea contractului în vederea semnării, furnizorul de ultimă instanţă transmite clienţilor finali proprii care se încadrează în excepția de la alin. (5) şi cu care, până la acea dată, nu a încheiat contractul de furnizare a energiei electrice conform dispoziţiilor prezentului ordin, o notificare de reziliere a contractului de furnizare a energiei electrice încheiat în temeiul contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice aprobate prin decizia preşedintelui ANRE nr. 57/1999, cu modificările ulterioare".
Să recapitulăm: noul contract se semnează pe perioadă nedeterminată, dar poate fi reziliat, fără costuri suplimentare, atunci când clientul optează pentru un alt furnizor de energie electrică. Dacă termenul de 30 de zile este depăşit, furnizarea energiei nu se întrerupe, dar un nou contract va trebui semnat, cel târziu până la 1 octombrie 2017, fie cu Electrica Furnizare, fie cu un alt furnizor.
Mai există încă un aspect discutabil, semnalat de avocatul Mihaela Laura Marin: "Contractul (trimis de Electrica Furnizare - n.red.), la fel ca toate contractele pentru furnizare de utilităţi, este unul de natură să prindă clientul. Articolul 13 din contract forţează clientul să accepte să fie preluat de un alt furnizor ales de către acesta, în cazul în care furnizorul Electrica îşi pierde această calitate. Consider că toţi clienţii ar trebui să uzeze de dispoziţiile Ordinului 105/2014 al ANRE şi să îşi aleagă furnizorul de energie electrică în funcţie de costurile finale de furnizare, cât şi de flexibilitatea furnizorului în ceea ce priveşte adaptarea clauzelor contractuale pentru fiecare client în parte (durata contractuală, stabilirea de costuri diferenţiate în funcţie de anotimp, modalităţi de încetare a contractului etc.)".  

Zeci de furnizori, acelaşi curent

În prezent, populația consumă 80 la sută energie electrică din piaţa liberă şi 20 al sută cu preţ reglementat. De la 1 iulie 2017, ponderea energiei din piaţa liberă va creşte la 90 la sută, iar de la 1 ianuarie 2018, piaţa va fi complet liberalizată.
Până la 1 octombrie, clienţii trebuie să semneze un nou contract, fie cu vechiul furnizor (în cele mai multe dintre cazuri, Electrica Furnizare), fie cu altul pe care şi-l aleg. La schimbarea furnizorului, nimic din ce ţine de infrastructură nu se modifică. Va fi acelaşi curent, la aceeaşi calitate. Dacă până la schimbare aţi avut probleme (căderi de tensiune, întreruperi frecvente), le veţi avea şi după ce veţi schimba furnizorul, pentru că infrastructura îi aparţine distribuitorului (SDEE Muntenia Nord, în Galaţi) şi acesta nu se schimbă.
Există peste 90 de furnizori de energie autorizaţi de ANRE. Cel mai important criteriu de alegere îl reprezintă tariful, dar trebuie să citiţi cu atenţie contractul, verificând perioada contractuală obligatorie şi eventualele clauze abuzive. De asemenea, puteţi cere ofertă personalizată, pentru a vedea exact ce şi cât veţi plăti. Puteţi alege oricând un alt furnizor, însă numai după perioada contractuală obligatorie prevăzută în contract.         

Digi şi Engie, printre furnizorii de energie

La Digi Energy, preţul propriu de furnizare a energiei electrice pentru clienţi casnici este de 0,165 lei/kWh, fără TVA, la care se adaugă tarifele reglementate de ANRE. Dacă eşti deja client Digi, ai mai multe reduceri.
La Engie, preţul final este de 0,388 lei/kWh. Există şi o ofertă, cu 36 de luni preţ fix şi 50 la sută reducere în primele două luni.
Electrica Furnizare, cu preţuri între 0,1691 şi 0,7946 lei/kWh, compensează prin cea mai mare varietate de oferte. 

Citit 74742 ori Ultima modificare Duminică, 14 Mai 2017 19:39

13 comentarii

  • postat de Dana Marți, 06 Iunie 2017 21:12 Link la comentariu
    1
    0

    Perioada nedeterminata? Contractul are valabilitate 20.06.2038.

    Raportează
  • postat de Mircea P. Joi, 18 Mai 2017 09:48 Link la comentariu
    1
    11

    Sunteti in totala eroare domnule Liviu Popa! Probabil sunteti partener ENEL, asta neinsemnand faptul ca sunteti si informat!
    Certificatul de Racordare NU trebuie sa existe la contractul de furnizare! Nici macar Ord 64 care este Regulament de Furnizare nu il prevede.
    Operatorul de Distributie este gestionarul instalatiilor si el trebuie sa puna la dispozitie acest Certificat de Racordare si nu Furnizorul. Nu este stipulat acest lucru in Ordinul ANRE nr.11/2016 Anexa 4!
    Asa ca fa dumneata cate hartii vrei! Mergi la Enel si vorbeste cu robotul pentru orice! Asa este ! Acolo nu e buluceala ca ei nu au nici puncte de informare si nici casierii! Si cunosc acest lucru pentru ca am lucrat la ei!
    Si te mai informez ca si ei sunt in aceeasi perioada de recontractare, insa nu au dat posibilitatea clientilor sa predea in puncte de relatii clienti contractele ci doar au pus plic la dispozitie pentru zona urbana! Pentru rural au chemat oamenii la Primarie, nici macar nu i-au informat! Asa ca lasa-ne cu teoriile ca si noi stim teorie! Problema este cat de bine informezi consumatorul si cat de corect esti!

    Raportează
  • postat de Liviu POPA Marți, 16 Mai 2017 05:58 Link la comentariu
    7
    6

    Un pont pentru oricine doreste sa contribuie la "bunul mers" al Electrica Furnizare SA: cereti sa vi se trimita certificatul de racordare pentru locul de consum pe care il utilizati.

    Documentul numit certificat de racordare trebuie sa existe deja la contractul de furnizare existent. Este documentul care atesta modalitatea de conectare la reteaua electrica gestionata de operatorul de retea concesionar, Societatea de Distributie a Energiei Electrice Muntenia Nord SA, pe care Electrica Furnizare SA are OBLIGATIA sa il detina.

    In certificatul de racordare gasiti elementele tehnice ale racordului existent.

    Si acum surpriza: termenul de primire a certificatului de racordare este de 10 (zece) zile de la data depunerii cererii. Pentru ca s-au obisnuit sa vi-l trimita prin posta, este perfect posibil sa intarzie. Insa partea frumoasa este ca daca intarzie este obligatoriu sa primiti compensatii in valoare de 130 lei + 50% (195 lei) conform Ordinului ANRE nr.11/2016.

    Deci:
    1. Trimiteti la adresa de email din factura o cerere care sa sune cam asa:
    "Prin prezenta, subsemnatulsubsemnata ... va solicit sa-mi transmiteti o certificatul de racordare care sta la baza contractului de distributie incheiat in numele si pe seama mea de catre Electrica Furnizare SA cu operatorul de retea concesionar pentru locul de consum avand POD ... (este in factura pagina a doua) ... situat in ....(adresa)
    2. In termen de maxim 1 zi lucratoare trebuie sa primiti tot prin email numarul de inregistrare a cererii trimise. Daca nu il primiti aveti dreptul la compensatii!
    3. In termen de 10 zile de la data inregistrarii trebuie sa primiti in email certificatul de racordare.

    Daca s-a depasit termenul si nu ati primit certificatul trimiteti un al doilea email cu textul:
    "Ca urmare a cererii transmise in data de ... inregistrata cu numarul ... din data de .... va informez ca nu am primit certificatul de racordare solicitat si va solicit sa-mi acordati compensatiile prevazute de Ordinul ANRE nr.11/2016 Anexa 4, in valoare de 130 lei majorate conform aceluiasi Ordin cu 50%. Suma o veti transfera in contul ..... deschis la banca ...."

    Spor la incasari

    Raportează
  • postat de Azi vine factura prin Poștă și mâine este scadența....la mișto. Să plătești penalități de întârziere la plată ! Luni, 15 Mai 2017 18:30 Link la comentariu
    1
    14

    Mai este o șmecherie, de când a dispărut casieriile cu plata în mână a facturii....factura la Electrica vine azi prin poștă și mâine este scadența ?!? Păi la Digi, Vodafone, vine cu o săptămână, două, mai devreme, față de scadență. Păi, dacă mai sunt mulți ''fraieriți'' ca mine, azi vine factura și mâine scadența, se adună penalități pentru Electrica, la mișto. Așa că mă duc cu 4 sau 5 zile la doamnele de la Electrica și-mi scot factura pe duplicat și-mi plătesc la PayPoint factura, că aia prin poștă, vine degeaba, târziu.

    Raportează
  • postat de galatean Luni, 15 Mai 2017 16:42 Link la comentariu
    2
    20

    Vorba multa ...saracia omului ...cand am vazut la IREG balamuceala si aglomeratia si nesimtirea unora AM preferat sa fac doi pasi pana la DIGI si sa fac contract de energie electrica , care a durat zece minute ....ACTE NECESARE - Buletin identitate , contract locuinta , factura electrica si pentru pensionari Cuponul de pensie ...toate in original , fara copi xerox sau bani ...SI GATA Portarea aceiasi calitate dar la un pret mai mic ...cine este AMATOR este bine , cine nu doreste ...iarasi bine !

    Raportează
  • postat de Ion Popa Luni, 15 Mai 2017 15:02 Link la comentariu
    2
    20

    Abonat , contract, lucrez afara. Am facut cerere din 22. dec 2007 sa nu se factureze. In fiecare an cand veneam de sarbatori, reinnoieste cererea de anulare taxa radio tv si nefactuararea. in iul 2015, revin ei la facturare taxa tv, consum nu era, si in 4 luni s-a adunat fenomenala suma de taxa radio, neplatita, si ma debranseaza, obligand la plata 100 lei. La acest abuz am platit indexul la zi si debransarea fiind o maopere pe care eu nu am cerut-o, Radio-Tv nefacand parte din serviciile furnizate, nu au vrut cu nici un chip sa inteleaga. Motivul , serviciul de debransare este externalizat si ei au facturat debransarea. Am jurat ca 10 ani nu vreau sa am de a face cu asemenea furnizor. Am instalat 4 panouri solare pe terasa, iar energia imi ajunge pentru 3 zile fara soare pe baterii 2x200Ah.

    Raportează
  • postat de Tudor P. Luni, 15 Mai 2017 14:17 Link la comentariu
    2
    12

    Ionut ai o logica de doi lei. Daca tot e aceeasi infrastructura, de ce sa nu platesc mai putin?

    Raportează
  • postat de Sandu Luni, 15 Mai 2017 13:56 Link la comentariu
    0
    10

    De ce o asa proasta organizare la inregistrarea noilor contracte.Intr/un spatiu ingust cu bonuri de ordine cam 50 sau 60 intr/o zi si cu numai 3 salariate care fac operatiunile de primire de documente si inregistrarea noilor contracte este o sfidare si o bataie de joc la adresa cetatenilor.De ce nu s/a facut un loc special amenajat de afisaj cu lamuriri clare care ar usura si munca salariatilor institutiei si care ar ajuta si cetatenii si s/a preferat o forma rudimentara de lucrul cu publicul care se inghesuie zi de zi la centrul de pe strada Siderurgistilor.Conducerea institutiei pentru asta este conducere si ar fi trebuit sa gandeasca si sa prefigureze toate aspectele unei astfel de actiuni.Nu am inteles de ce dupa complectarea si semnarea noului contract mai trebuie sa te mai deplasezi odata pentru a intra in posesia lui semnat de director probabil.Daca tot se foloseste un mijloc modern de inregistrare electronica a contractului se putea gasi o metoda simpla eventual semnatura electronica pentru angajator si se evita purtarea oamenilor pe drumuri inutil.

    Raportează
  • postat de Ionut Luni, 15 Mai 2017 10:23 Link la comentariu
    9
    11

    de unde credeti ca primim energie de la Digi? Tot de la ei normal, cei care detin monopolul acual.O alta Marie cu alta palarie.

    Raportează
  • postat de Man Florin Luni, 15 Mai 2017 10:21 Link la comentariu
    5
    15

    Dacă vă uitati pe Anexa nr. 1 a ordinului ANRE 88/2015 o să vedeti că la punctul 2 intitulat: "Obiectul și durata contractului", la art.2, alin(1), este specificat că: "Contractul intră in vigoare la data de.........și este valabil pe o perioadă nedeterminată/până la data de........" Deci clientul are 2 opțiuni: ori, ori... In contractul trimis de onor Electrica Furnizare SA nu avem decât opțiunea semnării pe o perioadă nedeterminată. Este o formă de banditism economic modul lor de a proceda, sperând astfel să-și țină clienții captivi. Puteti intra pe linkul următor și vă veți convinge: http://lege5.ro/Gratuit/g4ydqobvgy/ordinul-nr-88-2015-pentru-aprobarea-contractelor-cadru-de-furnizare-a-energiei-electrice-la-clientii-casnici-si-noncasnici-ai-furnizorilor-de-ultima-instanta-a-conditiilor-generale-pentru-furnizarea-e

    Raportează
  • postat de Vasile Luni, 15 Mai 2017 07:50 Link la comentariu
    0
    6

    Eu nu am primit contract. Ce ma fac?

    Raportează
  • postat de Liviu POPA Luni, 15 Mai 2017 06:37 Link la comentariu
    0
    33

    Sunt cateva lucruri care nu sunt spuse (pentru ca nu sunt intelese nici macar de autor):
    1. Autorul spune ca: "În prezent, populația consumă 80 la sută energie electrică din piaţa liberă şi 20 al sută cu preţ reglementat. De la 1 iulie 2017, ponderea energiei din piaţa liberă va creşte la 90 la sută, iar de la 1 ianuarie 2018, piaţa va fi complet liberalizată."
    Exprimarea, pentru cei care stiu despre ce este vorba, lasa mult de dorit: populatia nu consuma 80 la suta de undeva si 20 la suta de altundeva! Cantitatea de energie consumata este tarifata cu doua preturi: pentru 80 % (90%) din cantitate se aplica un pret definit ca fiind cost de piata concurentiala, si pentru 20% (10%) un pret subventionat.
    2. Exista obligatia stabilita in Legea 123/2012 de a avea un contract de furnizare incheiat pentru ca energia electrica de care are nevoie populatia sa fie distribuita la locul de consum. Continutul contractului este publicat inclusiv in Monitorul Oficial. Insa populatia habar nu are care este acesta si nici autorul nu a inteles ca ar trebui sa compare continutul publicat cu un document trmis de Electrica Furnizare SA. Ar putea vedea ca exista MULTE diferente. Sau nu!?
    3. Faptul ca Electrica Furnizare SA transmite contracte populatiei face parte din obligatiile pe care le are ca furnizor de ultima instanta. Faptul ca transmite contracte al carui continut este modificat fata de cel din Monitorul Oficial este deja o problema, pentru ca NU permit consumatorului final sa isi exprime punctul de vedere fata de modificarile facute: daca nu le accepta, nu semneaza! Sau, si mai frumos, daca are ceva de adaugat NU o poate face fara acceptul Electrica Furnizare SA. De ce?
    4. Termenul de schimbare a furnizorului este de minim 21 de zile. Indiferent de asa zisa "prindere" a conumatorului aflat in contract reglementat. De ce nu spune autorul ca exista acest termen.
    5. Incepand cu 01.01.2018 NU MAI EXISTA preturi reglementate pentru populatie (conform calendarului de dereglementare aprobat) deci logic ar fi ca populatia sa schimbe furnizorul de acum! A astepta pana atunci este o greseala oricum.
    6. Pe piata exista 170 de furnizori de energie, dar nu toti sunt doritori de consumatori casnici. Si nu toti sunt capabili sa gestioneze un volum mare de consumatori casnici. (unii nici macar o pagina web nu au, desi este obligatorie, cum sa gestioneze cateva sute de mii de consumatori casnici?). Mentionarea doar a catorva nume in articol este de natura sa prejudicieze furnizorii de energie (numiti furnizori concurentiali) in detrimentul catorva. Este corect? Ati intrebati la toti? O lista actualizata este la http://licitatii.furnizorenergie.ro/furnizori/ (unde sunt pusi aleator).
    7. O schimbare de furnizor se poate face si fara sa trebuiasca sa te deplasezi undeva, daca folosesti emailul. Intregul proces este descris la http://www.consumatorcasnic.ro/schimbare-furnizor/

    Raportează
  • postat de george Luni, 15 Mai 2017 00:38 Link la comentariu
    3
    26

    De ce nu informati si ca prin acest contract la art. 17 se constituie si garantie valoarea estimata de ei pentru 6 luni, bani pe care nu ii mai vezi inapoi usor, pe cai normale ? Refuzul constituirii garantiei le da dreptul la deconectarea de la retea.
    Factura mea este in medie de 170 lei, deci pe langa facturile curente, trebuie sa le mai platesc si garantie 6 luni ? Ce fac ei cu banii mei in avans ? Cand se va micsora oare bataia de joc pe care statul o aplica oamenilor din munca carora de fapt se hraneste ?
    Bai smecherilor ... puneti lumea sa plateasca stalpii doborati de vant, ca sunteti saraci si nu faceti profit; in curand o sa veniti si cu smecheria cu contoare inteligente, sper sa nu va mearga, lumea se trezeste !

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.