Călător cu maxitaxi: între agonie şi amuzament

Călător cu maxitaxi: între agonie şi amuzament
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În ciuda reglementărilor stricte, unii şoferi de maxitaxi încalcă regulile cu bună ştiinţă. Datorită înnoirii parcului auto, problemele tehnice ale microbuzelor sunt mult mai puţin frecvente

Fără îndoială, unul dintre subiectele care suscită cele mai multe dezbateri şi comentarii în rândul opiniei publice gălăţene este cel al transportului public în comun cu microbuzele. Nu întâmplător, aceasta este şi una dintre temele propuse de cititorii „Vieţii libere”. Pornind de la sugestia mai sus amintită, am urcat în mai multe microbuze, pentru a putea vedea ce şi cât respectă şoferii din normele care le-au fost impuse prin hotărârea de consiliu local care reglementează transportul public de persoane cu microbuzele.

Din dorinţa de a oferi credibilitate celor observate, în periplul nostru am fost însoţiţi şi de administratorul societăţii Transcris, Cristina Chicoş. Acest operator de transport deţine maşinile care efectuează cursele de pe traseul 60, din Parcul CFR spre Micro 19, prin cartierul Francezi.

Cu toate că nu am dat peste situaţii pur conjuncturale, de genul şoferilor care suflă fumul de la ţigară în nasurile pasagerilor sau a celor care trec de pe o bandă pe alta, în timp ce discută de zor la telefon despre grătarul de duminica trecută, ceea ce am găsit ne îndepărtează totuşi de ideea unui transport în comun civilizat

De la cravată şi sacou, la tricou şi pantaloni scurţi

Deşi regulamentul (potrivit HCL 517/29.10.2009) prevede ca îmbrăcămintea celor care conduc microbuzele să fie compusă din cămaşă, cravată şi sacou, şoferul din primul maxitaxi în care am urcat ne-a oferit o privelişte mult mai estivală. Îmbrăcat cu tricou şi pantaloni scurţi, bărbatul nu părea să fie prea deranjat de prevederile vestimentare pe care le-a citit în fişa postului. Deşi nu credem că vreunul dintre călători ar fi fost deranjat de faptul că şoferului îi lipseau sacoul sau cravata, tricoul şi pantalonii scurţi oferă totuşi o privelişte care, pe lângă faptul că nu îmbie pe călător la încredere, nu creează nici o imagine favorabilă firmei care deţine respectiva maşină. „Deşi nu putem aplica sancţiuni foarte drastice, şoferii care sunt văzuţi sau reclamaţi că nu respectă regulile vestimentare sunt chemaţi şi atenţionaţi. În cazul în care un şofer încalcă în mod repetat această regulă, putem ajunge totuşi şi la încheierea contractului de muncă”, ne explică Cristina Chicoş.

Joaca de-a legitimaţiile

Urcaţi în al doilea maxitaxi, primul lucru care ne-a sărit în ochi, prin absenţă, a fost legitimaţia şoferului. Gândite tocmai ca un mod prin care călătorii să poată lua cunoştinţă de identitatea persoanei aflate la volan, aceste legitimaţii lipsesc din majoritatea microbuzelor. Practic, pentru a nu fi nevoit să se certe cu şoferul din cauza regulilor pe care acesta le încalcă, pasagerul îi poate lua numele de pe legitimaţia care trebuie pusă la vedere şi îl poate reclama la firma pentru care acesta lucrează.

Întrebat dacă are şi de ce nu afişează legitimaţia, şoferul ne-a explicat zâmbitor că nu îi place modul în care a ieşit în poză şi că evită pe cât posibil să o afişeze. „Legitimaţiile nu au fost introduse doar cu scopul de a înlesni aplicarea unor pedepse. Atunci când călătorul află cine este cel pe mâna căruia se află, se creează un fel de legătură între călător şi şofer, pasagerul putându-l recunoaşte şi cu alte ocazii pe cel care a condus într-un mod civilizat”, explică Cristina Chicoş.

Biletele - o problemă veche, mereu nouă

Dacă în urmă cu ceva vreme biletul primit de la şofer atunci când urcai în maxitaxi era mai mult o poveste din auzite, în ultimul timp biletul a devenit din ce în ce mai mult o realitate. Cu toate acestea, sunt încă şoferi care, din comoditate sau din diferite alte motive, omit să ne dea bilet în momentul în care plătim călătoria. A fost şi cazul şoferului din al treilea microbuz pe care l-am încercat, care ţinea teancul de bilete pe bord, fără a rupe din cotor măcar un exemplar. Probabil luat prin surprindere de întrebarea "de ce nu dai bilete călătorilor?", tânărul de la volan a putut schiţa doar nedumerirea. Deşi administratorul firmei Transcris ne-a explicat că băiatul este unul dintre şoferii proaspăt angajaţi, neştiinţa nu poate fi luată drept scuză, din moment ce fiecare şofer, înainte de a putea trece pe traseu, trebuie să ia cunoştinţă de această obligaţie.

"În ceea ce priveşte problema biletelor de maxitaxi, trebuie să acţionăm şi în sensul educării călătorului, care are obligaţia de a solicita bilet atunci când şoferul uită sau nu are de gând să-i dea. Dacă un control urcă în maxitaxi, nu doar şoferul este cel care va trebui să răspundă, ci şi călătorii care nu pot prezenta biletul", ne-a explicat consilierul local Hristache Bogatu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Şoferilor, filiala Galaţi.


Pe parcursul anului 2011, echipajele Poliţiei Locale Galaţi au aplicat peste 200 de contravenţii şoferilor de maxitaxi care nu au respectat regulile rutiere. Principalele abateri pentru care poliţiştii locali au dat amenzi au fost oprirea în staţii pentru mai mult de 45 de secunde, problemele minore la sistemul de iluminare şi semnalizare sau anvelopele uzate. Valoarea fiecărei amenzi s-a încadrat între 500 şi 1000 de lei. Şi angajaţii de la Rutieră au dat amenzi, deşi în număr mai mic. "Anul trecut, agenţii noştri au aplicat 94 de sancţiuni şoferilor de maxitaxi. În toate situaţiile, pedeapsa s-a limitat doar la amendă, nefiind nevoie şi de ridicarea permisului de conducere", ne-a informat Aurelian Ropotan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi.


După ultima licitaţie care a vizat acordarea licenţelor de transport operatorilor locali, numărul microbuzelor destinate transportului public de persoane s-a redus aproape la jumătate. În aceste condiţii, unul dintre principalele criterii care a făcut departajarea între operatori a fost cel al anului de fabricaţie a maşinilor. Astfel, toate microbuzele care transportă călători în momentul de faţă sunt produse cel mai devreme în anul 2010. Această hotărâre a avut drept rezultat o micşorare considerabilă a problemelor tehnice care erau întâlnite la maşinile cu an de fabricaţie mai vechi.


Citit 6512 ori Ultima modificare Marți, 27 Martie 2012 14:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.