Noile cărți electronice de identitate (CEI) vor fi eliberate începând cu 20 martie în județul Cluj, urmând ca, la două luni după această dată, să fie disponibile în toate cele 674 de servicii publice comunitare de evidență a persoanelor din țară, conform unui calendar stabilit de Ministerul Afacerilor Interne, în colaborare cu autoritățile locale, a anunțat joi purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, citat de HotNews.
„Din 2 iunie 2025, cartea electronică de identitate va putea fi eliberată și pentru copii de sub 14 ani. Era până acum un prag psihologic: «La 14 ani am buletin». Ei bine, această carte electronică poate fi eliberată și pentru copii mai mici de 14 ani pentru o libertate mai bună de circulație, în primul rând, și de identificare atunci când beneficiem de libertatea de mișcare din zilele noastre”, a declarat Mihai Constantin. În cazul copiilor, CEI va fi utilizat ca document de călătorie, precum și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative (o soluție mai eficientă decât utilizarea certificatului de naștere).
Potrivit Guvernului, începând cu data de 20 mai 2025, se vor elibera și Cărțile de Identitate Simple (CIS), pentru cei care nu doresc un document cu suport electronic.
Conform reprezentanților Ministerului Afacerilor Interne, principalele beneficii ale cărții electronice de identitate constau în: dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene; elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate; posibilitatea utilizării ca document de călătorie; acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
În perioada 20 martie 2025 - iunie 2026, contravaloarea Cărții Electronice de Identitate este suportată din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În Cartea Electronică de Identitate vor fi înscrise, în format tipărit: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă. În format electronic se vor înscrie toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, amprentele a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.
Amprentele înscrise în CEI sunt șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic, precizează MAI. Sunt exceptați de la obligația preluării amprentelor minorii sub 12 ani și persoanele pentru care acest proces este fizic imposibil.