Consiliul European a adoptat, luni, în mod oficial, Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, care prevede ca majoritatea camioanelor vândute în UE, începând cu 2040, să fie fără emisii poluante, informează Reuters.
Noile norme menţin obiectivul actual pentru 2025, care înseamnă o reducere cu 15 la sută a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone. Însă, în concordanţă cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 şi ulterior, regulamentul mai stabileşte şi următoarele obiective noi: o reducere a emisiilor cu 45 la sută începând cu 2030, o reducere a emisiilor cu 65 la sută începând cu 2035 şi o reducere a emisiilor cu 90 la sută începând cu 2040.
În prezent majoritatea camioanelor care circulă pe drumurile din Europa funcţionează pe motorină, care produce emisii de gaze cu efect de seră şi poluanţi care au legătură cu cancerul pulmonar şi bolile respiratorii. Vehiculele de mare tonaj sunt responsabile pentru un sfert din emisiile cu transportul rutier ale Europei.
De asemenea, noile norme introduc obiectivul ca 100 la sută din autobuzele urbane noi să aibă emisii zero până în 2035.