O afacere cu cântec: Marile firme refuză să facă deszăpezirea şoselelor gălăţene (FOTO)
Foto: Foto Bogdan Codrescu

O afacere cu cântec: Marile firme refuză să facă deszăpezirea şoselelor gălăţene (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Nicio firmă nu s-a înscris la licitaţia pentru deszăpezirea drumurilor naţionale din judeţul Galaţi


Iarna trecută, deszăpezirea drumurilor naţionale de pe teritoriul judeţului Galaţi a fost plătită de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR) cu peste un milion de euro, adică 4,54 milioane de lei fără TVA. Fără anunţ de participare, contractul a fost atribuit prin negociere directă firmei Florconstruct, din Suceava, în cadrul unei asocieri cu Transmir, din Zorleni (Vaslui).

Anul acesta, CNADNR lasă să se înţeleagă că, nici până la această oră, nu are contractori interesaţi de deszăpezirea drumurilor naţionale din judeţul Galaţi. Contactând firme care au mai prestat la noi sau care au angajamente substanţiale în alte judeţe din estul României, am încercat să aflăm de ce este zona noastră atât de puţin tentantă.

Mai rentabil la bancă sau în vecini

UMB Spedition - Technostrade, contractorii din iarna 2012-2013, au renunţat la asemenea activităţi. Şi-au vândut utilajele şi nu mai vor "bătăi de cap”. “Toată lumea, când este nemulţumită, arată cu degetul spre prestator", ne-au explicat surse din cadrul grupului de firme controlat de Dorinel Umbrărescu. Acesta nu mai vrea imagine negativă, acum când, mai nou, se ocupă de afaceri bancare, fiind noul proprietar al ATE Bank. De notat că, pentru iarna 2012-2013, UMB, în asociere cu Baldassini-Tognozzi-Pontello - Construzioni Generali, a încasat 2,7 milioane de lei fără TVA, puţin peste jumătate din cât li s-a plătit câştigătorilor "negocierilor directe" de anul trecut.

Mega Edil Buzău a contractat pe patru ani şi patru milioane de euro întreţinerea vară-iarnă a jumătate din drumurile judeţene ale Tulcei. Directorul Constantin Ispas ne-a explicat că, până în 2016 inclusiv, este prins de acest contract şi duce "lipsă de suficiente utilaje pentru a putea interveni şi în Galaţi." La observaţia noastră, cum că o firmă de construcţii majoră ca MEBZ nu ar rebui să ducă lipsă de buldoexcavatoare şi încărcătoare frontale, ni s-a atras atenţia că "mai sunt şi alte cerinţe specifice, în special sărăriţele".

Nici de la Sotirex, firma care a contractat pentru al optulea an consecutiv deszăpezirea drumurilor din judeţul condus de Marian Oprişan nu am primit un răspuns încurajator. "Nu vă putem ajuta, nu avem suficiente utilaje să prestăm şi la Galaţi, avem de făcut toată Vrancea", ne-a transmis directorul Mihai Munteanu, prin vocea secretarei. Şi este de înţeles miza din vecini când vorbim de aproape un milion de euro pe iarnă. Fără TVA.

Localnicii au deja de treabă sau... altă treabă

Vega '93 ne-a explicat prin directorul său, inginerul Doru Chiper, că nu mai au tehnic cum să acopere solicitări, fiindcă au câştigat deja deszăpezirea drumurilor judeţene la CJ Galaţi. Iar Primăria le-a solicitat de asemenea o ofertă. "Aşa încât nu mai avem disponibil tehnic, iar noi suntem firmă serioasă, nu ne angajăm la mai mult decât putem onora."

La Tancrad am sunat două zile la rând, încercând să aflăm măcar dacă ni se poate răspunde sau nu. N-am avut succes să găsim vreun director sau o altă persoană care să ne poată da o minimă opinie. În schimb, ni s-a tot adresat încurajator îndemnul "Mai încercaţi!", fără a ni se da vreun termen. Motiv foarte bun să credem că au şi altă treabă decât să răspundă interpelărilor presei. Dar promitem să mai încercăm.

Foştii contractori nu mai vor pierderi

Patronul Florconstruct, Vasile Florea, s-a ascuns după vocea secretarei sale: "Nu vrea domnul director să dea declaraţii". Pe de altă parte, Florea este cercetat de procurorii DNA pentru evaziune fiscală şi uz de documente false ori incomplete, ce au dus la obţinerea de fonduri europene necuvenite, în dosarul asfaltărilor de pe bulevardul principal al municipiului Suceava.

 

 

În schimb, partenerul său de asociere a fost foarte deschis în a ne prezenta motivele pentru care nu s-a ajuns la un acord privitor la deszăpzirea din această iarnă. Emil Savin, de la Transmir, a avut numai aprecieri negative la adresa celor de la CNADNR, cu epitetele aferente. "Din septembrie, am mers de trei ori la negocieri cu ei", susţine patronul Transmir. Prima oară s-au dus cu o ofertă cu 10 la sută  mai mare decât cea de anul trecut şi nu le-a fost acceptată. Apoi au încercat să li se accepte măcar tarifele negociate anul trecut.

"Nici aşa n-au vrut", susţine Savin. "Ei vor să ne păcălească să facem deszăpezire la preţuri de nimic. Nici măcar la cele de anul trecut. Păi, socotiţi şi dumneavoastră: vor să muncim cu 100 de lei pe oră la un ATB (agregat cu lamă şi sărăriţă - n.r.). Cum să acopăr eu costurile, când utilajul consumă aproape 20 de litri la suta de kilometri (6-7 litri/oră la o viteză medie de 30 km/h - n.n), plus ce mai consumă agregatul care aruncă sarea, plus ulei, plus, cauciucuri, taxe, uzură, şofer, de unde toate astea?"

Când i-am amintit că, în fiecare iarnă, unor firme de renume le-a convenit să deszăpezească în Galaţi, Savin ne-a explicat că "de când au băgat GPS-uri, să vadă clar când stai şi când lucrezi, băieţii deştepţi au plecat, s-au lăsat de afacere". Nici argumentul cu plata orei de staţionare din care şi-ar mai putea "nivela" costurile nu l-a înduplecat pe Savin. "10 lei pe oră? Păi ăia îi dau şoferului, dom'le! El pe ce să mai muncească, pe nimic?"

Conform celor spuse de Savin, inclusiv fostul său partener de anul trecut, FlorConstruct, şi "încă un băiat tânăr, în jur de 40 de ani, de la o firmă din Tecuci, nu mai ştiu cum se cheamă" au fost la negocierile recente cu CNADNR şi nimeni nu a căzut de acord pe preţurile estimate. "Îi las pe ei (CNADNR - n.n.) să deszăpezească, că tot şi-au cumpărat utilaje, să vadă şi ei cum e", a mai răbufnit Savin, precizând că şi la el în judeţ, în Vaslui, nu va mai prelungi contractul bianual care expiră pe 30 decembrie. "Termin treaba şi trimit oamenii în şomaj tehnic la bani ăştia..."

Totuşi, pentru unii, este încă rentabil

Conform propriilor declaraţii, Savin a încasat anul trecut aproximativ 150.000 de lei pentru deszăpezirea DN 24 (Tecuci către Bârlad), DN 24D (de la Vânători, prin Cuca, până la Griviţa) şi DN 26 (Galaţi - Murgeni). Deci 34.000 de euro dintr-un milion, pentru aproape 200 km de drum naţional, din 283 km cât are judeţul. Ceea ce înseamnă că restul s-au dus la Florconstruct, ca lider al asocierii şi prestator pe DN 25 (Galaţi - Tecuci).

Acelaşi Florconsrtruct care, în ciuda problemelor de natură penală ale patronului, "zburdă" mai departe în contracte bianuale (2013-2015) pe zonele secţiilor de drumuri naţionale din Câmpulung Moldovenesc (9,7 milioane de lei) şi Suceava (11,4 milioane de lei). Asta ca să nu mai amintim de cele 8,31 de milioane de lei ce vor fi primiţi în acestă iarnă pentru drumurile naţionale din judeţul Bacău...

Citit 3760 ori Ultima modificare Joi, 11 Decembrie 2014 01:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.